Wij zoeken jou! Bekijk onze 6 vacatures
Great place to work

Gericht adverteren zonder third party cookies

SEA
Traffic

Gericht adverteren zonder third party cookies

De third party cookie is wellicht iets waar je niet veel over gehoord hebt, maar is onmisbaar  in de online marketing. De verdwijning begint zich langzaam toch echt te vormen, maar hoe kunnen we ons hier tegen wapenen? En wat zijn de alternatieven als er geen third party cookies meer zijn? En bovenal hoe kan je gericht adverteren zonder third party cookies?

Blog-third-party-cookies

Welke type cookies zijn er?

Er bestaan meerdere type cookies, waaronder 2nd party cookies. Als eerste behandelen we even de first party cookies. Dit zijn de functionele en analytische cookies. Deze worden gebruikt voor metingen en verbeteringen binnen de eigen website. Kort gezegd is dit data over zaken als producten in de winkelmand, ingelogde gebruikers, bekeken pagina’s enzovoorts. Bezoekers hoeven hier geen toestemming voor te geven, tenzij de User ID wordt gemeten (dit is standaard niet het geval). Ook hebben we de 2nd party cookies. In het kort gezegd zijn dit cookies die in beheer zijn van een zogeheten trusted partner. Met die data kunnen ze jou koppelen aan andere partijen waar jij wellicht in geïnteresseerd bent. 

Wat is een third party cookie?

Voordat we het over de consequenties gaan hebben die de verdwijning met zich meebrengt; moeten we begrijpen wat de cookie doet. In het kort draait het bij dit type cookie om het traceren van een bezoeker om hem of haar te kunnen retargeten. Je herkent het vast wel: je kijkt een beetje rond op een website, maar besluit niets te kopen. Een paar uur later krijg je advertenties van de verschillende producten die je hebt bekeken. Vaak erg vervelend want je ziet de producten constant overal verschijnen. Dat noemen we retargeten, ook wel ‘opnieuw contact op zoeken met een klant’ genoemd.

Maar zoals je kon lezen gaat het om traceren van bezoekers. Hiervoor is persoonlijke data nodig, en sinds privacy steeds belangrijker wordt is dit natuurlijk een no-go. Daarom willen onder andere Google Chrome, Safari en Firefox dit type cookie blokkeren. Apple heeft al besloten om er helemaal mee te stoppen. Apple verdient namelijk niets aan de advertenties en hecht veel waarde aan privacy. Van Chrome en Firefox is de verwachting dat zij rond 2022 ook volledig stoppen.

Wist je dat Google een boete heeft ontvangen van 100 miljoen euro in 2020, omdat ze cookies plaatsten zonder daarvoor toestemming te hebben gekregen van de websitebezoeker én zonder hierover voldoende te informeren. 

Bij Wauw houden wij dit nauwlettend in de gaten en kan je altijd terecht voor advies over zoekmachine adverteren. Wij zullen samen met jou op zoek gaan naar de beste oplossing om gericht te adverteren, rekening houdend met de ontwikkelingen binnen dit onderwerp.

adverteren-zonder-3rd-party-cookies

Wat zijn de alternatieven?

Door de verdwijning van de third party cookies kunnen bezoekers niet meer getraceerd worden. Wat is de oplossing voor dit probleem? Een concrete oplossing is er nog niet, maar er wordt wereldwijd keihard aan gewerkt. Zo is Google samen met een aantal grote partijen de uitdaging aangegaan en zien we steeds meer ideeën voorbij komen. Onder andere de Open ID’s, SSO Consent en Frameworks vallen goed in de smaak. 

Op het moment lijken de ogen van Google voornamelijk gericht op FLoC (Federated Learning of Cohorts.) Hierbij worden gebruikers ingedeeld in groepen gebaseerd op hun interesses. Vervolgens kunnen adverteerders targeten op deze groepen in plaats van het individu. Google is druk bezig om FLoC in te zetten als oplossing voor een cookieloos tijdperk. De verwachting is dan ook dat Google op korte termijn tests mogelijk maakt binnen Google Ads. Meer weten over dit onderwerp? Lees meer hierover in de blog van Google over het bouwen aan een privacy-gerichte toekomst voor webreclame.

blog-adverteren-zonder-third-party-cookies

Twee oplossingen om gericht te adverteren zonder third party cookies

1: Contextueel adverteren
Advertenties afstemmen op de inhoud van een pagina. Iemand die van sport houdt is mogelijk ook geïnteresseerd in sportartikelen. Het nadeel is dat je een advertentie niet kan personaliseren. Je kan enkel de advertentie aanpassen, maar niet gespecificeerd op basis van een interesseprofiel, leeftijd of woonplaats zoals bij cookies.

2: Profiel gericht adverteren
Een andere ontwikkeling is dat browsers of uitgevers zelf profielen creëren. Dit kan op twee manieren: door een profiel op te stellen met behulp van het surfgedrag of door een inlog-ID te koppelen aan externe data. Externe data (vanuit bijvoorbeeld een klantendatabase) kan een profiel creëren op basis van kenmerken die voor langere tijd vaststaan, zoals inkomen of gezinssamenstelling.

Er zijn dus nog kansen om gericht te adverteren zonder cookies. Het zal even omschakelen zijn voor adverteerders, maar het einde van cookies betekent niet het einde van targeting. De ontwikkelingen op het gebied van context- en profiel gericht adverteren maken het verlies meer dan goed. Legt jouw bedrijf de focus op SEA, dan kun je er ook voor kiezen om daarnaast eens te kijken naar de SEO. Lees hier in onze blog welke SEO trends in 2021 een belangrijke rol gaan spelen.

Vragen over Third Party Cookies?

Google Chrome zal de Third Party Cookies niet blokkeren zolang er nog geen oplossing is. Hier wordt hard aan gewerkt, maar er is nog geen concrete oplossing. Bij WAUW houden we de ontwikkelingen scherp in de gaten zodat we de juiste kennis in huis hebben. Heb je nog vragen over de cookies of de ontwikkelingen? Neem dan gerust contact op met een van onze specialisten. Het team staat klaar om je te helpen!

Vrijblijvend contact