Wie Facebook en Instagram regelmatig opent, herkent het vast wel: wéér die ene advertentie van dat ene merk?! Wanneer een advertentie voor dit gevoel zorgt, is de kans groot dat de frequentie van de campagne te hoog is. De frequentie is het gemiddelde aantal keer dat een uniek persoon je advertentie heeft gezien. Om een doelgroep niet te spammen, is het dus belangrijk om de frequentie van een campagne onder controle te houden. Maar hoe pak je dit aan? Daar vertellen we graag meer over!
Waarom is het zo erg als mensen je advertentie veel zien, dat is toch gunstig? Ja, dat is gunstig, maar wel tot op zekere hoogte. Wanneer een advertentie namelijk té vaak wordt getoond aan dezelfde persoon, dan ontstaat er advertentiemoeheid (ook wel ad fatigue genoemd). De doelgroep raakt verveeld en de advertentie verliest aan effectiviteit. Dát is natuurlijk niet wat je wil. ‘Maar wat is nu de ideale advertentiefrequentie?’, hoor ik je denken. Hier bestaat geen pasklaar antwoord op. Het is belangrijk om de resultaten van je campagne goed te monitoren. Zie je teruglopende resultaten en herken je dat de advertentiefrequentie (te) hoog is? Lees dan hieronder onze tips om de frequentie te reguleren.
Om de frequentie onder controle te houden, kun je per advertentieplaatsing controleren wat de hoogte van het aantal weergaven, het bereik en de frequentie zijn. Hier kun je dan vervolgens op anticiperen. Advertentieplaatsingen zijn plekken die Facebook (tegenwoordig Meta) binnen zijn ecosysteem ter beschikking stelt voor advertenties. Om de resultaten per plaatsing te zien, moet je een uitsplitsing maken per plaatsing binnen je advertentiebeheer. Klik hiervoor op Specificatie > Per weergave > Plaatsing.
Je ziet nu een overzicht van de resultaten per plaatsing. Bekijk nu goed welke plaatsing zorgt voor de hoogste frequentie, en hoe dit zich verhoudt tot de andere plaatsingen en het eindresultaat. Wanneer je hier grote negatieve verschillen ziet, kun je ervoor kiezen om deze plaatsing uit te schakelen. Als je doelgroep groot genoeg is, kun je er ook voor kiezen om een aparte campagne aan te maken voor een specifieke plaatsing. Hierdoor krijg je meer controle over je uitgaven en de advertentie frequentie.
De keuze voor de campagnedoelstelling heeft veel impact op het resultaat van je campagne. Met de campagnedoelstelling geef je het algoritme van Facebook een opdracht mee. Is je doelstelling om zoveel mogelijk unieke personen te bereiken? Dan is een hoge frequentie zeer ongewenst. Kies dan zeker voor de campagnedoelstelling ‘betrokkenheid’ in combinatie met de advertentieweergave ‘bereik’. Een groot voordeel van deze weergave is dat je zelf een Frequency Cap kunt instellen. Met een Frequency Cap kun je een limiet instellen voor het aantal vertoningen dat een persoon maximaal mag hebben binnen een bepaalde periode. Kies bijvoorbeeld voor één vertoning per 7 dagen.
Het verlagen van je budget is de snelste manier om je advertentie frequentie te verlagen. Zeker wanneer je een campagne richt op een specifieke (wat kleinere) doelgroep, heeft het budget veel invloed op het aantal keer dat iemand een advertentie te zien krijgt. Facebook zal altijd proberen om zoveel mogelijk van je budget te besteden op basis van de gekozen campagnedoelstelling. Bij bepaalde campagnedoelstellingen, bijvoorbeeld bij de campagnedoelstelling verkeer, betekent dit dat Facebook je advertenties vaker zal laten zien aan dezelfde mensen. Simpelweg om ervoor te zorgen dat je advertentiebudget volledig wordt uitgegeven. Dit is niet altijd wat je wil. Het is daarom belangrijk om je campagne goed te monitoren en te testen met meerdere budgetten. Zo kun je achterhalen welke budget het beste voor jou werkt.
Facebook biedt talloze opties om aangepaste doelgroepen aan te maken. Met een aangepaste doelgroep kun je een doelgroep maken van mensen die al eerder in aanraking zijn geweest met je merk. Bijvoorbeeld omdat ze op je website zijn geweest, of omdat ze al een keer hebben geklikt op een advertentie. je kunt deze doelgroepen vervolgens targeten, maar ook uitsluiten. Eén manier om de frequentie te verlagen is om mensen uit te sluiten die al interactie hebben gehad met een advertentie. Zo voorkom je dus dat deze mensen de advertentie nog een keer te zien krijgen. Het nadeel van deze techniek is dat deze doelgroep geen mensen bevat die je advertentie hebben gezien, maar geen interactie hebben gehad. Dit kan ertoe leiden dat je mensen gaat uitsluiten, die mogelijk wel erg relevant zijn. Wees dus erg voorzichtig met deze techniek!
Direct aan de slag? Vergeet nooit om het einddoel van je campagne uit het oog te verliezen. Het verlagen van de advertentie frequentie moet nooit een doel op zich zijn, maar juist een middel om te zorgen voor betere resultaten.
Heb je naar aanleiding van dit artikel nog vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op, wij denken graag met je mee.
Neem contact op!