Wij hebben de periode meegemaakt waarin het extra interessant was om meerdere webshops naast elkaar te lanceren. Coolblue werd dan vaak als voorbeeld gegeven. Misschien dat je de webshops nog kent? Denk aan laptopshop.nl, pdashop.nl, etc…
Het doel was om hogere rankings per productgroep bij zoekmachines te behalen, door middel van een specifieke focus per domein. Een methodiek die inmiddels alweer achterhaald is en je daarom niet zo vaak meer zien. Ook coolblue heeft dit in 2018 uitgefaseerd.
Wanneer je met meerdere verkoopkanalen te maken hebt, wil je alle data toch zo centraal mogelijk beheren. Dit is namelijk van cruciaal belang, om efficiënt te kunnen werken. Daarnaast kan je als eigenaar nog steeds de behoefte hebben om meerdere webshops vanuit een centraal punt te lanceren en beheren. Denk bijvoorbeeld aan de situatie waarbij je meerdere labels wilt uitdragen richting de markt. Een focus op een doelgroep in plaats van een groep producten. Een doelgroep moet zich namelijk senang voelen bij jouw omgeving. Hoe meer doelgroepen je hebt, hoe groter de uitdaging is om dit binnen één website of webshop goed en volledig te kunnen ondersteunen.
Mogelijke doelgroepen kunnen zijn:
Naast dat je dus data (producten, diensten, klanten, orders, communicatie, etc…) centraal wilt hebben, kan je “aan de voorkant” alsnog met meerdere webshops te maken kan hebben. Geen probleem! Hiervoor zijn verschillende oplossingen mogelijk.
Mogelijke oplossingen:
De beste oplossing is (ja daar heb je hem weer), is altijd afhankelijk van verschillende factoren. Denk aan doelen, commerciale verwachtingen, het budget, etc… Kortom, hiervoor moet altijd een goed onderzoek plaatsvinden.
Een goede oplossing is het e-commerce systeem Shopware 6. De fundering van Shopware 6 is zo gemaakt dat je vanuit een centraal beheersysteem meerdere kanalen in een eigen presentatie kan opzetten. Dit betekent dat je de volgende voordelen vanuit de basis al hebt - zonder dat je aan de fundering van het systeem hoeft te sleutelen (en dat komt de kwaliteit ten goede):
Maar ook andere oplossingen zijn uiteraard mogelijk. We delen graag onze ervaringen met jou en gaan graag met je in gesprek. Interesse?