Contact

Succesvoller worden met het Golden Circle model

Strategie

Wat is The Golden Circle van Simon Sinek?

The Golden Circle, een term die mogelijk niet 1, 2, 3 een lampje laat branden bij de meeste mensen. Toch kan dit model bijdragen aan het succesvoller worden van een organisatie. Het denkmodel is ontwikkeld door Simon Sinek. Tijdens zijn TED-talk in 2009 vertelde Simon over het model en werd hierna zeer succesvol. Dankzij het model komt Simon er achter dat veel bedrijven en ondernemers handelen vanuit onderbuikgevoel en/of hun product (‘What’). Dit voelt veilig en hier ligt veel kennis. De Golden Circle handelt vanuit de kern (‘Why’).

Veel ondernemers weten wel wat ze doen en hoe dit gedaan wordt, maar wanneer er naar het ‘waarom’ gevraagd wordt, blijft het stil. Het antwoord: “Om geld te verdienen!” is namelijk geen passend respons, het is een resultaat. In ‘Why’ van de Golden Circle wordt gekeken naar de beweegreden en de écht toegevoegde waarde van het bedrijf.

De Golden Circle van Tony’s Chocolonely.

Een concreet voorbeeld van deze werk- en denkwijze geven we aan de hand van het oersterke Nederlandse bedrijf Tony’s Chocolonely. 

“Samen 100% slaafvrije chocolade de norm maken’’,

Dit is al jarenlang de missie van het chocolademerk. De ’Why' van Tony Chocolonely.

Hoe Tony’s dit doet (’How')? Door eerlijke, langdurige samenwerkingen aan te gaan met cacaoboeren en coöperaties, waarbij een eerlijke prijs wordt betaald voor de cacaobonen. Het product dat Tony’s verkoopt is natuurlijk bij iedereen wel bekend: eerlijke, slaafvrije chocolade met innovatieve smaken (’What').

Ondanks dat Tony’s zich inzet voor de boeren, is het een commercieel bedrijf. Dankzij de goede ‘Why’, voelen consumenten zich aangetrokken en willen meehelpen aan dit mooie doel. Dit leidt tot een jaarlijks stijgende netto-omzet en een groeiende internationale markt.

“People don’t buy what you do, people buy why you do it” – Simon Sinek

De Golden Circle invullen voor jouw organisatie.

Zoals we bespraken werkt de Golden Circle vanuit de kern. In het voorbeeld van Tony’s Chocolonely is te zien dat wanneer er wordt gehandeld vanuit de drijfveren van een bedrijf, er meer succes behaald kan worden. We helpen je graag verder met het invullen van het model voor jouw organisatie:

Waarom (Why):

Hier wordt het doel beschreven van de organisatie. Door dit doel te beantwoorden, zal er antwoord gegeven worden op de hogere bestaansredenen van een organisatie. Waarom doe je wat je doet en wat is je doel of geloof? Deze aspecten en antwoorden samen, vormen de ‘Why’ van jouw bedrijf, ook wel de missie. Het fundament van het bedrijf is hierop gebouwd en dit zal uitstralen in alle werkzaamheden. Zowel offline als online. 

Hoe (How):

Door het beantwoorden van de ‘How’, zal het duidelijk worden hoe het geloof van de organisatie wordt nageleefd. Het is belangrijk dat hier het onderscheidende vermogen van de organisatie in terug komt. Dit kan helpen bij het realiseren van de ‘Why’. Om de ‘How’ van een organisatie te vinden kunnen de volgende vragen worden gesteld:

  • Hoe verkopen wij diensten en/of producten? 
  • Wat zijn onze Unique Selling Points? 
  • Wat zijn de kernwaarden van onze organisatie?

Wat (What):

De ‘What’ van de organisatie is ook wel het resultaat dat er geleverd wordt, vanuit de ‘Why’. Dit is de buitenste schil van de Golden Circle en hier wordt gekeken naar de producten en/of diensten die de organisatie leveren. Dit is meestal een makkelijk te beantwoorden vraag voor elke ondernemer. Dit kan namelijk het tastbare product zijn zoals een broek, maar ook een dienst die wordt geleverd. 

golden-circle-wauw

Een sterke online strategie? Start met de ‘Why’!

Om te beginnen met online marketing, is een goede strategie nodig. Deze kan voortkomen uit het Golden Circle model. Om een goede, consistente, marketingstrategie te bepalen is het van belang dat er gehandeld wordt vanuit het ‘waarom’ van de organisatie. Een sterke ‘waarom’ trekt klanten aan die niet alleen het product willen kopen, maar ook in het bedrijf geloven. Klanten keren graag terug en zullen positieve mond-tot-mondreclame maken voor het merk of bedrijf. Alles begint dus bij een complete Golden Circle. 

Zodra alle aspecten van de Golden Circle in kaart gebracht zijn wordt het tijd voor de volgende stap: de digital marketing strategie. Elk bedrijf is anders en heeft een andere marketingstrategie nodig. Heeft jouw bedrijf moeite met het bepalen van een passende, en succesvolle, strategie? WAUW helpt je graag! Ons team van specialisten staat klaar om jouw doelen te vertalen in een sterke online strategie.

Neem contact op