google-adwords floating-mockup

Verandering in matching Exacte zoekwoorden

Gepubliceerd op 29-10-2018

Op 1 oktober 2018 heeft Google aanpassingen gemaakt in de matching van exacte zoekwoorden. Dit geldt tot op heden alleen nog voor de Engelse zoekwoorden, maar alle overige talen volgen. In dit artikel leest u de verandering in het exact zoeken en ons advies voor het instellen van zoektypen.

Zoektermen met meervoudsvormen, misspelingen, functiewoorden, andere woordvolgorde en dezelfde betekenis of intentie worden nu gematcht aan exacte zoekwoorden.
Als u het zoekwoord [dameshoed kopen] heeft toegevoegd, dan kunnen de advertenties nu ook vertoond worden als er gezocht wordt op 'vrouwenhoeden bestellen '.

 

Met het invoeren van zoekwoorden wordt bepaald op welke zoekopdrachten de advertenties worden geactiveerd in Google. Naast exact zoeken zijn er 3 andere opties: Dit zijn de opties:

  • Breed zoeken: het standaard zoektype.
    Zoekopdrachten met spelfouten, synoniemen, gerelateerde zoekopdrachten en andere varianten.
    Zoekwoord: dameshoed kopen
    Advertentie ook vertoond bij: vrouwenhoeden bestellen

  • Modifier voor breed zoeken (BMM): +
    Zoekopdrachten die woorden vatten waarvoor een plusteken is geplaatst of sterk vergelijkende varianten.
    Zoekwoord: +dameshoed +kopen
    Advertentie ook vertoond bij: dameshoed online kopen Zalando

  • Woordgroep / Zinsdeel: “ ”
    Zoekopdrachten die overeenkomen met woordgroep of sterk vergelijkende varianten. Met woorden ervoor of erna. Maar niet als een woord in het midden van woordgroep wordt toegevoegd of woordvolgorde wordt gewijzigd
    Zoekwoord: “dameshoed kopen”
    Advertentie ook vertoond bij: dameshoed kopen in Harderwijk

  • Exact zoekwoord: [ ]
    Zoekopdrachten die overeenkomen met meervoudsvormen, misspelingen, functiewoorden, andere woordvolgorde en dezelfde betekenis of intentie.
    Zoekwoord: [dameshoed kopen]
    Advertentie ook vertoond bij: bestellen vrouwnhoeden


In Google Ads is het tevens mogelijk uitsluitingszoekwoorden toe te voegen. Met het instellen van uitsluitingszoekwoorden worden advertenties niet weergegeven voor zoekopdrachten die de betreffende termen bevatten. 


In het bovenstaande voorbeeld ziet u bij het zoektype BMM de advertentie van bijvoorbeeld H&M ook vertoond zou worden wanneer men op zoek is naar een hoed van Zalando. H&M kan er in dit geval voor kiezen Zalando uit te sluiten, om de advertenties niet te vertonen bij zoekopdrachten waarin Zalando voorkomt. Maar ook hierbij kan de afweging worden gemaakt het zoekwoord juist niet uit te sluiten om de doelgroep te bereiken die op zoek is naar een dameshoed en bij de concurrent weg te kapen.

Meer over zoekmachine adverteren

De matching voor exact zoeken heeft in het verleden al vaker met aanpassingen te maken gehad. Even in een notendop alle veranderingen:

  • T/m 2011: Zoekterm matcht aan een zoekwoord bij exacte overeenkomst
  • 2012: Zoekterm matcht aan een zoekwoord bij exacte overeenkomst incl. misspelingen en meervoudsvormen. Optie beschikbaar dit uit te schakelen --> opt-out functie.
    Tip: Dit hanteert Bing tot op heden bij het exact zoeken, let hierop bij automatische synchronisatie naar Bing
  • 2014: Opt-out functie verdwijnt, nog wel mogelijk via script.
  • 2017: Zoekterm matcht aan een zoekwoord bij exacte overeenkomst incl. misspelingen en meervoudsvormen én functiewoorden en toestaan van andere woordvolgorde.
  • 2018: Naast de update in 2017 wordt zoektermen gematcht met zoekwoorden met dezelfde betekenis en intentie.
  • Machine learning wordt steeds belangrijker. Het machine learning systeem van Google Ads begrijpt beter hoe zoekwoorden en intentie van zoekopdracht aan elkaar gematcht worden.
  • 15% van de dagelijkse zoekopdrachten is nieuw. Adverteerders hebben nu de kans vaker zichtbaar te zijn zonder lange zoekwoordlijsten in te voeren. 

Kritische noot: Het is hierbij natuurlijk altijd de vraag of de intentie van de consument echt daadwerkelijk hetzelfde is als het ingegeven zoekwoord.

  1. Loop de exacte zoektermen na en overweeg het zoektype Woordgroep of Zinsdeel in te stellen. Om zeker te weten dat de advertenties vertoond worden bij zoekopdrachten die overeenkomen met de woordgroep en vergelijkbare varianten, zonder dat de volgorde wijzigt of in het midden termen worden toegevoegd.
  2. Ga aan de slag met een analyse om bij voorbaat irrelevante zoektermen al uit te sluiten.
  3. Zoektypen ingesteld? Wees kritisch op het zoektermenrapport en blijf irrelevante woorden uitsluiten.
  4. Zijn de zoektermen automatisch gesynchroniseerd naar Bing? Controleer de zoekwoorden en overweeg of dit de beste optie is voor Bing. Het exact zoeken in Bing veranderd namelijk niet synchroon met deze aanpassing van Google Ads.

Advies nodig?

Onze experts helpen u graag bij het succesvol adverteren via zoekmachines.

Neem contact op