Performance Max, de nieuwste Google feature

SEA

Smart Shopping op steroïden, dat is Performance Max.

Automatisering wordt steeds belangrijker in de digitale wereld en ook Google zit op dit gebied niet stil. De afgelopen jaren ontwikkelde de zoekmachine gigant nieuwe features zoals de Smart Shopping campagne, dynamische zoekadvertenties en automatische biedstrategieën. In dit blog leggen we meer uit over de nieuwste feature binnen Google Ads: de Performance Max campagne!

Performance Max

De Performance Max campagne kan gezien worden als een zeer uitgebreide Smart Shopping campagne die vooral aantrekkelijk is voor klanten met een webshop. Het is bij de Performance Max campagne mogelijk om (net zoals bij een Smart Shopping Campagne) je productfeed te koppelen. De campagne vertoont vervolgens zelf de producten. Door de automatisering van vele aspecten zijn de resultaten van de campagne moeilijker inzichtelijk, daarnaast kun je weinig aanpassingen doorvoeren binnen de campagne.

Performance Max is een combinatie van shopping, display, video advertenties en tekstadvertenties, allemaal binnen 1 campagne! Bij de lancering van deze campagne vorm werd tevens bekend gemaakt dat de Performance Max -naar alle waarschijnlijkheid per Q3 2022- Smart Shopping zal vervangen.

Google Performance Max Soorten Vertoningen

Automatisch gegenereerde content

Google verwacht veel content voor de Performance Max campagne. Hoe meer content je toevoegt, hoe groter de kans op betere prestaties:

  • Datafeed
  • Afbeeldingen
  • Logo’s
  • Video’s
  • Koppen (30 tekens)
  • Lange koppen (90 tekens)
  • Beschrijvingen (60 en 90 tekens)

Met deze informatie zet Google vervolgens zelf de advertenties op. Er wordt automatisch een huisstijl voor de display advertenties gemaakt en de koppen voor de zoekadvertenties worden op elkaar afgestemd. Automatisch gegenereerde content dus!

Campagne opzetten

Het opzetten van een Performance Max campagne is relatief gemakkelijk. Onderstaand een mooi instructiefilmpje dat Google heeft gemaakt.

Tips bij het opzetten

  1. Voeg zo veel mogelijk content toe aan de campagne.
  2. Voeg ‘audiences’ toe en zorg dat je conversietracking optimaal werkt.
  3. Test de Performance Max campagne naast je reguliere campagnes om de resultaten te benchmarken.
  4. Maak verschillende ‘asset groups’.
  5. Optimaliseer je datafeed met behulp van Channable.
  6. Besef je dat je geen controle hebt over de campagne.

Opvallende en veelbelovende resultaten

De afgelopen maanden hebben wij verschillende tests gedraaid met de Performance Max campagne. Uit deze tests viel op dat de datafeed een cruciaal onderdeel is. De twee webshops waarmee wij getest hebben, laten veelbelovende resultaten zien met een hogere ROAS dan voorgaande periodes.

Wij raden het af om de Performance Max campagne naast een Google Shopping of Smart Shopping campagne te laten draaien. De Performance Max campagne zal de Google Shopping (met handmatige bieding) volledig ondermijnen, en de twee campagnes gaan met elkaar concurreren.

Mocht je dit wel willen, zorg dan voor een duidelijke afbakening binnen de datafeed. Zo kunnen de campagnes zich op verschillende producten richten en komen ze niet in elkaars vaarwater.

Tot slot

Machine learning zal een belangrijke ontwikkeling blijven binnen de verschillende Google platformen. Het is belangrijk om deze ontwikkelingen te volgen en om niet achter te blijven op je concurrenten. Begin daarom alvast met het testen van je Performance Max campagne zodat je niet tegen verrassingen aanloopt!

Hulp nodig bij het opzetten van je Performance Max campagne? Wij helpen graag!

Neem contact op met Bart