Contact

Vergroot je bereik op Facebook

SOCIAL

Vergroot je bereik op Facebook

Wat veel mensen niet weten is dat Facebook anno 2021 nog altijd één van de meeste populaire social media platforms is in Nederland. Met 10,4 miljoen gebruikers staat Facebook op een tweede plek als het gaat om meest gebruikte social media platforms (WhatsApp staat op nummer één).

89% van de 20- tot 39-jarigen gebruikt Facebook. Opeenvolgend is de doelgroep 15-19 jaar met 80%. Opvallend: het gebruik van Facebook onder jongeren is licht gedaald van 88 naar 80%, maar fors gestegen onder 80+ers van 46% naar 61%. Kortom, Facebook is dé plek om je doelgroep te bereiken, zowel jong als oud. Maar hoe pak je dit slim aan? Lees er alles over!

Het algoritme van Facebook

Dalend organisch bereik bedrijfspagina's

Het Facebook algoritme bepaalt welke berichten van vrienden en bedrijfspagina's een gebruiker wel of niet te zien krijgt in zijn of haar nieuwsoverzicht. Facebook streeft naar een optimale ervaring voor alle gebruikers en dat houdt in dat iedereen maar een bepaalde hoeveelheid (de meeste relevante) content te zien krijgt. Omdat er veel berichten worden gepubliceerd, worden ook heel veel berichten niet getoond.

Het is een trend dat met name het organische bereik (onbetaald) van bedrijfspagina’s op sociale media platforms daalt. Neem Facebook. Het bereik van organische tijdlijnberichten op Facebook is gedaald tot 5,2%. Dat betekent dat gemiddeld nog maar 5,2% van het aantal volgers van een bedrijfspagina een bericht te zien krijgen. De reden van deze daling is de veranderende focus van het algoritme.

organisch-bereik-facebook

Hoe werkt het Facebook algoritme?

Het algoritme geeft meer prioriteit aan berichten die door Facebook-vrienden geplaatst zijn ten opzichte van berichten van bedrijfspagina's. De focus van het algoritme ligt daarbij op interactie die betekenisvol of waardevol is. Er zijn veel factoren van invloed op het bereik wat uiteindelijk behaald wordt met een bericht. Het algoritme reageert op de volgende acties van gebruikers:

  • Tijdstip van de dag
  • Het apparaat dat wordt gebruikt
  • Optie als eerste weergeven inschakelen bij personen en/of pagina’s
  • Advertenties als nuttig markeren of advertenties verbergen
  • Het ontvolgen van personen en pagina’s
  • Weergavetijd content (bijv. een video)
  • Berichten rapporteren of verbergen
  • Last but not least: Liken, delen of reageren op berichten

Tips voor meer bereik op Facebook

Deel relevante content

Een klein beetje een open deur, maar niet onbelangrijk om te vermelden. Zorg dat je content maakt die relevant is voor je doelgroep. Waar kun je aan denken? Denk bijvoorbeeld eens na over de meeste gestelde vragen die je ontvangt. Door antwoord te geven op deze vragen via een bericht zul je zien dat je volgers hierop reageren. Ook het delen van testimonials is een goed idee. Onderschat de kracht van testimonials niet: mensen willen graag weten of ze de juiste beslissing nemen voor ze een aankoop doen op je website. Zorg er vooral voor dat je dezelfde taal spreekt als jouw doelgroep, plaats content die past bij je merk en de doelgroep.

kaper-en-bier-facebook-advertentie1627030746

Zoek de interactie met je doelgroep

Nog meer dan tevoren, profileert Facebook zich als een netwerk dat draait om interactie. Facebook wil dat mensen reageren op berichten en dat er een dialoog ontstaat. Wie een bericht liked reageert ook en wie een bericht deelt nog meer. Berichten die door volgers lauw ontvangen worden, worden minder vaak getoond. Wanneer dit over een langere periode gebeurt en over meerdere berichten, dan is dat slecht nieuws voor een bedrijfspagina omdat dit leidt tot een gestaag dalend bereik. Zorg er dus als bedrijf voor dat je in contact bent met je doelgroep. Hoe doe je dat? Hieronder een aantal hands-on tips die je direct kan toepassen:

  • Stel een vraag in je bericht
  • Plaats een CTA (call-to-action) in je bericht
  • Vraag om directe feedback
  • Deel berichten van andere, relevante merken
  • Post regelmatig
  • Reageer op berichten
  • Plaats een poll

Promoot je berichten

Het algoritme van Facebook geeft dus steeds minder ruimte aan bedrijfspagina’s om organisch de doelgroep te bereiken. Om gegarandeerd te zijn van een groot bereik is het nodig om te adverteren. Adverteren op Facebook kan al vanaf € 1 per dag. Met een bedrag van € 6 kun je al snel 1.000 weergaven realiseren. Het is met name verstandig om berichten te promoten die organisch ook al goed presteren. Hiermee geef je het bericht net wat extra bereik en zorg je voor meer interactie. 

Wij helpen je graag om je vindbaarheid op Facebook te verbeteren. Bekijk hier onze mogelijkheden omtrent social media advertising

Tot slot

Heb je nog vragen aan ons na het lezen van deze blog? Of heb je de smaak te pakken en wil je zelf aan de slag met je social media strategie? Neem contact met ons op voor vrijblijvend social media advies! Een (digitale) afspraak is zo gepland. 

Vergroot je bereik via social media