Wij zoeken jou! Bekijk onze 2 vacatures
Great place to work

blog.

Onze specialisten brengen je graag op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van digital marketing.
google ai overviews headerafbeelding
22-05-2024
Tom Vledder
Google lanceert AI Overviews

Google is constant in ontwikkeling.  Vorige week (mei 2024) heeft Google haar jaarlijkse I/O event gehouden en daar de komende ontwikkelingen uit te doeken gedaan m.b.t. diverse Google producten. Er werden interessante ontwikkelingen gedeeld op het gebied AI in Search, Gmail en bijvoorbeeld Video. Enkele voorbeelden:Gmail - Maak een samenvatting van alle e-mails die ik het afgelopen jaar heb ontvangen m.b.t. onderwerp 'X'.Video - Vraag om een samenvatting van 5 minuten van een video van 1 uur.Foto's - Genereer uit de pool van 2.000 foto's een collage van alle foto's m.b.t. de voortgang van mijn zoon's zwemles.Veo - Genereer een video aan de hand van een tekstuele invoer. (Afbeeldingen waren al mogelijk),Het meest in het oog springende is toch wel de lancering van Google AI Overviews (onderdeel van de Search Generative Experience, oftewel SGE).

SEO
Google
De nieuwe core web vital verbeter de websitesnelheid met inp
07-03-2024
Tom Vledder
De nieuwe Core Web Vital: verbeter de websitesnelheid met INP

In 2020 kondigde Google de Core Web Vitals aan. De Core Web Vitals zijn de drie statistieken waarmee de gebruikerservaring op websites wordt gemeten: Largest Contentful Paint, First Input Delay & Cumulative Layout Shift. Nu 4 jaar later, introduceert Google een nieuwe kern statistiek, namelijk Interaction to Next Paint, ook wel INP genoemd. Deze statistiek zal de First Input Delay (FID) vervangen.  Voordeel INPHet voordeel van INP is dat het een uitgebreidere beoordeling biedt van de reactiesnelheid van een website. Dit doet hij door de tijd te meten die nodig is om te reageren op gebruikersinteracties zoals klikken, tikken en toetsaanslagen. In tegenstelling tot FID, die alleen de vertraging meet, houdt INP rekening met de volledige duur van interactie-evenementen.  Een positieve ontwikkeling dus! Lees snel verder en kom erachter wat je allemaal uit INP kunt halen en we laten 5 mogelijke optimalisaties zien.

SEO
Conversie
grote wijzigingen voor cookies en datawauw
27-02-2024
Michelle Lancee
Alles wat je nu wil weten over cookies en data: van de basis tot alle veranderingen

Je komt op een website terecht en bam; je krijgt een pop-up over cookies. De meeste websitebezoekers hebben niet zo veel trek in deze cookies, maar ze zijn erg belangrijk voor je marketing. Wat die cookies eigenlijk betekenen, wat het verschil tussen First- en Third-party cookies is en waarom je er nu zoveel over hoort? We informeren je er graag over in deze blog. 

DATA
SEA
TRAFFIC
Marketing trends en updates 2024: wat kun je verwachten? WAUW
15-02-2024
Roos Mens
Marketing trends en updates 2024: wat kun je verwachten?

We staan nog aan het begin van 2024. Een goed moment om te duiken in wat ons te wachten staat in de wereld van marketing. Want wat gaan we veel zien komend jaar? En welke trends mag je absoluut niet missen? Spoiler alert: AI gaat weer een grote rol spelen komend jaar. Onze specialisten hebben de trends voor je op een rijtje gezet, dus laten we eens een kijkje nemen.

Strategie
Online Marketing
development-wauw
13-09-2023
Christiaan Spelmink
Maak online het verschil: kies voor maatwerk met WordPress

Het aantal websites dat tegenwoordig bestaat is eindeloos. Om je online te kunnen onderscheiden, is het dus belangrijk dat je website uniek is en eruit springt. Het is tenslotte je online visitekaartje. Bovendien moet de gebruiksvriendelijkheid op orde zijn, en is het van groot belang dat jouw online etalage veilig is voor bezoekers. Daarom ontwikkelen wij bij WAUW enkel maatwerk websites (en kleinere webshops) op basis van het bekende en geliefde platform WordPress. Voor grotere (en vaak complexere) webshops maken wij gebruik van andere platformen, daar lees je hier meer over. Wil je weten waarom wij WordPress gebruiken voor maatwerk websites, de voordelen van WorPress en hoe wij te werk gaan? Lees dan snel verder.

Website
Wordpress
google-analytics-4-afbeelding-blog2
15-06-2023
Remco Maters
Ben jij al over op GA4?

Maak zo snel mogelijk nog een GA4 property aan, dit is de omgeving waarin alle verzamelde data wordt vertoond. Door deze property zo snel mogelijk toe te voegen zal je in ieder geval zien waar je bezoekers vandaan komen en wat zij doen op de website. Mocht je ook aanvullende metingen uit willen voeren, zal je zelf nog conversies of gebeurtenissen in moeten stellen.  Google heeft onlangs websites die Universal Analytics gebruiken automatisch gekoppeld met een Google Analytics 4 property. Hoewel dit bedoeld is om bedrijven te helpen deze overstap te maken, gaat dit in 9 van de 10 gevallen fout. Mocht Google dit voor jouw website gedaan hebben, kan je er niet blind op vertrouwen dat dit perfect is uitgevoerd. Google legt ook uit in hun migratie documentatie waarom het beter is om GA4 handmatig in te stellen. 

DATA
Recruitment-marketing-overleg-Amersfoort
31-01-2023
Danny Lemaire
Meerdere webshops gecentraliseerd beheren met shopware 6

Deze periode klinkt als oude rot in het vak, vast niet onbekend. De periode waarin het extra interessant was om meerdere webshops naast elkaar te lanceren. Een goed voorbeeld hiervoor is Coolblue. Misschien dat je de webshops nog kent? Denk aan laptopshop.nl, pdashop.nl, en meer van dit soort domeinen.  Het doel hiervan was om hogere rankings per productgroep bij zoekmachines te behalen. Dit werd gedaan door middel van een specifieke focus per domein. Deze methodiek is inmiddels achterhaald, en is niet vaak meer te zien. Ook Coolblue heeft dit in 2018 uitgefaseerd. Maar hoe kan je verschillende verkoopkanalen dan wel goed beheren? 

Shopware
spoedcursus-social-media-teksten-schrijven-wauw
23-11-2022
Sharon Mussfeld
Spoedcursus: Social media advertenties schrijven!

Het belang van social media tekst wordt vaak onderschat. Dit terwijl een wervende tekst juist één van de key elementen is om een succesvolle campagne te draaien. Het is natuurlijk enorm zonde wanneer je campagne niet aanslaat, terwijl je net een enorme investering hebt gemaakt in het schieten van nieuw beeldmateriaal. Maar hoe zorg je er nu voor dat de tekst bij je advertentie net zo sterk als de content die je deelt? Lees de spoedcursus!

Social
e-commerce-webshop-op-telefoon
18-10-2022
Roos Mens
Jouw zakelijke kansen in Q4!

Tijd voor de eindsprint. En wát voor sprint! Ook al zit het grootste deel van het jaar erop: nu is het moment ervoor te zorgen dat jij straks het nieuwe jaar in gaat met een omzet en winst waar je blij van wordt! Traditioneel gezien is het vierde kwartaal een goed kwartaal, zeker in de e-commerce. Belangrijk dus om inzichtelijk te hebben waar de kansen liggen die voor vuurwerk gaan zorgen voor jouw organisatie.

E-Commerce marketing
E-COMM
email-marketing-home-blog
15-09-2022
Verhoog de open ratio van jouw e-mail campagnes

Wil je jouw klanten rechtstreeks aanspreken en op de hoogte houden van je activiteiten? Dan is e-mailmarketing het toverwoord! Maar het opzetten van een geslaagde e-mailcampagne is vaak lastiger dan gedacht. Dat begint al bij de vraag: hoe zorg je dat mensen jouw bericht openen in de stortvloed aan dagelijkse mail? Helaas is er geen toverspreuk die garandeert dat jouw mail geopend wordt. Het goede nieuws? Je kunt deze kans wel aanzienlijk te vergroten! We geven je graag 5 makkelijk te implementeren tips.

e-mailmarketing
contentmarketing
gelikte-content-gratis-tools
19-08-2022
Sharon Mussfeld
11 (gratis!) tools voor gelikte content

“Hoe blijf ik relevant bij mijn doelgroep?” Een vraag die veel ondernemers door het hoofd spookt. Het antwoord? Door regelmatig nieuwe content op je kanalen te plaatsen. En vergeet daarbij de afbeeldingen niet. Afbeeldingen versterken de boodschap en vertellen direct waar de content over gaat. Als je optimaal impact wil maken met je content, zal deze aantrekkelijk moeten zijn. In deze blog geven wij jou 11 tools waarmee je de meest gelikte content maakt!

Content
facebook ads frequentie
27-07-2022
De frequentie van je Facebook campagne beheren

Wie Facebook en Instagram regelmatig opent, herkent het vast wel: wéér die ene advertentie van dat ene merk?! Wanneer een advertentie voor dit gevoel zorgt, is de kans groot dat de frequentie van de campagne te hoog is. De frequentie is het gemiddelde aantal keer dat een uniek persoon je advertentie heeft gezien. Om een doelgroep niet te spammen, is het dus belangrijk om de frequentie van een campagne onder controle te houden. Maar hoe pak je dit aan? Daar vertellen we graag meer over!

Social
Advertising
lokale seo reviews blogs
21-07-2022
Tom Vledder
Lokale SEO: Hoe realiseer je waardevolle reviews?

Over lokale SEO valt heel veel te zeggen, en er gaan bijna net zoveel mythes over dit onderwerp rond. Een paar op een rij: “Organische SEO en lokale SEO zijn hetzelfde.”Organische SEO verwijst naar zoekwoorden en concurreren op een nationaal niveau, terwijl lokale SEO focust op een lokaal niveau. Organische SEO is gebaseerd op de relevantie van de zoekterm, lokale SEO is gebaseerd op locatie gerelateerde signalen. Bij WAUW werken we met verschillende vormen van SEO.  "Reviews zijn leuk om te hebben".Goede reviews van jouw bedrijf zijn natuulijk leuk, maar ze zijn ook van groot belang! Het belang en de impact die ze hebben wordt steeds groter in de ogen van de consument. Reviews zijn dus onmisbaar.  “De manier waarop consumenten bedrijven ontdekken is niet veel veranderd door de jaren heen”Dit klopt niet, het verandert sneller dan ooit en daar moet jij je als bedrijf ook op aanpassen. 87% van online zoekopdrachten resulteren in een offline aankoop. “Consumenten willen het beste van het beste en zijn bereid daarvoor te reizen.” Dit klopt niet, consumenten willen wel het beste, maar ze willen ook het makkelijkste. Iets dicht in de buurt, wat niet te veel moeite kost. Zoektermen zoals ‘in de buurt’ zijn niet voor niets met meer dan 900% gegroeid in de afgelopen 2 jaar. “Posters, flyers en online advertenties zorgen voor meer fysieke klantbezoeken.” Dit is niet waar. Als je een klein marketingbudget hebt is het verstandig dit in te zetten voor lokale SEO. Wanneer een consument in de buurt zoekt naar jouw producten of diensten, en je staat danzij SEO bovenaan in de zoekresultaten, dan trek je klanten aan! Zoekt jouw klant kwaliteit en gemak, dan zijn goede reviews cruciaal. “Google prioriteert de best scorende bedrijven en let niet op of dit bedrijf lokaal is of niet.”Ook dit is niet waar. Google wordt steeds slimmer en prioriteert lokale bedrijven in de zoekresultaten van zoekopdrachten in de buurt. Daarom is het zo belangrijk om je bedrijf te optimaliseren voor lokale SEO. 

SEO
ga4-update-conversieratio-en-bounce
15-07-2022
Remco Maters
GA4 update: conversieratio en bouncepercentage

GA4 bestaat nu een paar jaar en hoewel het platform volledig inzetbaar is, voegt Google maandelijkse nieuwe mogelijkheden toe aan haar platform. Met het naderende einde van Universal Analytics, werd het steeds spannender of de belangrijkste statistieken nog wel inzichtelijk zouden worden gemaakt. Op 11 juli heeft Google eindelijk medegedeeld dat deze toch nog toegevoegd worden. We zetten de belangrijkste punten op een rijtje:

Google
blogartikel-ga4-inhoudsgroepen-instellen
14-07-2022
Remco Maters
Inhoudsgroepen instellen voor GA4

GA4 biedt jou verschillende “ready to go” tabellen en grafieken waarmee je inzicht krijgt in het verkeer op je website. Dit betekent echter niet dat elk overzicht zomaar te gebruiken is, of alle informatie weergeeft die jij nodig hebt. Soms moet je deze overzichten nog voorzien van de juiste data. Inhoudsgroepen, ook wel genoemd contengroepen, zijn hier een duidelijk voorbeeld van. Hoe zorg je er bijvoorbeeld voor dat je, naast het standaard overzicht van het aantal weergegeven paginabezoeken, ook kunt zien hoe vaak een groep pagina’s is bekeken?  Met dit artikel informeren wij jou over de mogelijkheden die inhoudsgroepen je bieden en laten wij zien hoe je deze kan instellen. Lees ook: "GA4, bewaren van gegevens" of "Meertalige websites meten" voor meer kennis over GA4. 

Google
De byaf-methode blog
07-06-2022
Sharon Mussfeld
Gebruik de BYAF-methode om te overtuigen, maar voel je niet verplicht.

Yes, het is me gelukt! Je leest mijn blog, zonder dat ik je hiertoe verplicht heb. Ik heb je, zonder dat je het doorhad, beïnvloed met de BYAF-methode. BYAF-what? Dat leg ik uit in deze blog. Op de marketingafdeling van WAUW is copywriting een van onze dagelijkse werkzaamheden. We schrijven teksten voor websites, whitepapers, vacatures, advertorials, social media en meer. Om met al deze teksten te zorgen voor de gewenste actie, is overtuiging nodig. Want als een tekst of afbeelding niet aanspreekt, zal er ook geen conversie plaatsvinden.  Door gebruik te maken van de BYAF-methode beïnvloeden we de consument op een positieve manier, en wordt de kans op de gewenste actie groter! BYAF staat voor ‘but-you-are-free’. Door een paar korte woorden te verwerken in je tekst zoals: ‘… maar voel je vrij…’ geef je lezers het gevoel dat zij zelf de controle hebben. Door te werken met deze techniek, worden er betere resultaten behaald. Je geeft de lezer de macht om zelf een beslissing te maken. Hierdoor valt het ‘moet’ aspect weg, en wordt de weerstand die consumenten vaak ervaren weggehaald. Uit onderzoek blijkt deze manier van beïnvloeden kan zorgen voor een verdubbeling van je gewenste actie! 

CONTENT
instagramadverterenuitbesteden-wauw
28-05-2022
Adverteren op Instagram? 6x advertentie inspiratie

Advertenties, je komt ze -misschien onbewust- dagelijks tegen op Instagram. Steeds meer bedrijven maken gebruik van deze mogelijkheid en het wordt steeds populairder om de etalage van jouw product of dienst via Instagram te delen in een advertentie. En wij snappen wel waarom. Wij leggen je uit wat Instagram adverteren is, wat de voordelen zijn en welke advertentievormen dit populaire social media platform kent. 

Social adverteren
SOCIAL
10 functies google bedrijfsprofiel blog
24-05-2022
Met Google Bedrijfsprofiel zet je jouw bedrijf op de kaart.

Maak jij als bedrijf nog geen gebruik van lokale marketing, omdat je het belang er niet van inziet of er weinig tijd voor vrij maakt? Het valt ons op dat veel bedrijven deze vorm van marketing onbenut laten, een gemiste kans vinden wij. Geef daarom jouw lokale marketing een boost door optimaal gebruik te maken van jouw Google Bedrijfsprofiel! Wij leggen je uit wat lokale marketing is, en delen 9 manieren waarop ook jouw bedrijf de functies van Google Bedrijfsprofiel optimaal kan inzetten. 

Data & Analytics
DATA
Google
GOOGLE
liftmodel_wauw_blog-996x398
20-05-2022
LIFT model inzetten voor conversie optimalisatie

Het LIFT-model is zo’n 12 jaar geleden in het leven geroepen door Chris Goward. LIFT staat voor: Landing Page Influence Function for Tests. Dit model is ontwikkeld voor conversie optimalisatie. Je gebruikt het voor het analyseren van web en mobiele ervaringen en het ontwikkelen van A/B-test hypothesen. Het bestaat uit zes belangrijke factoren, die ervoor zorgen dat jouw bezoeker overgaat tot conversie. De factoren zijn opgespiltst in 'conversie drivers' en 'conversie killers'. Wij leggen de zes factoren in deze blog uit.

CRO
softwaresystemenkoppelen-blog
16-05-2022
Danny Lemaire
Software systemen koppelen? Houd hier rekening mee.

Dagelijks zijn onze developers druk met het koppelen van verschillende systemen. Denk aan webshops koppelen met ERP-systemen zoals Exact Online of Snel Start, maar ook met portalen, kassasystemen, marketplaces en/of marketing toolings. Maar wat is hiervan het doel, wat zijn de mogelijkheden in de praktijk en waar moet je rekening mee houden? Wij leggen het uit. Het doel van systemen koppelen Gemak en centralisatie van data is vaak de reden voor het leggen van koppelingen tussen verschillende systemen. Dit kan gebeuren op basis van bestaande systemen, maar ook als er nieuwe systemen in het technische landschap worden ontwikkeld. Het succes van een koppeling wordt vanuit onze visie getoetst op basis van de volgende punten: Het beheer van data kost minder tijd, omdat wijzigingen automatisch worden gesynchroniseerd met de andere platformen vanuit 1 plek; De snelheid van het publiceren van wijzigingen in jouw data zal daarbij direct ook flink opschalen; Eenheid in data. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een prijs, of voorraad van een artikel. Je wilt uiteraard dat deze gegevens vanuit 1 systeem beheerd kunnen worden, zodat hier zo min mogelijk fouten in gemaakt kunnen worden; Centralisatie van regels. Stel je wilt op kanaal 1 een andere prijs voeren dan op kanaal 2, omdat je bijvoorbeeld bij kanaal 2 commissies moet afstaan. Dan is het erg handig om deze regels, die constant veranderen, via een centrale omgeving te kunnen beheren; Onderaan de streep bespaart het je dus geld. De meest gebruikte technieken In de huidige markt zie je vooral dat systemen door de volgende methodieken met elkaar worden gekoppeld: Feeds - Door middel van het delen van zogenaamde feeds. Dit zijn bestanden (vaak XML, CSV of JSON) waarin data gestructureerd wordt opgeslagen en automatisch gedeeld en ingelezen. Dit type koppelingen is vaak sneller op te zetten, maar ook minder intelligent; API - Met een zogenaamde API (​​Application Programming Interface) sla je als het ware een brug tussen meerdere systemen. Via deze brug kunnen systemen direct met elkaar praten in een afgesproken taal. Het voordeel hiervan is dat een systeem ook direct een reactie terug zodra hierom gevraagd wordt. Hierdoor kan direct een vervolgactie ingezet worden. Kortom, je systeem wordt zelf nog slimmer; Hooks - Als een systeem gebruik maakt van zogenaamde “hooks”, is dat een handige manier om een koppeling te leggen. Dit zijn namelijk vastgestelde momenten waar je met een extern systeem op inhaakt. Een voorbeeld hiervan is het wijzigen van de status van een order.  Welke manier het beste is? Hier is geen eenduidig antwoord op te geven en is altijd afhankelijk van de scenario van dat moment. Denk hierbij aan: beschikbaarheid, kwaliteit, snelheid, budget, toekomst. Wij nemen we altijd alle opties mee in het besluit dat we samen met jou nemen. Kant en klare oplossingen of zelf maken? Of zelfs onafhankelijk? Nadat er besloten is welke techniek het beste past bij de betreffende oplossing, wordt er nagedacht en besloten of de koppeling custom-made ontwikkeld dient te worden, of dat er gebruik gemaakt wordt van kant- en klare oplossingen. Dit is afhankelijk van factoren als: Hoe specifiek is de koppeling In hoeverre is de data geschikt Met welke platformen wordt er gewerkt etc… Kortom, het antwoord op de vraag “Kant en klare oplossingen of zelf maken?” is ook hier weer “It depends”. Hierbij is onze expertise en ervaring van grote waarde om de juiste beslissingen te nemen en de beste oplossingen te ontwikkelen. Goede data blijft altijd een belangrijke sleutel voor succes Waar men zich vaak op verkijkt is de staat van je data. Hoe netter en gestructureerder de huidige data in een systeem staat (bijv. ERP, CMS, PIM), hoe makkelijker koppelingen gelegd kunnen worden. Voorbeeld: je eigenschappen van een product staan in 1 “tekstveld” opgeslagen, zoals: “Een rode koptelefoon zonder snoer”. Wanneer dit het geval is, kunnen deze eigenschappen van de koptelefoon niet makkelijk worden losgetrokken en worden gecommuniceerd naar een extern systeem (denk bijv. ook aan vertalingen). Sla je de eigenschappen in losse tekstvelden op, dan kan dit wel. Type: Koptelefoon, Kleur: Rood, Snoer: Nee. Maar wees gerust. Mocht je bovenstaande nog niet voor elkaar hebben, zijn hier ook oplossingen voor te vinden. Want geloof ons: we komen het nog dagelijks tegen :).  Maar wat kunnen wij voor jou betekenen? We gaan graag in gesprek om kennis te maken met jullie landschap, wensen, software systemen en werkwijzes. Automatiseren is ons vak, en daarbij horen dus goede en solide kwalitatieve koppelingen. Wij helpen jou graag verder!

WEBSHOP
WEBSITE
APP