seo-populariteit floating-mockup

5 SEO-trends van 2017

Gepubliceerd op 02-12-2016

De decembermaand is aangebroken, het jaar 2016 is bijna op zijn einde. Het is daarom hoog tijd om de belangrijkste SEO-trends voor het komende jaar op een rij te zetten. Wat gaat er in 2017 gebeuren op het gebied van SEO? Welke ontwikkelingen gaan zich voor doen? Wij hebben voor u een top vijf gemaakt met de belangrijkste trends voor het komende jaar.

 

Het is belangrijk dat marketeers gaan inspelen op het mobiele gebruik van de consumenten. Een mobiel vriendelijke website wordt in het komende jaar een essentieel onderdeel van SEO. De voorkeur voor zoeken via de mobiele telefoon gaat in 2017 stijgen ten opzichte van zoeken via de desktop.

We kunnen bijna niet meer om gesproken zoekopdrachten heen. Voice search wordt een belangrijke SEO-trend in 2017. Via ‘Google Now’ of ‘Siri’ worden gesproken zoekopdrachten mogelijk gemaakt. Dit wordt nu al veel gebruikt, zelfs 55 procent van de jongeren gebruikt deze functie dagelijks. Deze nieuwe manier van zoeken betekent voor u natuurlijk ook een nieuwe manier om over content creatie en –optimalisatie na te denken. Gesproken zoekopdrachten bestaan vaak uit lange zinnen, vragen of zoekwoordcombinaties. De optimalisatie voor zogeheten longtail-zoekwoordopdrachten wordt daarom belangrijk.

Google maakt tegenwoordig steeds meer gebruik van kunstmatige intelligentie en machine learning. Het systeem RankBrain zorgt ervoor dat alleen de relevante pagina’s worden getoond op basis van de zoekintentie van de gebruiker, zonder dat de zoekwoorden precies op de pagina’s voorkomen. Er zal hierdoor minder focus gelegd moeten worden op exacte zoektermen, maar meer op de hiervoor besproken longtail-zoektermen.

Goede content wordt belangrijker dan ooit in 2017. Alles gaat draaien om de zoekintentie van de gebruiker. Content moet van hoge kwaliteit zijn om goede resultaten in de zoekmachines te scoren. Daarnaast moet er goed inzicht zijn in de zoekwoorden die mensen gebruiken om uw content te vinden. Dit betekent dat alle content die wordt gepubliceerd niet alleen interessant moet zijn om te lezen, maar ook zoekwoorden moet bevatten.

Al enige tijd roepen verschillende marketeers dat SEO niet meer belangrijk is. De gedachte van de marketeers is, dat zolang er maar relevante content wordt gepubliceerd, Google de website wel weet te vinden. Goede SEO-technieken maken echter weldegelijk verschil als het gaat om het scoren in Google. Er kan nooit garandeert worden dat een webpagina bovenaan in Google komt te staan, maar met goede SEO-technieken zou uw webpagina niet onnodig laag in Google scoort. In de basis gaat het bij goede SEO erom dat de website zodanig wordt gebouwd en geoptimaliseerd dat zoekmachines de inhoud goed kunnen indexeren en begrijpen.

Is uw website al klaar voor de veranderingen die in 2017 gaan plaats vinden? Wauw helpt u graag met zoekmachine optimalisatie. Heeft u interesse of bent u benieuwd naar onze mogelijkheden? 

Neem contact met ons op!