11 (gratis!) tools voor gelikte content

Content

“Hoe blijf ik relevant bij mijn doelgroep?” Een vraag die veel ondernemers door het hoofd spookt. Het antwoord? Door regelmatig nieuwe content op je kanalen te plaatsen. En vergeet daarbij de afbeeldingen niet. Afbeeldingen versterken de boodschap en vertellen direct waar de content over gaat. Als je optimaal impact wil maken met je content, zal deze aantrekkelijk moeten zijn. In deze blog geven wij jou 11 tools waarmee je de meest gelikte content maakt!

Canva

Een mooi design voor jouw bericht, story of video? Dan ben je bij Canva aan het juiste adres. Op het online designplatform Canva, maak jij in een handomdraai de mooiste ontwerpen. Niet alleen berichten voor social media, maar ook presentaties, logo’s en banners ontwerp je binnen no-time. Canva is gemakkelijk in gebruik op een desktop, maar ook is de mobiele app prettig om mee te werken! 

Om aan de slag te gaan op Canva, heb je een gratis account nodig. Heb jij een goed bericht voor Instagram, en wil je hierbij een mooie afbeelding maken? Kies een bestaand design en pas het aan naar jouw wensen. Bepaal je liever alles zelf, begin dan vanaf scratch. Sla jouw design op, en pas het een volgende keer aan. Hierdoor ontstaat er consistentie op jouw kanaal, wat zorgt voor herkenning en een extra touch. De gratis versie van Canva biedt ontzettend veel mogelijkheden en kan jouw content een flinke boost geven. Wil je meer elementen gebruiken of meer keuze hebben in bijvoorbeeld lettertypen? Dan is een betaald account een goede investering. 

canva-wauw

Foto- en videobewerking

Lightroom

Als jij er voor kiest om zelf je afbeeldingen te schieten voor bij je content, ontkom je meestal niet aan nabewerken. Gebruik bijvoorbeeld meer licht in een foto en een hoger contrast, om een foto beter uit te laten komen. Daarnaast kan je de afbeelding natuurlijk zo bewerken, dat deze helemaal naar jouw smaak is. Bewerk je een foto op je telefoon? Kijk dan eens naar de app ‘Lightroom’ Dit programma is van Adobe, een software voor grafisch design. Deze gratis app biedt veel mogelijkheden, en geeft jouw afbeeldingen een professionele look. Speel zelf met de instellingen, of kies voor ‘automatische’ bewerking, waar Lightroom de beste instellingen voor je kiest. Wil je een mooi filter over je foto? Lightroom biedt meerdere gratis, en betaalde filters. Als je Lightroom liever gebruikt op desktop, dan is de app niet meer gratis te gebruiken. Wel zijn de instellingen hier nog veel uitgebreider!

mockup-lightroom

Pixlr

Wil je een foto op je laptop of computer bewerken? Dan kan je kiezen voor Pixlr. Voor Windows is er een webapp beschikbaar, maar ook de online versie werkt goed. Met Pixlr E kan je instellingen van de afbeelding aanpassen en met Pixlr X maak je mooie ontwerpen. Geen excuses meer voor slechte afbeeldingen. 

iMovie en Movavie

Een video opnemen is al een uitdaging op zich. Wil je dat een video strakke overgangen heeft en flitsend voor de dag komt? Dan is de kans groot dat je de video moet bewerken. Op een MacBook zit standaard de ‘iMovie’ app. Hier kom je als beginner aardig ver mee. Knip en plak je beelden, en maak gemakkelijk overgangen. Reduceer ruis onder je video, of kies voor een totaal nieuw achtergrondmuziek. Maak daarvoor gebruik van de gratis audio bibliotheek van YouTube. Deze muziek is auteursrechtvrij.  

Voor meer opties en vrijheid in het bewerken van video’s, zal je toch echt een betaald platform moeten kiezen. Gelukkig hebben de meeste programma’s een gratis proefversie, waardoor je het programma eerst kan leren kennen. Een fijne, betaalde tool, is bijvoorbeeld Movavi. Zeker een trial waard! 

Stock afbeeldingen

Zelf een goede afbeelding maken kost niet alleen tijd, maar vergt ook goed fotografiemateriaal. Wanneer je (een van) beide niet hebt, kan je overwegen om een stockafbeelding te gebruiken. Dit zijn foto’s die gemaakt zijn door contentmakers, en vaak gratis. Wees kritisch in het gebruik van een stockafbeelding, jij bent namelijk niet de enige die deze foto’s kan downloaden en gebruiken. Kies daarom een kwalitatief goede afbeelding uit. Nog een tip: denk out-of the box bij het zoeken naar een afbeelding! Zo hebben wij de blog ‘Einde verhaal voor Google Analytics? Tijd voor meer uitleg’, gekozen voor een zinkend schip. Dit roept vragen op en trekt de aandacht. 


Wij zetten onze favoriete sites voor stock afbeeldingen op een rij:

Dall-e 2

Een andere manier om aan goede content te komen, is door gebruik te maken van Dall-e 2. Dit nieuwe AI platform, genereert afbeeldingen op basis van jouw beschrijving. Deze afbeeldingen worden voor jou gemaakt, wat een origineel plaatje oplevert. De afbeeldingen zijn gratis te gebruiken. Om gebruik te maken van dit platform, schrijf je je in voor een wachtlijst. Het kan even duren, maar na dat je bent geaccepteerd, kan je aan de slag.

Een afbeelding genereren doe je zo:

  1. Geef aan wie of wat je wil zien;
  2. Wat moet het onderwerp van de foto doen;
  3. Geef aan wat de locatie is, welke kleuren er gebruikt worden;
  4. Wat is de style van de foto.

Naast deze opties, kan je nog veel meer! Een voorbeeld van een afbeelding zie je hieronder.


“Vibrant portrait painting of Salvador Dalí with a robotic half face” 

robot-dalle-2

Google Extensies

ColorZilla

 Als je aan de slag gaat met het maken van content, wil je wel gebruik maken van de juiste kleuren en lettertypen. Google Chrome heeft handige extensies, die je hierbij helpen. Wil je snel weten welke kleuren er op je website worden gebruikt, of kom je ergens anders een mooie kleur tegen? Gebruik dan de extensie ‘ColorZilla’. Sleep het pipetje naar de gewenste kleur, en je krijgt de kleurcode te zien. Handig om te gebruiken tijdens werken in Canva! 

WhatFont

Ga je gebruik maken van tekst in een afbeelding, kan de extensie ‘WhatFont’ van pas komen. Hiermee check je de lettertypen op een pagina of website, zodat je die kan overnemen. Wanneer het lettertype overal hetzelfde is, zorgt dat voor consistentie en herkenning bij je publiek. 

Ga jij aan de slag met je content na het lezen van deze tips? Of besteed je dit liever uit aan een professional? Wij gaan graag met je in gesprek over de mogelijkheden en inzet van jouw content.

Contact