Meertalige websites meten met Google Analytics 4

DATA

Hoe meet je meertalige websites met Google Analytics 4? Wij leggen het uit.

Onlangs is bekend geworden dat zoekmachine gigant Google per 1 juli 2023 definitief stopt met het verzamelen van data in Universal Analytics. De komende tijd duiken wij dieper in de verschillen tussen het huidige Universal Analytics, en de vervanger; Google Analytics 4. Vandaag leggen we uit hoe je na 1 juli 2023 data van meertalige websites inzichtelijk kunt maken.

In Universal Analytics is het mogelijk verschillende talen op te splitsen in dataweergaven en properties. In Google Analytics 4 kan dit niet. En omdat elk land een eigen marketingstrategie nodig heeft, is het belangrijk om te weten hoe je deze data toch inzichtelijk krijgt. 

Account, property en dataweergaven in Universal Analytics

Voor we de oplossing kunnen delen, is het belangrijk om wat meer uitleg te geven over de huidige gang van zaken. Een Universal Analytics account is als volgt opgebouwd:

  • Account 
    • 1 of meerdere properties
      • 1 of meerdere dataweergaven

Meerdere properties en dataweergaven zijn dus mogelijk. Binnen de property is het mogelijk om bepaalde data te verrijken of koppelingen te leggen met andere platformen. De dataweergave maakt vervolgens de opgehaalde data inzichtelijk.

Account en property in Google Analytics 4

Waar bij Universal Analytics de data inzichtelijk is in de dataweergave, is dit bij Google Analytics 4 in de property. Wil je specifieke data weergeven? Dat kan. Google Tag Manager maakt het mogelijk om data te filteren of te markeren met extra gegevens voordat het bij Google Analytics 4 binnenkomt. De Google Tag Manager is een onderdeel van de oplossing, maar nog niet de volledige fix.

Meertalige website meten met Google Analytics 4 - Blog WAUW

Maar wat zijn dan de oplossingen?

Meerdere weergaven, maar op een nieuwe manier

Waar Google met Universal Analytics zoveel mogelijk eenvoud wilde creëren met kant-en-klare rapporten, is bij GA4 gekozen voor volledige bewerkbaarheid. GA4 heeft weinig vooraf ingestelde rapporten, maar biedt wel veel mogelijkheden om eigen rapporten op te zetten. Op deze manier kan data worden gefilterd voor rapporten die per land opgezet worden. Voordat je een rapport aanmaakt is het belangrijk dat duidelijk is hoe de rapporten moeten worden opgesplitst. Maakt de meertalige website gebruik van verschillende domeinen, zoals Domein.nl en Domein.be? Dan is het heel makkelijk om op basis van het domein nieuwe rapporten op te zetten. Het komt echter vaak voor dat een domein subfolders gebruikt voor de verschillende taalvarianten zoals /de/ of /nl/. Is dit het geval? Dan dient per taal een extra parameter toegevoegd te worden. Door de taalcode per gebeurtenis naar GA4 te sturen, wordt per taal een rapport gemaakt. Maar er is nog een mogelijkheid.

Een of meerdere gegevens streams

Binnen Universal Analytics kennen we de UA-code die het mogelijk maakt om data op te halen vanuit de website. Deze code wordt binnen GA4 ‘datastream’ genoemd. Het is mogelijk om meerdere streams toe te voegen waardoor meerdere domeinen gemeten kunnen worden binnen één account. Hierdoor blijft het inzichtelijk uit welke stream de data afkomstig is. Stel wij hebben meerdere websites; wauw.nl en wauw.de. Het zou dan wenselijk zijn om te zien uit welk domein de data afkomstig is. Omdat .de een andere datastream heeft dan .nl wordt dit inzichtelijk binnen de rapporten.

Ontwikkelingen op gebied van privacy en data

Eerder schreven wij een blog over de geruchten die speelden rondom de ophef van Google Analytics. Hier speelt Google (gelukkig) goed op in. Zo worden IP-adressen binnen GA4 automatisch geanonimiseerd, wat gunstig is voor de AVG. GA4 heeft dus de potentie goed te kunnen functioneren ondanks de steeds strenger wordende privacy wetgevingen. 

Wil jij aan de slag met Google Analytics of heb je nu een Universal Analytics account en heb je hulp nodig om te starten met Analytics 4? Wij ondersteunen je graag met het opzetten en inrichten hiervan.

Neem contact op