Wij zoeken jou! Bekijk onze 6 vacatures
Great place to work

Hoe werkt Google?

Google

Hoe werkt Google?

Binnen onze huidige dienstverlening valt onder andere search engine optimization, ofwel SEO. Met SEO activiteiten zorgen wij ervoor dat jouw website een zo hoog mogelijke positie weet te halen in de gratis resultaten van Google. Maar hoe werkt Google nou precies? Blijf nog eventjes lezen, want we leggen het je graag uit!

hoe-werkt-google-small

Wat is een zoekmachine

Een zoekmachine is een instrument waarmee je informatie kan winnen. Er zijn drie soorten zoekmachines, namelijk: een ‘meta’ zoekmachine, een ‘crawler based’ zoekmachine en een ‘subject directory’ zoekmachine. Dat klinkt misschien erg ingewikkeld, maar wij gaan het alleen hebben over een ‘crawler based’ zoekmachine, want dan spreken we over Google! De crawler wordt ook wel ‘spider’ of ‘robot’ genoemd. Je kan het zien als een computerprogramma/software van Google, een spider, die links volgt van de ene naar de andere websites/webpagina’s. Op die nieuwe website staan ook weer links naar andere websites, etc..etc.. 

Index(eren)

Zodra Google (of eigenlijk de crawler of spider) jouw HTML versie van je webpagina heeft gevonden, wordt deze opgeslagen in een giga grote database en hiermee is jouw pagina dus geïndexeerd. Een index kan je zien als een soort bibliotheek, maar dan met veel meer informatie dan alle bibliotheken over de hele wereld bij elkaar! Je pagina staat niet gelijk bovenaan in de gratis zoekresultaten van Google, helaas! Maar daar kan je wel voor zorgen. Er moeten bijvoorbeeld genoeg kwalitatieve links naar je webpagina leiden. 

Zoekalgoritmen

Als je een zoekopdracht doet in Google bepaalt het algoritme van Google de volgorde van de zoekresultaten die je te zien krijgt. Er is ontzettend veel informatie beschikbaar. Door de rangschikking systemen van Google worden er binnen een fractie van een seconde miljarden pagina’s in de zoekindex doorzocht. Hier komt het algoritme naar voren. Algoritmen kijken naar meerdere factoren om informatie logisch te vertonen en dus ook op welke volgorde. Welke factoren dat zijn? We sommen het even voor je op:

  • Betekenis van je zoekopdracht > Een woord kan meerdere betekenissen hebben, maar Google kan dus achterhalen wat jij bedoelt. Denk bijvoorbeeld aan: “Wanneer is er een online marketing beurs?” of “mijn arm is beurs”.
  • Relevantie van webpagina’s
  • De kwaliteit van content
  • Gebruiksgemak van webpagina’s
  • Context en instellingen  > hiermee wordt bedoeld dat Google rekening houdt met je locatie, je eerdere zoekgeschiedenis en zoekinstellingen. Typ je in google het woord “zoek” zal Google bijvoorbeeld zelf ‘zoekmachine optimalisatie’ voorstellen terwijl dat bij iemand anders misschien wel ‘zoek mijn iphone’ is.

Hoe kan het dat mijn website daalt in Google?

Je wilt natuurlijk dat jouw website zo hoog mogelijk terug komt in de zoekmachines na een relevante zoekopdracht. Het is echter geen gegeven dat je een toppositie bereikt of dat als je een toppositie hebt bereikt, dat je deze behoud. 

Eerder schreven wij de blog: “Waarom daalt een website in Google”. Hier gaan we dieper in op drie mogelijke oorzaken hiervan. Er zijn wel enkele punten waar je in ieder geval rekening mee moet houden. Bijvoorbeeld:

  • Alleen de tekst van jouw HTML pagina wordt opgeslagen in de index. Het is dus van belang dat je afbeeldingen op jouw website een goede bestandsnaam en alt tag geeft, zodat Google kan lezen waar de afbeelding over gaat;
  • Let erop dat er in jouw HTML code geen “noindex” staat. Dit betekent namelijk dat deze pagina niet kan worden geïndexeerd. 

Zoekmachinemarketing

Eerder in deze blog kwam SEO naar voren, oftewel de organische (niet betaalde) resultaten. Naast SEO (organische) zien we in een zoekmachine ook SEA (betaalde) resultaten. 


Hierbij koop je als het ware advertentieruimte om een zoekopdracht bovenaan te laten verschijnen. Het grootste verschil tussen SEO en SEA is dat SEO gratis zoekresultaten zijn en voor SEA betaal je per klik. Onderstaande afbeelding laat goed zien waar de SEA (betaalde zoekresultaten) en SEO (organische zoekresultaten) verschijnen. Als je dit ziet, herken je het waarschijnlijk wel. 

organisch-versus-betaald-zoekresultaat

Hoe worden zoekresultaten getoond?

Misschien heb je het jezelf wel eens afgevraagd: “hoe kan dat ik de ene keer een afbeelding en de andere keer een video of verhaal als resultaat krijg?”. Google is continu in ontwikkeling. Op basis van jouw zoekwoord weet Google wat relevant is om te tonen. Zoek je bijvoorbeeld op ‘zachte wollen sokken’ zul je waarschijnlijk gelijk afbeeldingen van producten tegenkomen in shopping advertenties. Zoek je op ‘Covid-19 avondklok’ krijg je weer veel artikelen en nieuwsberichten.

En nu wat leuke, bizarre weetjes over Google

Wist je dat…

  • Google rekening houdt met meer dan 200 factoren bij zoekopdrachten?
  • Er al meer dan 16 miljoen kilometer is afgelegd voor, jawel, Street View?
  • De zoekindex van Google groter is dan 100 miljoen GB, what?!
  • Google heette vroeger Backrub..
  • Google is vernoemd naar een Googol. Dat is in de wiskunde een aanduiding voor een 1 met honderd nullen erachter. 

Vragen over Google of onze dienstverlening?

Wij willen je graag verder helpen als je vragen hebt over Google of als je wilt weten hoe jouw website hoger in de zoekresultaten van Google kan komen! Wauw is gespecialiseerd in zoekmachine optimalisatie en zoekmachine adverteren. Voor alle online marketing vragen kan je bij ons terecht. Neem gerust contact op en we bespreken het tijdens een bakje koffie. 

Vrijblijvend contact