Contact

Personaliseer je website om je conversie te verhogen

CRO

Personaliseer je website om je conversie te verhogen

In een eerdere blog hebben wij het gehad over hoe je meer leads of aankopen kan genereren. In deze blogpost gaan wij dieper in op het personaliseren van je website.  Een gepersonaliseerde website wekt bij de klant een uniek en persoonlijk gevoel op wat er in de meeste gevallen voor zorgt dat een oriënterende bezoeker converteert tot een klant.

conversie-verhogen-wauw

Waarom zou ik mijn website personaliseren?

Personalisatie speelt een belangrijke rol bij het optimaliseren van de conversieratio van de website. Elke bezoeker van jouw website is uniek en heeft zijn eigen behoeften, vragen en problemen. Om geen potentiële klanten te verliezen moet je inspelen op hetgeen waar de bezoeker behoefte aan heeft. Zo neem jij elke bezoeker aan de hand, en leid je ze zo door hun customer journey heen. Belangrijk is dat potentiële klanten betrokken raken bij je webwinkel en zich herkennen in wat je aanbiedt. Het is dus belangrijk om jouw website te personaliseren om leads in klanten te converteren. In deze blog kijken wij naar de mogelijkheden om je website te personaliseren.

Gepersonaliseerde pagina's

Eén van de meest effectieve manieren voor meer leads/verkopen zijn gepersonaliseerde pagina’s. Door de inzet van data en slimme software kan je de klant producten aanbieden die passen bij de interesses van de potentiële klant. Daarnaast kun je er ook voor kiezen om recent bekeken items weer te geven op de pagina. Hiervoor heb je geen software nodig, meestal is dit een 'standaard' functie binnen de webshop software. Door een klant te herinneren aan de recent bekeken producten, zal een klant sneller geneigd zijn om een aankoop te voltooien.

Gepersonaliseerde items op de homepage

Sommige bedrijven kiezen voor een custom widget op de homepagina. Deze zal je vast wel eens gezien hebben op een website als Bol.com of Amazon. Deze gepersonaliseerde blokken tonen producten die op dat moment populair of in de aanbieding zijn of bij jouw interesses passen. Dat maakt het verleidelijk om even een kijkje te nemen. Je kunt deze blokken ook inrichten voor nieuwe bezoekers. Dit kan onder andere op basis van eerdere browsegeschiedenis en demografie van de bezoeker. Hiermee speel je in op de behoeften en wensen van de klant met het oog op leadgeneratie.

gepersonaliseerde-homepagina-best-verkochte-producten

Call To Action buttons toevoegen

Call to action buttons (CTA buttons) zijn belangrijke elementen binnen jouw website. Deze moeten bijdragen aan het vereenvoudigen van het kopen van een product of bijvoorbeeld het invullen van een contactformulier. Je kunt deze actieknoppen ook persoonlijker maken. Dit noem je Smart CTA’s. Smart call to actions bieden je de mogelijkheid om bezoekers specifieke versies van een call to action te laten zien op basis van hun eigenschappen. Zo kan je er voor kiezen om een call to action alleen zichtbaar te maken voor contacten die op een bepaalde lijst staan of die zich bijvoorbeeld in een bepaalde fase van de customer journey bevinden.

E-mailmarketing

Tot slot sluit gepersonaliseerde marketing aan bij e-mailmarketing. Binnen de e-mailmarketing is veel mogelijk. Heeft een potentiële klant de website bezocht of zijn er producten aan de winkelmand toegevoegd maar is de shop als nog verlaten zonder af te rekenen? Dan kun je een geautomatiseerde mail sturen met een reminder en eventueel bijpassende, relevante producten. 

Daarnaast kun je proberen verschillende klantprofielen te maken en e-mailadressen over deze groepen te verdelen. Elke groep krijgt vervolgens een eigen nieuwsbrief met producten, die specifiek aansluiten op de interesse van deze doelgroep. Er zijn verschillende tools die personalisatie mogelijk maken binnen e-mailmarketing. 

email-marketing

Samenwerken met Wauw

Wauw heeft veel ervaring op het gebied van conversie optimalisatie voor uw website. Zo zijn wij onder andere partner van Datatrics. Zo hebben we voor diverse klanten samen succesvolle customer journeys en campagnes opgebouwd om klanten relevanter en persoonlijker aan te spreken. Benieuwd wat wij voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Neem snel contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Vrijblijvend contact