Wij zoeken jou! Bekijk onze 6 vacatures
Great place to work

Alles wat je nu wil weten over cookies en data: van de basis tot alle veranderingen

DATA
SEA
TRAFFIC

Je komt op een website terecht en bam; je krijgt een pop-up over cookies. De meeste websitebezoekers hebben niet zo veel trek in deze cookies, maar ze zijn erg belangrijk voor je marketing. Wat die cookies eigenlijk betekenen, wat het verschil tussen First- en Third-party cookies is en waarom je er nu zoveel over hoort? We informeren je er graag over in deze blog. 

Wat zijn cookies?

Cookies zijn kleine digitale tekstbestandjes die websites op jouw laptop of mobiel opslaan als je ze bezoekt. Ze helpen jouw apparaat te herkennen en slaan informatie op over jouw bezoek en surfgedrag. Klinkt handig voor die websites, toch? 

Het plaatsen van deze cookies kan vanuit verschillende doeleinden komen, zoals;

  • Websites sneller en efficiënter laten laden;
  • Jouw gebruikerservaring personaliseren door jouw voorkeuren op te slaan;
  • Helpen bij het analyseren van gebruikersgedrag voor betere websitefuncties en marketingstrategieën.

First- en Third-party cookies: wat is het verschil?

Het belangrijkste verschil tussen first-party en third-party cookies ligt in wie ze plaatst en voor welk doel dit wordt gedaan.

First-party cookies

First-party cookies worden door de website die je bezoekt zelf geplaatst. Ze zijn er vooral om jouw ervaring te verbeteren. Zo onthouden ze bijvoorbeeld je taalvoorkeur, of wat je in je winkelwagentje hebt. Dit is fijn voor jou als websitebezoeker, omdat je dit niet opnieuw hoeft aan te vinken als je de website nog een keer bezoekt. 

Third-party cookies

Cookies die door een andere website dan de bezochte website worden geplaatst en uitgelezen, noemen we third-party cookies. Deze worden vaak gebruikt voor marketingdoeleinden, zoals het bijhouden van jouw surfgedrag over verschillende websites heen. Dit, om zo gepersonaliseerde advertenties te creëren en te tonen. Over de jaren heen hebben deze cookies voor veel ophef gezorgd waardoor browsers als Safari en Firefox hier al snel strenge maatregelen voor hebben getrokken. In september 2018 heeft Apple met ITP 2.0 de third-party cookies uitgefaseerd. Het was nog wel mogelijk om deze weer aan te zetten, maar dan moest je als gebruiker eerst de instellingen wijzigen. 

grotewijzigingenvoorcookiesendatawauw2

De oplossing voor de verdwijnende third-party cookies

Begin 2021 schreven we al een blog over het naderende einde van third-party cookies. In deze blog schreven we nog over FLoC (Federated Learning of Cohorts). Nu, drie jaar later, is er veel veranderd. Het is namelijk toch duidelijk geworden dat dit niet de juiste oplossing was, en dat Topics API dit wél zal worden. 

Wat vervangt de third-party cookies in Chrome?

Google heeft de Privacy Sandbox ontwikkeld. Dit initiatief van Google ontwikkelt verschillende API's en maatregelen om advertenties te ondersteunen, zónder third-party cookies. Dit initiatief omvat advertenties op basis van interesses, het gebruik van gecodeerde tokens voor het onderscheiden van echte gebruikers en bots, en het verbeteren van conversiemetingen. De kerncomponenten zijn:

  1. Topics API: Deze functie stelt browsers in staat om informatie over de interesses van gebruikers te delen met derden, zonder persoonlijke informatie of gebruikersactiviteit te onthullen. Het is ontworpen om de privacy te beschermen, terwijl relevante content en advertenties kunnen worden getoond.
  2. Protected Audience: Voorheen bekend als FLEDGE (First Locally-Executed Decision over Groups Experiment), maakt het voor adverteerders mogelijk om advertentieveilingen binnen de browser zelf uit te voeren met JavaScript-code. Zo worden er gerichte remarketingcampagnes uitgevoerd naar aangepaste doelgroepen of groepen mensen met gemeenschappelijke interesses.
  3. Private State Tokens: Eerder bekend als Trust Tokens. Deze tokens helpen websites om te bepalen of een gebruiker echt is of een bot, zonder passieve tracking. De tokens zijn versleuteld en kunnen niet worden gebruikt om individuele gebruikers te identificeren, waardoor adverteerders worden beschermd tegen fraude en tegelijkertijd de privacy van gebruikers wordt verbeterd.
  4. Attribution Reporting: Dit laat je zien hoe effectief je advertenties zijn, zonder specifieke gebruikers te volgen. Het bundelt acties, zoals aankopen na een klik op de advertentie, in grote groepen om privacy te waarborgen. Om de impact van je advertenties privacy bewust te meten geeft Attribution Reporting je inzicht in welke advertenties werken op twee soorten rapportages:
    a. Gebeurtenisniveau: geeft gedetailleerde informatie over conversies, zonder de identiteit van gebruikers vrij te geven.
    b. Aggregatieniveau: geeft overzicht van prestaties over grote gebruikersgroepen.

Voor een volledige lijst van API's en andere maatregelen kun je de website van Google's Privacy Sandbox bezoeken.

Google Consent Mode V2 is een vereiste

Voor iedere website of -shop die Google Ads gebruikt is het een vereiste om de nieuwe "Google Consent Mode V2" te gaan gebruiken. Dit is een aanvulling op de manier waarop gebruikers toestemming geven voor het verwerken van hun data.  Zonder dit kun je de resultaten van je Google Ads campagnes niet meer inzien.

grotewijzigingenvoorcookiesendatawauw

Wat betekenen deze ontwikkelingen voor jou?

Nu third-party cookies op de achtergrond raken, wordt het verzamelen van first-party data – rechtstreeks van jouw klanten – belangrijker. Denk aan gegevens verkrijgen via je website, klantaccounts, of nieuwsbriefinschrijvingen. Deze data geeft dieper inzicht in het gedrag en de voorkeuren van jouw klanten. Dit is cruciaal voor het personaliseren van de gebruikerservaring en het effectief richten van jouw marketinginspanningen.

Implementatie van Consent Management Platforms

Om aan de nieuwe regelgeving te voldoen, kan je overwegen een Consent Management Platform (CMP), zoals Cookiebot te gebruiken. Dit helpt niet alleen bij het naleven van de privacywetgeving, maar ook bij het verantwoord verzamelen van data.

Tijd voor actie!

Deze aanpassingen en implementaties zijn cruciaal voor het succes van jouw online marketing in een tijd waarin gebruikersprivacy steeds belangrijker wordt. Wees proactief, zodat jouw marketinginspanningen effectief blijven en je tegelijkertijd de privacy van je klanten respecteert.

watbetekenendethird-partycookieveranderingenvoorjouwbedrijfwauw21

Vragen over de cookie wijzigingen?

Heb je nog vragen over de wereld van cookies en data, of wil je meer weten? Neem dan gerust contact met ons op. Wij houden de wijzigingen op gebied van data en cookies scherp in de gaten. Bij WAUW helpen we je graag met al je digitale vraagstukken. Samen zorgen we ervoor dat jouw marketingstrategie blijft 'shinen', ook in een wereld waar privacy voorop staat! 

Neem contact op!