Wij zoeken jou! Bekijk onze 6 vacatures
Great place to work

Sta jij al hoog in de rankings bij Google Maps?

MAPS
RANKEN

Sta jij al hoog in de rankings bij Google Maps?

Google Maps valt tegenwoordig niet meer weg te denken op je smartphone of desktop. Wanneer je op een locatie moet zijn of op zoek bent naar een product, is Google Maps je grootste vriend. Deze zoekfunctie van Google Maps is natuurlijk het meest voor de hand liggend, echter is dit niet de enige functie die wordt aangeboden. Hoe zou je het vinden als wij je vertellen dat jouw bedrijf kan profiteren van het grote succes in Google Maps? Nieuwsgierig geworden? Lees dan snel verder, we vertellen je graag hoe het zit.  

Google Maps: zoek en gij zult vinden..

We weten dus dat Google Maps je helpt om locaties of producten in jouw lokale omgeving te vinden. Maar de andere, zeker niet onbelangrijke, functie die Google Maps biedt, is de online zichtbaarheid van jouw bedrijf verhogen. Hiermee vergroot je de kans op conversie en nieuwe klanten! Google weet namelijk waar zijn gebruikers zijn en zo ook welke lokale zoekresultaten die moet laten zien.

Stel: Jij bent banketbakker in Amsterdam en een potentiële klant is op zoek naar een bakkerij in Amsterdam. Deze potentiële klant tikt dan een zogenoemde ‘lokale zoekopdracht’ in, bijvoorbeeld: bakkerij Amsterdam. Op onderstaande afbeelding kun je zien welke resultaten in dat geval naar boven komen.

gm2

Jouw bedrijf kan door relevantie en up-to-date te blijven ook hoog in de rankings van Google Maps komen te staan!

Hoe komt jouw bedrijf hoog in de rankings?

Laten we de meest relevante vraag als eerst beantwoorden: heb je een website nodig om te ranken in Google Maps? Nee, dat is niet nodig. Je kan zonder een website ranken in Google Maps.

Dan zijn er een aantal aspecten waar je op moet letten als je jouw bedrijf hoog in de rankings wil krijgen. Zo moet je om te beginnen een Google Mijn Bedrijf (GMB) profiel hebben aangemaakt. Zonder Google Mijn Bedrijf kun je namelijk niet ranken in Google Maps. Een GMB bevat diverse informatie over jouw bedrijf. Denk hierbij vooral aan de volgende factoren:

  • Bedrijfsnaam
  • Een omschrijving van jouw bedrijf
  • Telefoonnummer
  • Adres
  • Website (als jouw bedrijf die heeft)
  • De branche/industrie waar jouw bedrijf in zit
  • Openingstijden
  • Reviews

Naast dat het hebben van een GMB profiel belangrijk is, zijn er drie factoren die het belangrijkst zijn voor je lokale rangschikking.

De factoren

  1. Relevantie
    In hoeverre komt jouw bedrijf overeen met de zoekopdracht van de gebruiker?

  2. Afstand
    Hoe dicht bij zit jouw bedrijf bij de zoekende gebruiker?

  3. Prominentie
    Hoe bekend en geliefd is jouw bedrijf? Denk hierbij aan goede reviews van jouw bedrijf.

Wanneer jouw bedrijf voldoet aan de bovenstaande punten vergroot je de kans om jouw bedrijf bovenaan, tussen de zoekresultaten van Google Maps, te laten verschijnen. Let hierbij wel op dat je er voor moet zorgen dat je relevant en up to date blijft. Als jouw bedrijf bijvoorbeeld gaat verhuizen of je openingstijden tijdens de feestdagen kunnen afwijken, moet je ervoor zorgen dat dit wordt aangepast in jouw GMB profiel, je Google Maps pagina en op je website. Denk er bijvoorbeeld ook aan dat je reviews up-to-date blijven! Bezoekers vinden het fijner om te zien dat er afgelopen week nog iemand een heerlijk broodje heeft gehaald bij jouw bakkerij, dan twee maanden geleden. Stimuleer je bezoekers dan ook vooral om een review achter te laten!

Dan is er nog: Google Maps Ads

Net zoals dat je in Google boven de organische zoekresultaten doorgaans eerst enkele betaalde zoekresultaten ziet, gebeurt dit ook bij Google Maps. Als je wilt adverteren op Google Maps dien je een Google Mijn Bedrijf profiel en een Google Ads account te hebben.

Het voordeel van het adverteren in Google Maps is dat jouw bedrijf dan boven de organische resultaten komt te staan. Let wel op: de advertentie leidt dan niet naar je website, maar naar je GMB profiel.

Voor Google Maps Ads kun je de Search Ads Results inzetten: wanneer je namelijk bovenaan in de resultaten van een bepaald gebied wilt komen te staan, biedt Google Maps betaalde lokale zoekvermeldingen waarin bedrijven kunnen betalen om bovenaan te verschijnen. 

Google Maps inzetten voor jouw bedrijf?

Google Maps is misschien niet gelijk de SEO tool waar je aan zou denken, maar met een beetje marketing kennis kun je deze tool juist handig inzetten om zo nieuwe klanten te verkrijgen voor jouw bedrijf!

Denk je nu: Google Maps is zeker mijn grootste vriend op het gebied van locaties zoeken, maar vind je het lastig om het goed in te zetten voor jouw bedrijf? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op. Wij bij WAUW geven je graag meer advies over hoe jij hoger kan ranken in Google Maps!

Ja, ik wil vrijblijvend contact opnemen