Wij zoeken jou! Bekijk onze 6 vacatures
Great place to work

Werken aan je on-site SEO? Ga aan de slag met deze 5 tips (2022)!

SEO

De wereld van online marketing wordt steeds complexer. Tegenwoordig zijn er talloze manieren om online meer zichtbaarheid te krijgen. Denk bijvoorbeeld aan adverteren in de zoekmachines, social media, bannering, video’s, blogs en ga zo maar door. Het nadeel van al deze middelen, is dat je betaald per klik, per weergave of een hoge investering vooraf moet doen.

Met behulp van Search Engine Optimization (SEO), of in het Nederlands zoekmachine optimalisatie, werk je aan je organische vindbaarheid. Dit betekent dat je bovenaan de gratis zoekresultaten probeert te komen in Google, wanneer potentiële klanten een van jouw producten opzoekt.

Met onderstaande tips helpt WAUW jou op weg om beter vindbaar te worden in de zoekmachine en boven je concurrenten uit te komen op, voor jouw belangrijke, zoektermen. Kortom we helpen jou met je SEO te verbeteren.

Tip 1: Prioriteit bepalen.

Wanneer iemand in Google zoekt op een product of dienst, krijgt de persoon ontzettend veel zoekresultaten te zien. Soms wel miljoenen verschillende pagina’s waar hij of zij op kan doorklikken. Het liefst wil jij natuurlijk boven al deze resultaten/concurrenten komen te staan. Echter, wordt de volgorde van pagina’s niet willekeurig bepaald. Google maakt een selectie op basis van meer dan 200 factoren op welke positie jouw pagina, en die van je concurrenten komt te staan. Enkele factoren zijn bijvoorbeeld:

  • Hoe goed sluit de content van de pagina aan op de zoekopdracht;
  • Wat de laadsnelheid is van de pagina;
  • (Juist) gebruik van afbeeldingen;
  • De hoeveelheid externe bronnen die verwijzen naar de pagina (populariteit).

Zoals je kunt bedenken, kost het ontzettend veel tijd en energie om pagina’s te optimaliseren voor de zoekmachine. Het is daarom belangrijk om realistische doelen te stellen en niet op al je producten/diensten hoog te willen scoren. Bepaal daarom voor jezelf wat echt belangrijke pagina's voor jouw bedrijf zijn en leg hier de focus op. Maak een tijdsplanning waar je je ook aan houdt. Bijvoorbeeld: De komende vier weken optimaliseer ik elke week één pagina. En vergeet niet. Het kan weken of maanden duren voordat je pagina hoger in de zoekmachine komt te staan. Dit heeft te maken met de tijd dat Google erover doet om de betreffende pagina, andere pagina’s op de website en externe websites te indexeren.

Tip 2: Vind de juiste zoekterm; ontdek waar jouw doelgroep op zoekt

Wanneer je hebt bepaald op welke producten/diensten je gevonden wil worden, probeer je te achterhalen welke zoektermen jouw doelgroep gebruikt bij het zoeken naar een bepaald product of dienst. 

Bijvoorbeeld: je geeft huiswerkbegeleiding aan scholieren in Amersfoort, Leusden en Hoevelaken en wilt hier ook op gevonden worden. Om erachter te komen hoeveel mensen maandelijks zoeken op bepaalde onderwerpen, kun je verschillende tools gebruiken. Twee gratis tools zijn bijvoorbeeld:

  • Zoekwoordplanner van Google Ads (hier is een Google Ads account voor vereist);
  • Ubersuggest van Neil Patel;
  • De gratis versie van SEMrush.


Als we bijvoorbeeld in de tool van Neil Patel het zoekwoord “Huiswerkbegeleiding” invoeren, zien we dat hier maandelijks 3.600 keer op gezocht wordt. Echter, zien we hierbij een moeilijkheidsgraad van 34.

neilpatel-seo-verbeteren

De moeilijkheidsgraad is een getal van 1 tot 100. Hoe hoger het getal, hoe moeilijker het wordt om een top positie te behalen. Dit wordt vooral bepaald op basis van concurrentie. 34 is een vrij hoog getal (het liefst wil je een getal onder de 25).

Als we verder kijken op de pagina, zien we ook “keyword ideeën”. Hier staat bijvoorbeeld de zoekterm “Huiswerkbegeleiding Amersfoort”. Deze zoekterm heeft een maandelijks zoekvolume van 260 en een moeilijkheidsgraad van 19. Ondanks dat deze zoekterm dus minder maandelijks zoekvolume heeft, zou dit toch een interessante focus zoekterm kunnen zijn. De zoekterm richt zich immers op jouw afzetgebied en de moeilijkheidsgraad ligt ook een stuk lager.

Tip 3: Verwerk de zoektermen op de pagina

Nu je een focus zoekterm hebt gevonden begint het schrijven van de tekst en het verwerken van de zoekterm in de content. De vraag die hierop volgt, is vaak; “hoe vaak laat ik de zoekterm terugkomen in mijn tekst?” Veel beginnende content schrijvers/marketeers hebben de neiging om het zoekwoord talloze keren te benoemen. Bijvoorbeeld:

“Huiswerkbegeleiding Amersfoort
Ben jij op zoek naar huiswerkbegeleiding in de regio Amersfoort? Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Wij geven huiswerkbegeleiding aan studenten en scholieren in Amersfoort, Leusden en Hoevelaken. Je kunt onder begeleiding in alle rust werken aan je huiswerk. We zijn de best aangeschreven huiswerkbegeleiders in de regio.”

Naast dat dit voor de (oplettende) lezer als erg vervelend ervaren wordt, straft Google het overmatig gebruik van zoektermen in een tekst ook af en wordt aangeduid als keyword stuffing. Wanneer dit geconstateerd wordt, heeft dit een negatieve invloed op je positie in de zoekmachine.

Het exacte minimum/maximum voor het gebruik van zoektermen op pagina’s is er dus niet. Echter zijn er wel richtlijnen. Bij een pagina van 500 woorden, gebruik je 3 tot 5 keer de zoekterm. Je kunt daarnaast ook gebruik maken van LSI keywords (een soort synoniemen van de zoekterm), maar ook met mate. Verwerk in ieder geval het zoekwoord in de h1-heading en in de eerste alinea van de tekst. de overige 1 tot 3 zoektermen kun je in de rest van de tekst verwerken.

Tip 4: Schrijf een pakkende meta title en description

De meta title en description zijn terug te zien als titel en omschrijving van een pagina in Google.

meta-title-en-description-seo-verbeteren-wauw

De velden zijn vrij in te vullen. Belangrijk om te weten; de meta title is één van de directe ranking factoren van Google. De meta description niet. Let hierbij op dat de titel niet langer mag zijn dan 55 tekens en de beschrijving niet langer dan 155 tekens, anders zullen ze worden ingekort door Google.

Tips bij het schrijven van een meta titel en beschrijving zijn:

  • Plaats de focus zoekterm vooraan in de meta title. De meta title is immers een ranking factor. Tevens wordt het keyword dikgedrukt als het exact overeenkomt met de zoekopdracht van de gebruiker. Een visuele prikkel dat je in je voordeel kunt gebruiken.
  • Gebruik de meta description om in 2 zinnen te vertellen waar de pagina over gaat. Sluit af met een call-to-action. Bijvoorbeeld “Lees hier meer”, “Bestel nu” of “vraag een vrijblijvende offerte aan”.
  • Benut de beschikbare ruimte. Probeer de titel tussen de 40 en 55 karakters te houden en de omschrijving tussen de 120 en 155.

Tip 5: Maak de teksten prettig leesbaar

Misschien klinkt dit een beetje als een open deur, maar de belangrijkste tip die we mee kunnen geven is dat de teksten prettig leesbaar moeten zijn voor de bezoekers. Uiteindelijk is het doel van je website om leads te genereren. Een prettige gebruikerservaring geeft ook een positief signaal uit richting Google. Let daarom bij het schrijven van teksten op

  • Gebruik van alinea’s van maximaal 5 regels;
  • Gebruik van opsommingen;
  • Afbeeldingen (deze dienen ook SEO geoptimaliseerd te zijn);
  • Interne links naar relevante artikelen/categorieën/producten (een gestructureerd intern linkprofiel is een erg belangrijke ranking factor voor Google).

Conclusie

Het verbeteren van de SEO op je website kan behoorlijk wat voeten in aarde hebben. Er zijn ontzettend veel factoren waar je rekening mee kunt/moet houden, waardoor er veel tijd in kan gaan zitten. Echter, zodra de eerste pagina’s topposities behalen, pluk je er de vruchten van. Je hoeft niet meer te betalen per klik of per weergave om verkeer naar je website te krijgen.

Heb je vragen over SEO, of wil je SEO uitbesteden aan een bureau? Onze specialisten helpen je graag met persoonlijk advies dat aansluit op jouw behoeftes. Neem vrijblijvend contact met ons op!

Neem contact op