blog.

Onze specialisten brengen je graag op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van digital marketing.
email-marketing-home-blog
15-09-2022
Michelle Knipscheer
Verhoog de open ratio van jouw e-mail campagnes

Wil je jouw klanten rechtstreeks aanspreken en op de hoogte houden van je activiteiten? Dan is e-mailmarketing het toverwoord! Maar het opzetten van een geslaagde e-mailcampagne is vaak lastiger dan gedacht. Dat begint al bij de vraag: hoe zorg je dat mensen jouw bericht openen in de stortvloed aan dagelijkse mail? Helaas is er geen toverspreuk die garandeert dat jouw mail geopend wordt. Het goede nieuws? Je kunt deze kans wel aanzienlijk te vergroten! We geven je graag 5 makkelijk te implementeren tips.

e-mailmarketing
contentmarketing
gelikte-content-gratis-tools
19-08-2022
Sharon Mussfeld
11 (gratis!) tools voor gelikte content

“Hoe blijf ik relevant bij mijn doelgroep?” Een vraag die veel ondernemers door het hoofd spookt. Het antwoord? Door regelmatig nieuwe content op je kanalen te plaatsen. En vergeet daarbij de afbeeldingen niet. Afbeeldingen versterken de boodschap en vertellen direct waar de content over gaat. Als je optimaal impact wil maken met je content, zal deze aantrekkelijk moeten zijn. In deze blog geven wij jou 11 tools waarmee je de meest gelikte content maakt!

Content
facebook ads frequentie
27-07-2022
Jordy van 't Pad
De frequentie van je Facebook campagne beheren

Wie Facebook en Instagram regelmatig opent, herkent het vast wel: wéér die ene advertentie van dat ene merk?! Wanneer een advertentie voor dit gevoel zorgt, is de kans groot dat de frequentie van de campagne te hoog is. De frequentie is het gemiddelde aantal keer dat een uniek persoon je advertentie heeft gezien. Om een doelgroep niet te spammen, is het dus belangrijk om de frequentie van een campagne onder controle te houden. Maar hoe pak je dit aan? Daar vertellen we graag meer over!

Social
Advertising
lokale seo reviews blogs
21-07-2022
Tom Vledder
Lokale SEO: Hoe realiseer je waardevolle reviews?

Over lokale SEO valt heel veel te zeggen, en er gaan bijna net zoveel mythes over dit onderwerp rond. Een paar op een rij: “Organische SEO en lokale SEO zijn hetzelfde.”Organische SEO verwijst naar zoekwoorden en concurreren op een nationaal niveau, terwijl lokale SEO focust op een lokaal niveau. Organische SEO is gebaseerd op de relevantie van de zoekterm, lokale SEO is gebaseerd op locatie gerelateerde signalen. Bij WAUW werken we met verschillende vormen van SEO.  "Reviews zijn leuk om te hebben".Goede reviews van jouw bedrijf zijn natuulijk leuk, maar ze zijn ook van groot belang! Het belang en de impact die ze hebben wordt steeds groter in de ogen van de consument. Reviews zijn dus onmisbaar.  “De manier waarop consumenten bedrijven ontdekken is niet veel veranderd door de jaren heen”Dit klopt niet, het verandert sneller dan ooit en daar moet jij je als bedrijf ook op aanpassen. 87% van online zoekopdrachten resulteren in een offline aankoop. “Consumenten willen het beste van het beste en zijn bereid daarvoor te reizen.” Dit klopt niet, consumenten willen wel het beste, maar ze willen ook het makkelijkste. Iets dicht in de buurt, wat niet te veel moeite kost. Zoektermen zoals ‘in de buurt’ zijn niet voor niets met meer dan 900% gegroeid in de afgelopen 2 jaar. “Posters, flyers en online advertenties zorgen voor meer fysieke klantbezoeken.” Dit is niet waar. Als je een klein marketingbudget hebt is het verstandig dit in te zetten voor lokale SEO. Wanneer een consument in de buurt zoekt naar jouw producten of diensten, en je staat danzij SEO bovenaan in de zoekresultaten, dan trek je klanten aan! Zoekt jouw klant kwaliteit en gemak, dan zijn goede reviews cruciaal. “Google prioriteert de best scorende bedrijven en let niet op of dit bedrijf lokaal is of niet.”Ook dit is niet waar. Google wordt steeds slimmer en prioriteert lokale bedrijven in de zoekresultaten van zoekopdrachten in de buurt. Daarom is het zo belangrijk om je bedrijf te optimaliseren voor lokale SEO. 

SEO
ga4-update-conversieratio-en-bounce
15-07-2022
Remco Maters
GA4 update: conversieratio en bouncepercentage

GA4 bestaat nu een paar jaar en hoewel het platform volledig inzetbaar is, voegt Google maandelijkse nieuwe mogelijkheden toe aan haar platform. Met het naderende einde van Universal Analytics, werd het steeds spannender of de belangrijkste statistieken nog wel inzichtelijk zouden worden gemaakt. Op 11 juli heeft Google eindelijk medegedeeld dat deze toch nog toegevoegd worden. We zetten de belangrijkste punten op een rijtje:

Google
blogartikel-ga4-inhoudsgroepen-instellen
14-07-2022
Remco Maters
Inhoudsgroepen instellen voor GA4

GA4 biedt jou verschillende “ready to go” tabellen en grafieken waarmee je inzicht krijgt in het verkeer op je website. Dit betekent echter niet dat elk overzicht zomaar te gebruiken is, of alle informatie weergeeft die jij nodig hebt. Soms moet je deze overzichten nog voorzien van de juiste data. Inhoudsgroepen, ook wel genoemd contengroepen, zijn hier een duidelijk voorbeeld van. Hoe zorg je er bijvoorbeeld voor dat je, naast het standaard overzicht van het aantal weergegeven paginabezoeken, ook kunt zien hoe vaak een groep pagina’s is bekeken?  Met dit artikel informeren wij jou over de mogelijkheden die inhoudsgroepen je bieden en laten wij zien hoe je deze kan instellen. Lees ook: "GA4, bewaren van gegevens" of "Meertalige websites meten" voor meer kennis over GA4. 

Google
Desktop Foppen Case WAUW
22-06-2022
Christiaan Spelmink
Een WordPress Website op maat

Het aantal websites dat tegenwoordig bestaat is eindeloos. Om je online te kunnen onderscheiden is het dus belangrijk dat je website uniek is en eruit springt. Bovendien moet de UX/UI op orde zijn, en is het van groot belang dat jouw online etalage veilig is voor bezoekers. Voor het ontwikkelen van onze maatwerk websites, maken wij gebruik van een wereldwijd geliefd en veel gebruikt platform: WordPress. Voor webshops maken wij gebruik van andere platformen, daar lees je hier meer over. In dit blog lees je waarom wij kiezen voor maatwerk en wat de voordelen hiervan zijn.

Website
Wordpress
De byaf-methode blog
07-06-2022
Sharon Mussfeld
Gebruik de BYAF-methode om te overtuigen, maar voel je niet verplicht.

Yes, het is me gelukt! Je leest mijn blog, zonder dat ik je hiertoe verplicht heb. Ik heb je, zonder dat je het doorhad, beïnvloed met de BYAF-methode. BYAF-what? Dat leg ik uit in deze blog. Op de marketingafdeling van WAUW is copywriting een van onze dagelijkse werkzaamheden. We schrijven teksten voor websites, whitepapers, vacatures, advertorials, social media en meer. Om met al deze teksten te zorgen voor de gewenste actie, is overtuiging nodig. Want als een tekst of afbeelding niet aanspreekt, zal er ook geen conversie plaatsvinden.  Door gebruik te maken van de BYAF-methode beïnvloeden we de consument op een positieve manier, en wordt de kans op de gewenste actie groter! BYAF staat voor ‘but-you-are-free’. Door een paar korte woorden te verwerken in je tekst zoals: ‘… maar voel je vrij…’ geef je lezers het gevoel dat zij zelf de controle hebben. Door te werken met deze techniek, worden er betere resultaten behaald. Je geeft de lezer de macht om zelf een beslissing te maken. Hierdoor valt het ‘moet’ aspect weg, en wordt de weerstand die consumenten vaak ervaren weggehaald. Uit onderzoek blijkt deze manier van beïnvloeden kan zorgen voor een verdubbeling van je gewenste actie! 

CONTENT
instagramadverterenuitbesteden-wauw
28-05-2022
Elma Hendriksen
Adverteren op Instagram? 6x advertentie inspiratie

Advertenties, je komt ze -misschien onbewust- dagelijks tegen op Instagram. Steeds meer bedrijven maken gebruik van deze mogelijkheid en het wordt steeds populairder om de etalage van jouw product of dienst via Instagram te delen in een advertentie. En wij snappen wel waarom. Wij leggen je uit wat Instagram adverteren is, wat de voordelen zijn en welke advertentievormen dit populaire social media platform kent. 

Social adverteren
SOCIAL
10 functies google bedrijfsprofiel blog
24-05-2022
Elma Hendriksen
Met Google Bedrijfsprofiel zet je jouw bedrijf op de kaart.

Maak jij als bedrijf nog geen gebruik van lokale marketing, omdat je het belang er niet van inziet of er weinig tijd voor vrij maakt? Het valt ons op dat veel bedrijven deze vorm van marketing onbenut laten, een gemiste kans vinden wij. Geef daarom jouw lokale marketing een boost door optimaal gebruik te maken van jouw Google Bedrijfsprofiel! Wij leggen je uit wat lokale marketing is, en delen 9 manieren waarop ook jouw bedrijf de functies van Google Bedrijfsprofiel optimaal kan inzetten. 

Data & Analytics
DATA
Google
GOOGLE
liftmodel_wauw_blog-996x398
20-05-2022
Lisa van Dijen
LIFT model inzetten voor conversie optimalisatie

Het LIFT-model is zo’n 12 jaar geleden in het leven geroepen door Chris Goward. LIFT staat voor: Landing Page Influence Function for Tests. Dit model is ontwikkeld voor conversie optimalisatie. Je gebruikt het voor het analyseren van web en mobiele ervaringen en het ontwikkelen van A/B-test hypothesen. Het bestaat uit zes belangrijke factoren, die ervoor zorgen dat jouw bezoeker overgaat tot conversie. De factoren zijn opgespiltst in 'conversie drivers' en 'conversie killers'. Wij leggen de zes factoren in deze blog uit.

CRO
softwaresystemenkoppelen-blog
16-05-2022
Danny Lemaire
Software systemen koppelen? Houd hier rekening mee.

Dagelijks zijn onze developers druk met het koppelen van verschillende systemen. Denk aan webshops koppelen met ERP-systemen zoals Exact Online of Snel Start, maar ook met portalen, kassasystemen, marketplaces en/of marketing toolings. Maar wat is hiervan het doel, wat zijn de mogelijkheden in de praktijk en waar moet je rekening mee houden? Wij leggen het uit. Het doel van systemen koppelen Gemak en centralisatie van data is vaak de reden voor het leggen van koppelingen tussen verschillende systemen. Dit kan gebeuren op basis van bestaande systemen, maar ook als er nieuwe systemen in het technische landschap worden ontwikkeld. Het succes van een koppeling wordt vanuit onze visie getoetst op basis van de volgende punten: Het beheer van data kost minder tijd, omdat wijzigingen automatisch worden gesynchroniseerd met de andere platformen vanuit 1 plek; De snelheid van het publiceren van wijzigingen in jouw data zal daarbij direct ook flink opschalen; Eenheid in data. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een prijs, of voorraad van een artikel. Je wilt uiteraard dat deze gegevens vanuit 1 systeem beheerd kunnen worden, zodat hier zo min mogelijk fouten in gemaakt kunnen worden; Centralisatie van regels. Stel je wilt op kanaal 1 een andere prijs voeren dan op kanaal 2, omdat je bijvoorbeeld bij kanaal 2 commissies moet afstaan. Dan is het erg handig om deze regels, die constant veranderen, via een centrale omgeving te kunnen beheren; Onderaan de streep bespaart het je dus geld. De meest gebruikte technieken In de huidige markt zie je vooral dat systemen door de volgende methodieken met elkaar worden gekoppeld: Feeds - Door middel van het delen van zogenaamde feeds. Dit zijn bestanden (vaak XML, CSV of JSON) waarin data gestructureerd wordt opgeslagen en automatisch gedeeld en ingelezen. Dit type koppelingen is vaak sneller op te zetten, maar ook minder intelligent; API - Met een zogenaamde API (​​Application Programming Interface) sla je als het ware een brug tussen meerdere systemen. Via deze brug kunnen systemen direct met elkaar praten in een afgesproken taal. Het voordeel hiervan is dat een systeem ook direct een reactie terug zodra hierom gevraagd wordt. Hierdoor kan direct een vervolgactie ingezet worden. Kortom, je systeem wordt zelf nog slimmer; Hooks - Als een systeem gebruik maakt van zogenaamde “hooks”, is dat een handige manier om een koppeling te leggen. Dit zijn namelijk vastgestelde momenten waar je met een extern systeem op inhaakt. Een voorbeeld hiervan is het wijzigen van de status van een order.  Welke manier het beste is? Hier is geen eenduidig antwoord op te geven en is altijd afhankelijk van de scenario van dat moment. Denk hierbij aan: beschikbaarheid, kwaliteit, snelheid, budget, toekomst. Wij nemen we altijd alle opties mee in het besluit dat we samen met jou nemen. Kant en klare oplossingen of zelf maken? Of zelfs onafhankelijk? Nadat er besloten is welke techniek het beste past bij de betreffende oplossing, wordt er nagedacht en besloten of de koppeling custom-made ontwikkeld dient te worden, of dat er gebruik gemaakt wordt van kant- en klare oplossingen. Dit is afhankelijk van factoren als: Hoe specifiek is de koppeling In hoeverre is de data geschikt Met welke platformen wordt er gewerkt etc… Kortom, het antwoord op de vraag “Kant en klare oplossingen of zelf maken?” is ook hier weer “It depends”. Hierbij is onze expertise en ervaring van grote waarde om de juiste beslissingen te nemen en de beste oplossingen te ontwikkelen. Goede data blijft altijd een belangrijke sleutel voor succes Waar men zich vaak op verkijkt is de staat van je data. Hoe netter en gestructureerder de huidige data in een systeem staat (bijv. ERP, CMS, PIM), hoe makkelijker koppelingen gelegd kunnen worden. Voorbeeld: je eigenschappen van een product staan in 1 “tekstveld” opgeslagen, zoals: “Een rode koptelefoon zonder snoer”. Wanneer dit het geval is, kunnen deze eigenschappen van de koptelefoon niet makkelijk worden losgetrokken en worden gecommuniceerd naar een extern systeem (denk bijv. ook aan vertalingen). Sla je de eigenschappen in losse tekstvelden op, dan kan dit wel. Type: Koptelefoon, Kleur: Rood, Snoer: Nee. Maar wees gerust. Mocht je bovenstaande nog niet voor elkaar hebben, zijn hier ook oplossingen voor te vinden. Want geloof ons: we komen het nog dagelijks tegen :).  Maar wat kunnen wij voor jou betekenen? We gaan graag in gesprek om kennis te maken met jullie landschap, wensen, software systemen en werkwijzes. Automatiseren is ons vak, en daarbij horen dus goede en solide kwalitatieve koppelingen. Wij helpen jou graag verder!

WEBSHOP
WEBSITE
APP
seoblog-wauw
06-05-2022
Tom Vledder
SEO inzetten voor jouw organisatie? Zo scheid je het kaf van het koren

Het is onze taak als jouw SEO consultant om de prestaties van jouw website in zoekmachines te verbeteren en voor een goede organische vindbaarheid te zorgen. Uiteindelijk zal dit moeten bijdragen aan online groei in de vorm van meer relevante bezoekers. We kunnen ons voorstellen dat je wellicht enkele vragen hebt bij het inhuren van een SEO bureau. Hoe scheid je het kaf van het koren bij de keuze voor het juiste bureau? Wij helpen je graag op weg door van tevoren antwoord te geven op 9 relevante vragen.        Welke resultaten hebben jullie al behaald?        Waar zijn jullie het beste in?        Hoeveel invloed kan jullie werk hebben op mijn bedrijf?        Garanderen jullie resultaten?        Hoe gaan jullie om met de SEO richtlijnen vanuit Google?        Welke SEO-tools gebruiken jullie?        Hoe ziet een SEO rapportage er uit?        Welke kosten komen er bij kijken?        Wat gebeurt er als de samenwerking wordt verbroken?

SEO
GOOGLE
STRATEGIE
Handvatten voor het schrijven van een begrijpelijke tekst - blog WAUW
02-05-2022
Kim Röben
6 handvatten voor het schrijven van een begrijpelijke tekst

“Omdat het aantal klanten snel groeide na de fusie van de organisatie en er behoefte was aan meer expertise op het gebied van online marketing, besloot de head of marketing twee nieuwe medewerkers aan te nemen.” Ben jij al afgehaakt? Lange zinnen, helaas staan veel artikelen er vol mee. Aan elkaar geknoopt met komma’s om ze nog enigszins behapbaar te maken. Maar hoe schrijf je eigenlijk een tekst die voor iedereen te begrijpen is? Wij leggen het uit. 

SEO
Content
data-opslag-ga4
22-04-2022
Remco Maters
Bewaren van gegevens in GA4

Met Google Analytics 4 maakt Google het goed duidelijk; er moet meer gedaan worden om privacy van sitebezoekers te waarborgen. IP adressen van gebruikers worden standaard geanonimiseerd binnen GA4, maar ook bij het bewaren van gegevens zijn grote wijzigingen doorgevoerd.  Waar het binnen Universal Analytics mogelijk was om alle gegevens permanent te bewaren, komt hier met GA een eind aan. Alle GA4 accounts hebben een standaard dataretentie van 2 maanden, wat handmatig verlengd kan worden tot maximaal van 14 maanden.

DATA
GOOGLE
Bereal-app-hotnot
21-04-2022
Sharon Mussfeld
BeReal, Hot or Not?

Hoeveel tijd stop jij in het perfecte plaatje? Ik verlies me regelmatig in het bewerken, plaatsen en checken van mijn opgepoetste Instagram foto. En dan Snapchat. De ontelbare filters maken je foto nét wat mooier dan de werkelijkheid. Met de app BeReal heb je geen tijd voor de perfecte pose of het juiste filter. Het is een echte foto, op een real moment. Is dat waarom de app zoveel mensen aanspreekt?

Social
Animatie - blog WAUW
20-04-2022
Michelle van Heuvelen
Met animatie onderscheid je jezelf van de rest

Cheeeeeese! Een foto zegt meer dan duizend woorden, laat staan een video! Tot zover niets nieuws, toch? Het valt ons op dat we nog steeds massaal kiezen voor tekst. Lange teksten, korte teksten, complex of juist makkelijk. Over de meest uiteenlopende onderwerpen. Logisch, want een goede tekst draagt bij aan de organische vindbaarheid van jouw product of dienst. Maar of jouw doelgroep ook echt zit te wachten op tekst? Zeker niet in alle gevallen! Vaak een animatie de oplossing. Wij leggen uit wat een animatie is, en geven 3 redenen waarom ook jij animaties zou moeten inzetten.

Content marketing
CONTENT
10 tips conversie optimalisatie wauw
15-04-2022
Lisa van Dijen
10 tips voor betere conversie op je website

Eerder schreven wij een blog over hoe je met de 7 principes van Cialdini je conversie kan verhogen. Maar er zijn meer manieren waarop je de conversie voor jouw website en webshop kan verbeteren. Na het lezen van deze 10 tips kun je direct aan de slag! 

CRO
Google Performance Max Campagne Blog
11-04-2022
Bart Kragten
Performance Max; Smart Shopping op steroïden

Automatisering wordt steeds belangrijker in de digitale wereld en ook Google zit op dit gebied niet stil. De afgelopen jaren ontwikkelde de zoekmachine gigant nieuwe features zoals de Smart Shopping campagne, dynamische zoekadvertenties en automatische biedstrategieën. In dit blog leggen we meer uit over de nieuwste feature binnen Google Ads: de Performance Max campagne!

SEA
YouTube Video SEO - Blog
30-03-2022
Jordy van 't Pad
YouTube SEO: Zo vergroot je de vindbaarheid van je video

Wat veel mensen niet weten is dat YouTube, na Google, de meest gebruikte zoekmachine ter wereld is. Elke dag wordt er meer dan een miljard uur aan YouTube video’s bekeken. In Nederland telt het platform 9,3 miljoen gebruikers, waarvan 3,5 miljoen het platform dagelijks gebruiken. YouTube is dus immens populair. En dat is ook niet zo gek, want veel mensen visueel zijn ingesteld. Dit betekent dat het consumeren van video’s voor veel mensen veel gemakkelijker is dan geschreven inhoud.YouTube groeit nog steeds, dus dit is het perfecte moment om mee te profiteren van deze trend. En dan te bedenken dat slechts 9% van alle kleine bedrijven een eigen YouTube kanaal heeft. Over gemiste kansen gesproken! Spring jij in dit gat? Uiteraard! Maar hoe zorg je er nu voor dat je video’s ook daadwerkelijk gevonden? Na het lezen van onderstaand stappenplan, heb jij de kennis om de vindbaarheid van je video te maximaliseren.

video
seo
social