Eén van onze klanten om de hoek is Kampeerwereld Hendriks. Dit familiebedrijf is gevestigd in Ermelo en heeft een compleet assortiment outdoor- en kampeerartikelen. Naast de kampeerwinkel heeft Kampeerwereld Hendriks ook een webshop. Enkele jaren geleden kwam Kampeerwereld bij WAUW. Er was wat stress. Qua zoekmachine adverteren was Kampeerwereld actief met diverse Google Ads campagnes. Deze werden echter steeds duurder, maar de omzet steeg niet mee en de vorige marketeers kregen er geen grip op. Aan ons de vraag het tij te keren.
We kunnen het complete verhaal vertellen, maar het korte verhaal is dat de resultaten na het eerste jaar direct duidelijk waren. Een stijging van 116% in online omzet via Google Ads met gelijkblijvende ads kosten. De ROAS wordt enkele jaren later stabiel gehouden en de verrijking van data zorgt nog elk jaar voor een stabiele stijging.
Dit wil ik ookBij start van het project bleek dat de ROAS (return on ad spend) te laag was. Simpel gezegd: voor elke €1,- die werd uitgegeven voor de kliks op Google Shopping advertenties kwam te weinig online omzet terug.
Binnen Google Shopping bepaalt Google zelf op welke zoektermen je advertenties worden getoond. Maar na een uitgebreide analyse van de huidige campagne bleek het budget aan de verkeerde zoekwoorden uitgegeven te worden. Met slimme oplossingen wisten de marketeers van WAUW ervoor te zorgen dat Kampeerwereld juist goed zichtbaar werd met haar producten op het moment dat potentiële klanten zoekwoorden gebruikten waar we door ‘big data’ van wisten dat de kans op een conversie groter was. Zo bleek namelijk dat wanneer iemand een zoekopdracht deed bestaande uit 4 woorden, dat dit vaker een online verkoop opleverde dan een zoekopdracht met 2 woorden.
Na de eerste optimalisaties steeg de ROAS met maar liefst 116%.
Het verkeer naar Kampeerwereld wordt door de Google Shopping optimalisaties elke dag relevanter. Maar het analyseren van data leverde nog meer kennis op. Zo bleef de conversie via mobiel sterk achter. Analyses middels heatmapping en mouse recording wezen uit dat het mobiele menu van Kampeerwereld een stuk gebruiksvriendelijker kon. Samen met UX-designers wisten de marketeers van WAUW een gebruiksvriendelijk mobiel menu te ontwikkelen, waarbij de gebruiker sneller en eenvoudiger bij zijn gewenste categorie uit kon komen. De optimalisaties leverde direct een stijging op van 49% van het conversiepercentage.
Ontdek wat WAUW voor jouw organisatie kan betekenen. Vul je gegevens in en één van onze collega's neemt contact met je op voor het plannen van een gesprek!