Contact

De voor- én nadelen van Google Shopping

Google
Shopping

De voor- én nadelen van Google Shopping

Smart shopping wordt door Google gezien als dé manier om het meeste rendement uit jouw google shopping campagnes te halen. Het kost minder tijd om de campagnes te beheren en er worden betere resultaten verwacht (gemiddelde conversiestijging van 20%) door middel van machine learning. In deze blog zoomen we verder in op Smart Shopping. Wat is het precies, wat zijn de voor- en nadelen en is het wat voor jouw onderneming?

google-smart-shopping.jpg1615548255-900x512

Hoe werkt smart shopping?

Wanneer je kiest voor smart shopping, dan plaatst Google jouw producten automatisch binnen het Google Ads netwerk. Wel is het van belang dat je de campagne goed instelt om Google de campagne optimaal te laten draaien.  Zo dien je o.a. de volgende werkzaamheden te verrichten: 

  • Optimale productfeed uploaden in het Google Merchant Center
  • Budgetten instellen
  • Biedstrategie kiezen (bijvoorbeeld o.b.v. ROAS (return on advertising spend) > wat is het gewenste rendement?
  • Productgroepen uploaden
  • Kies enkele advertentietitels en beschrijvingen

Nadat je o.a. deze instellingen hebt doorgevoerd kan Google aan de slag om het maximale uit jouw campagne te halen. Hierbij is de biedstrategie die je hebt ingesteld erg belangrijk. Dit is namelijk het uitgangspunt die Google neemt om jouw gewenste resultaten waar te maken. 

google-merchant-center-shopping

Voordelen van smart shopping

Smart shopping kent de volgende voordelen:

  • Je bespaart tijd. Bij standaard campagnes is het belangrijk om de campagnes intensief te beheren en te optimaliseren. Omdat Google zelf de shopping campagnes beheert, ben je minder tijd kwijt aan analyse en optimalisatie. 
  • Makkelijkere instap als je geen of bijna geen kennis hebt. Bij een normale shopping campagne komen er vele aspecten kijken om je campagnes optimaal in te zetten en te verbeteren. Doordat Google zelf de campagne beheert is dat minder van belang. 
  • De shopping campagnes worden naast de zoek- en shoppingresultaten ook ingezet in het Google display netwerk, YouTube en Gmail. Het bereik is daarmee veel groter. Bijkomend voordeel is dat smart shopping ook automatisch remarketing inzet. Remarketing is onderdeel van zoekmachine adverteren. Bij Wauw helpen wij jou graag om SEA voor jouw bedrijf te implementeren.

Nadelen van smart shopping

Smart shopping kent ook de volgende nadelen:

  • De campagne zal 24/7 worden weergegeven. Het is niet mogelijk om de campagne volgens planning weer te geven. Stel dat in een campagne het weekend minder interessant is, dan kan je deze dagen niet uitsluiten of er minder voor bieden.
  • Daarnaast is bijsturen van de campagne ook niet mogelijk. Bodaanpassingen of meer bieden voor een product dat belangrijk is kan niet. Google zal de shopping campagne als geheel beheren en optimaliseren. 
  • Smart shopping campagnes geven beperkt inzicht in de data. Je kan wel de conversie en daarmee ook het rendement inzien van de campagne, maar welke zoektermen of advertenties hiervoor hebben gezorgd is niet inzichtelijk. Ook weet je niet welke zoektermen er gebruikt zijn om verkeer naar jouw website te sturen.

Smart shopping inzetten voor jouw onderneming?

Is smart shopping ook iets voor jou? We gaan graag met je in gesprek om vrijblijvend de mogelijkheden te bespreken. Google shopping is op meerdere manieren in te zetten. Maar het gaat er uiteindelijk om dat de juiste shopping strategie gekozen wordt om voor jou het maximale rendement te behalen. Neem contact op voor meer informatie!

Vrijblijvend contact