blog.

Onze specialisten brengen je graag op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van digital marketing.
liftmodel_wauw_blog-996x398
20-05-2022
Lisa van Dijen
LIFT model inzetten voor conversie optimalisatie

Het LIFT-model is zo’n 12 jaar geleden in het leven geroepen door Chris Goward. LIFT staat voor: Landing Page Influence Function for Tests. Dit model is ontwikkeld voor conversie optimalisatie. Je gebruikt het voor het analyseren van web en mobiele ervaringen en het ontwikkelen van A/B-test hypothesen. Het bestaat uit zes belangrijke factoren, die ervoor zorgen dat jouw bezoeker overgaat tot conversie. De factoren zijn opgespiltst in 'conversie drivers' en 'conversie killers'. Wij leggen de zes factoren in deze blog uit.

CRO
softwaresystemenkoppelen-blog
16-05-2022
Danny Lemaire
Software systemen koppelen? Houd hier rekening mee.

Dagelijks zijn onze developers druk met het koppelen van verschillende systemen. Denk aan webshops koppelen met ERP-systemen zoals Exact Online of Snel Start, maar ook met portalen, kassasystemen, marketplaces en/of marketing toolings. Maar wat is hiervan het doel, wat zijn de mogelijkheden in de praktijk en waar moet je rekening mee houden? Wij leggen het uit. Het doel van systemen koppelen Gemak en centralisatie van data is vaak de reden voor het leggen van koppelingen tussen verschillende systemen. Dit kan gebeuren op basis van bestaande systemen, maar ook als er nieuwe systemen in het technische landschap worden ontwikkeld. Het succes van een koppeling wordt vanuit onze visie getoetst op basis van de volgende punten: Het beheer van data kost minder tijd, omdat wijzigingen automatisch worden gesynchroniseerd met de andere platformen vanuit 1 plek; De snelheid van het publiceren van wijzigingen in jouw data zal daarbij direct ook flink opschalen; Eenheid in data. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een prijs, of voorraad van een artikel. Je wilt uiteraard dat deze gegevens vanuit 1 systeem beheerd kunnen worden, zodat hier zo min mogelijk fouten in gemaakt kunnen worden; Centralisatie van regels. Stel je wilt op kanaal 1 een andere prijs voeren dan op kanaal 2, omdat je bijvoorbeeld bij kanaal 2 commissies moet afstaan. Dan is het erg handig om deze regels, die constant veranderen, via een centrale omgeving te kunnen beheren; Onderaan de streep bespaart het je dus geld. De meest gebruikte technieken In de huidige markt zie je vooral dat systemen door de volgende methodieken met elkaar worden gekoppeld: Feeds - Door middel van het delen van zogenaamde feeds. Dit zijn bestanden (vaak XML, CSV of JSON) waarin data gestructureerd wordt opgeslagen en automatisch gedeeld en ingelezen. Dit type koppelingen is vaak sneller op te zetten, maar ook minder intelligent; API - Met een zogenaamde API (​​Application Programming Interface) sla je als het ware een brug tussen meerdere systemen. Via deze brug kunnen systemen direct met elkaar praten in een afgesproken taal. Het voordeel hiervan is dat een systeem ook direct een reactie terug zodra hierom gevraagd wordt. Hierdoor kan direct een vervolgactie ingezet worden. Kortom, je systeem wordt zelf nog slimmer; Hooks - Als een systeem gebruik maakt van zogenaamde “hooks”, is dat een handige manier om een koppeling te leggen. Dit zijn namelijk vastgestelde momenten waar je met een extern systeem op inhaakt. Een voorbeeld hiervan is het wijzigen van de status van een order.  Welke manier het beste is? Hier is geen eenduidig antwoord op te geven en is altijd afhankelijk van de scenario van dat moment. Denk hierbij aan: beschikbaarheid, kwaliteit, snelheid, budget, toekomst. Wij nemen we altijd alle opties mee in het besluit dat we samen met jou nemen. Kant en klare oplossingen of zelf maken? Of zelfs onafhankelijk? Nadat er besloten is welke techniek het beste past bij de betreffende oplossing, wordt er nagedacht en besloten of de koppeling custom-made ontwikkeld dient te worden, of dat er gebruik gemaakt wordt van kant- en klare oplossingen. Dit is afhankelijk van factoren als: Hoe specifiek is de koppeling In hoeverre is de data geschikt Met welke platformen wordt er gewerkt etc… Kortom, het antwoord op de vraag “Kant en klare oplossingen of zelf maken?” is ook hier weer “It depends”. Hierbij is onze expertise en ervaring van grote waarde om de juiste beslissingen te nemen en de beste oplossingen te ontwikkelen. Goede data blijft altijd een belangrijke sleutel voor succes Waar men zich vaak op verkijkt is de staat van je data. Hoe netter en gestructureerder de huidige data in een systeem staat (bijv. ERP, CMS, PIM), hoe makkelijker koppelingen gelegd kunnen worden. Voorbeeld: je eigenschappen van een product staan in 1 “tekstveld” opgeslagen, zoals: “Een rode koptelefoon zonder snoer”. Wanneer dit het geval is, kunnen deze eigenschappen van de koptelefoon niet makkelijk worden losgetrokken en worden gecommuniceerd naar een extern systeem (denk bijv. ook aan vertalingen). Sla je de eigenschappen in losse tekstvelden op, dan kan dit wel. Type: Koptelefoon, Kleur: Rood, Snoer: Nee. Maar wees gerust. Mocht je bovenstaande nog niet voor elkaar hebben, zijn hier ook oplossingen voor te vinden. Want geloof ons: we komen het nog dagelijks tegen :).  Maar wat kunnen wij voor jou betekenen? We gaan graag in gesprek om kennis te maken met jullie landschap, wensen, software systemen en werkwijzes. Automatiseren is ons vak, en daarbij horen dus goede en solide kwalitatieve koppelingen. Wij helpen jou graag verder!

WEBSHOP
WEBSITE
APP
seoblog-wauw
06-05-2022
Tom Vledder
SEO inzetten voor jouw organisatie? Zo scheid je het kaf van het koren

Het is onze taak als jouw SEO consultant om de prestaties van jouw website in zoekmachines te verbeteren en voor een goede organische vindbaarheid te zorgen. Uiteindelijk zal dit moeten bijdragen aan online groei in de vorm van meer relevante bezoekers. We kunnen ons voorstellen dat je wellicht enkele vragen hebt bij het inhuren van een SEO bureau. Hoe scheid je het kaf van het koren bij de keuze voor het juiste bureau? Wij helpen je graag op weg door van tevoren antwoord te geven op 9 relevante vragen.        Welke resultaten hebben jullie al behaald?        Waar zijn jullie het beste in?        Hoeveel invloed kan jullie werk hebben op mijn bedrijf?        Garanderen jullie resultaten?        Hoe gaan jullie om met de SEO richtlijnen vanuit Google?        Welke SEO-tools gebruiken jullie?        Hoe ziet een SEO rapportage er uit?        Welke kosten komen er bij kijken?        Wat gebeurt er als de samenwerking wordt verbroken?

SEO
GOOGLE
STRATEGIE
Handvatten voor het schrijven van een begrijpelijke tekst - blog WAUW
02-05-2022
Kim Röben
6 handvatten voor het schrijven van een begrijpelijke tekst

“Omdat het aantal klanten snel groeide na de fusie van de organisatie en er behoefte was aan meer expertise op het gebied van online marketing, besloot de head of marketing twee nieuwe medewerkers aan te nemen.” Ben jij al afgehaakt? Lange zinnen, helaas staan veel artikelen er vol mee. Aan elkaar geknoopt met komma’s om ze nog enigszins behapbaar te maken. Maar hoe schrijf je eigenlijk een tekst die voor iedereen te begrijpen is? Wij leggen het uit. 

SEO
Content
data-opslag-ga4
22-04-2022
Remco Maters
Bewaren van gegevens in GA4

Met Google Analytics 4 maakt Google het goed duidelijk; er moet meer gedaan worden om privacy van sitebezoekers te waarborgen. IP adressen van gebruikers worden standaard geanonimiseerd binnen GA4, maar ook bij het bewaren van gegevens zijn grote wijzigingen doorgevoerd.  Waar het binnen Universal Analytics mogelijk was om alle gegevens permanent te bewaren, komt hier met GA een eind aan. Alle GA4 accounts hebben een standaard dataretentie van 2 maanden, wat handmatig verlengd kan worden tot maximaal van 14 maanden.

DATA
GOOGLE
Bereal-app-hotnot
21-04-2022
Sharon Mussfeld
BeReal, Hot or Not?

Hoeveel tijd stop jij in het perfecte plaatje? Ik verlies me regelmatig in het bewerken, plaatsen en checken van mijn opgepoetste Instagram foto. En dan Snapchat. De ontelbare filters maken je foto nét wat mooier dan de werkelijkheid. Met de app BeReal heb je geen tijd voor de perfecte pose of het juiste filter. Het is een echte foto, op een real moment. Is dat waarom de app zoveel mensen aanspreekt?

Social
Animatie - blog WAUW
20-04-2022
Michelle van Heuvelen
Met animatie onderscheid je jezelf van de rest

Cheeeeeese! Een foto zegt meer dan duizend woorden, laat staan een video! Tot zover niets nieuws, toch? Het valt ons op dat we nog steeds massaal kiezen voor tekst. Lange teksten, korte teksten, complex of juist makkelijk. Over de meest uiteenlopende onderwerpen. Logisch, want een goede tekst draagt bij aan de organische vindbaarheid van jouw product of dienst. Maar of jouw doelgroep ook echt zit te wachten op tekst? Zeker niet in alle gevallen! Vaak een animatie de oplossing. Wij leggen uit wat een animatie is, en geven 3 redenen waarom ook jij animaties zou moeten inzetten.

Content marketing
CONTENT
10 tips conversie optimalisatie wauw
15-04-2022
Lisa van Dijen
10 tips voor betere conversie op je website

Eerder schreven wij een blog over hoe je met de 7 principes van Cialdini je conversie kan verhogen. Maar er zijn meer manieren waarop je de conversie voor jouw website en webshop kan verbeteren. Na het lezen van deze 10 tips kun je direct aan de slag! 

CRO
Google Performance Max Campagne Blog
11-04-2022
Bart Kragten
Performance Max; Smart Shopping op steroïden

Automatisering wordt steeds belangrijker in de digitale wereld en ook Google zit op dit gebied niet stil. De afgelopen jaren ontwikkelde de zoekmachine gigant nieuwe features zoals de Smart Shopping campagne, dynamische zoekadvertenties en automatische biedstrategieën. In dit blog leggen we meer uit over de nieuwste feature binnen Google Ads: de Performance Max campagne!

SEA
YouTube Video SEO - Blog
30-03-2022
Jordy van 't Pad
YouTube SEO: Zo vergroot je de vindbaarheid van je video

Wat veel mensen niet weten is dat YouTube, na Google, de meest gebruikte zoekmachine ter wereld is. Elke dag wordt er meer dan een miljard uur aan YouTube video’s bekeken. In Nederland telt het platform 9,3 miljoen gebruikers, waarvan 3,5 miljoen het platform dagelijks gebruiken. YouTube is dus immens populair. En dat is ook niet zo gek, want veel mensen visueel zijn ingesteld. Dit betekent dat het consumeren van video’s voor veel mensen veel gemakkelijker is dan geschreven inhoud.YouTube groeit nog steeds, dus dit is het perfecte moment om mee te profiteren van deze trend. En dan te bedenken dat slechts 9% van alle kleine bedrijven een eigen YouTube kanaal heeft. Over gemiste kansen gesproken! Spring jij in dit gat? Uiteraard! Maar hoe zorg je er nu voor dat je video’s ook daadwerkelijk gevonden? Na het lezen van onderstaand stappenplan, heb jij de kennis om de vindbaarheid van je video te maximaliseren.

video
seo
social
content-header-trends
24-03-2022
Sharon Mussfeld
De contentmarketing-trends van 2022

Dinsdag 15 maart organiseerde Frankwatching een webinar over contentmarketing. Cor Hospes (oprichter Merkjournalisten, schrijver van de Contentbijbel) en Koen Denolf (BOCA Content Marketing Professional of the Year 2021) namen ons mee in de contentmarketing-trends en -ontwikkelingen voor 2022. Dit konden wij natuurlijk niet missen en zijn met volle aandacht aangeschoven. In dit blog delen wij de trends met jullie.

CONTENT
Meertalige Website meten Google Analytics 4 - blog
22-03-2022
Remco Maters
Meertalige websites meten met Google Analytics 4

Onlangs is bekend geworden dat zoekmachine gigant Google per 1 juli 2023 definitief stopt met het verzamelen van data in Universal Analytics. De komende tijd duiken wij dieper in de verschillen tussen het huidige Universal Analytics, en de vervanger; Google Analytics 4. Vandaag leggen we uit hoe je na 1 juli 2023 data van meertalige websites inzichtelijk kunt maken. In Universal Analytics is het mogelijk verschillende talen op te splitsen in dataweergaven en properties. In Google Analytics 4 kan dit niet. En omdat elk land een eigen marketingstrategie nodig heeft, is het belangrijk om te weten hoe je deze data toch inzichtelijk krijgt. 

DATA
Universal Analytics Stopt - Blog WAUW
17-03-2022
Remco Maters
De kogel is door de kerk: Universal Analytics stopt

Het is je ongetwijfeld niet ontgaan: Google Analytics ligt onder vuur. De AVG gaf in januari aan dat het gebruik binnenkort mogelijk niet meer is toegestaan. In het artikel "Einde verhaal voor Google Analytics? Tijd voor meer uitleg", leggen wij uit wat er precies speelt. Het wachten was enkel nog op een inhoudelijke reactie van Google. Deze is er eindelijk! In het blog dat gisteren door Google werd gepubliceerd, is te lezen dat binnenkort gestopt wordt met het verzamelen van IP-adressen. Daarnaast stopt de zoekmachine gigant per 1 juli 2023 ook definitief met het verzamelen van data in Universal Analytics. Toen 1,5 jaar geleden Google Analytics 4 werd geïntroduceerd, deden geruchten al de ronde dat er een eind zou komen aan Universal Analytics. Al die tijd was alleen niet bekend wanneer het zover zou zijn. Tot 16 maart jl: vanaf juli 2023 zullen Universal Analytics accounts geen data meer ontvangen en zal Google Analytics 4 het alternatief zijn.

DATA
new features shopware 6
07-03-2022
Danny Lemaire
Dit is waarom we zo’n fan zijn van Shopware 6

De doorontwikkelingen van Shopware 6 gaan ontzettend snel en Shopware is transparant in het delen van de productontwikkelingen. Het is dus niet voor niets dat Shopware 6 wereldwijd het snelst groeiende e-commerce platform is. De roadmap laat zien waar momenteel aan gewerkt wordt, wat daarna opgepakt wordt en welke visies er zijn voor de toekomst. De snelle doorontwikkeling is dan ook een van de hoofdredenen dat wij gebruik maken van dit systeem als fundering voor onze e-commerce oplossingen. Bovendien zijn wij business partner van Shopware. In dit blog lichten we enkele key-features uit: Bulk edit voor producten en klanten Rule builder Flow Builder

webshop
Off Page SEO blogartikel
15-02-2022
Remco Maters
Off-Page SEO: Autoriteit, Populariteit en linkbuilding?

On-Page en Off-Page SEO. Twee termen die je moet kennen, als je je op zoekmachine optimalisatie wil richten. Bij On-Page SEO draait alles om wijzigingen die op de site zelf worden aangebracht. Off-page focust op alle optimalisaties en mogelijkheden die buiten de website om doorgevoerd kunnen worden. Voor de verduidelijking splitsen wij de tactieken op in 3 onderdelen:

SEO
einde-verhaal-ga-blog-wauw1
03-02-2022
Thomas de Wit
Einde verhaal voor Google Analytics? Tijd voor meer uitleg.

Voor degenen die onze blogs nauwlettend in de gaten houden is het duidelijk: wij houden van Google Analytics en delen graag tips en tricks, zoals in het artikel 'Werken met de juiste data in Google Analytics'. De afgelopen weken wordt er echter volop gespeculeerd: is het einde van Google Analytics in Europa in zicht? Nieuws dat veel stof doet opwaaien, maar is dit scenario reëel of gaat het hier om een storm in een glas water?

DATA
dynamische zoekadverentie blog header
20-01-2022
Bart Kragten
Dynamische Zoekadvertenties, wat is het en hoe werkt het?

Zoekadvertenties die automatisch door Google Ads worden gegenereerd, dat klinkt toch als muziek in de oren? Maak kennis met dynamische zoekadvertenties! Hoe werkt het en waar moet je op letten? In dit artikel leggen we uit wat dynamische zoekadvertenties zijn en wanneer je het wel en niet moet gebruiken. 

SEA
voordelen-online-marketing-bureau
06-01-2022
Lisa van Dijen
De vijf voordelen van een online marketing bureau

Heb jij een fysieke winkel en/of webshop en zet jij het internet in om je product of dienst onder de aandacht te brengen? Dan ben jij vast al bekend met online marketingbureaus. Een online marketingbureau helpt jou om (meer) resultaat te behalen via online kanalen. Denk aan zoekmachine optimalisatie (SEO) om hoger te scoren in zoekmachines, advertenties op Google (SEA) en flitsende uitingen op een social media platform als Instagram. Naast deze manieren, kan een online marketingbureau je ook goed helpen bij het meedenken over de algehele digitale strategie en hoe jij je positioneert tussen alle concurrenten. Zonder strategie ben je immers stuurloos. Ben jij benieuwd naar de toegevoegde waarde van een online marketingbureau? Hieronder lees je vijf voordelen van een online marketing bureau! 

Marketing
winand-datatrics-min
16-12-2021
Winand van de Kamp
Datatrics audiences gebruiken in Google Ads

Samen met Kampeerwereld.nl zijn we continu op zoek naar nieuwe kansen om het maximale rendement te behalen. Al jarenlang mogen wij, voor dé kampeerwinkel van de Veluwe, onder andere de Google Ads campagnes verzorgen. Om hier nóg meer uit te halen, zijn we ook aan de slag gegaan met Datatrics. Dit lichten we verder toe in dit blog!

SEA
Google
Datatrics
winandsharon-min
06-12-2021
Sharon Mussfeld
5 tips voor een succesvolle stage

Bij het volgen van een studie, kan het lopen van stage bijna niet ontbreken. Natuurlijk begin je bij het zoeken naar een stage, maar dat kan nog wel eens lastig zijn. Je wilt namelijk veel leren, een leuk bedrijf, fijne collega’s en zo heb je nog veel meer eisen. Na het vinden van een stagebedrijf zal je gaan beginnen met je stage. Hoe weet je zeker dat je een goede keuze hebt gemaakt? Om het zoeken naar een stage en jouw verloop hiervan wat eenvoudiger te maken, kan je in dit blog 5 tips vinden die jouw stage gemakkelijker gaan maken! 

Stage