Contact

Hoe presteert mijn display campagne?

DISPLAY

Hoe presteert mijn display campagne?

Je hebt een campagne gemaakt in Google Ads en je display advertenties zijn van start gegaan. Super! En dan? Hoe weet je of je campagnes goed presteren? Maak hiervoor gebruik van benchmarks. 

"Benchmarking wordt toegepast en gebruikt binnen het strategisch management van organisaties. Het is een methode die jou helpt er achter te komen of jouw prestatiegegevens overeenkomen met organisaties die in dezelfde markt als jouw bedrijf zitten. Kijk hier goed naar. Want een maatstaf voor de ene markt geldt zeker niet altijd voor de andere markt."

Voorbeeld:

Stel, je bent een private lease aanbieder. Het doel is zoveel mogelijk mensen bekend te maken met jouw bedrijf om uiteindelijk een auto te leasen. Hiervoor heb je een actie opgezet en gepromoot via een Google Display campagne.

Na een aantal dagen staat het gemiddelde CTR (Click Through Rate = doorklikratio) van jouw Google display advertentie op 0,48%. Wat houdt dit in? Is dit een goed CTR of is het nodig de advertentie verder te optimaliseren?

Zie onderstaande afbeelding voor de gemiddelde CTR van Google display advertenties in 4 verschillende branches. 

google display advertentie benchmark ctr

Voor de branche waar jij je in bevindt is de gemiddelde CTR 0,60%. Met een gemiddelde CTR van 0,48% kom je in de buurt, maar valt er nog verbetering in aan te brengen. Hoe doe je dat? Hieronder een aantal tips.

4 tips om de CTR te verbeteren

Er zijn een aantal aspecten die ervoor kunnen zorgen dat jouw CTR laag uitvalt, maar dus ook hoe je deze kan verbeteren. Hieronder een greep uit de optimalisaties die ervoor kunnen zorgen dat jouw campagne goed presteert: 

  1. Ga na wat het doel is van je campagne
    Staat je campagne ingesteld op conversies, vertoningen of klikken? Een aanpassing in de biedstrategie kan al in hele andere statistieken resulteren. 
    Ps. Is het doel van jouw campagne niet dat mensen er op moeten klikken, maar wil je liever een zo hoog mogelijk bereik: dan is de CTR dus ook niet relevant. 

  2. Maak gebruik van een call-to-action
    Staat er een call-to-action in je advertentie? Met een call-to-action stimuleer je mensen op de advertentie te klikken. Denk goed na over de inhoud. Je wilt de lezer nieuwsgierig maken en ervoor zorgen dat hij of zij actie gaat ondernemen.

  3. Zorg voor meerdere display advertenties of ga A/B testen
    Iedere doelgroep is anders. Wanneer je gebruik maakt van meerdere display advertenties ontdek je welke het beste presteert. Dit kan in de vorm van advertenties met een andere vormgeving, maar ook in de formaten die je uploadt, de plaatsingen, de targeting etc. Op die manier kan je ze met elkaar vergelijken en makkelijk optimaliseren.

  4. Hou het simpel
    Meerdere boodschappen in 1 advertentie kunnen verwarrend zijn, dus kies een duidelijke richting en zorg ervoor dat jouw boodschap helder overkomt. 

Hulp nodig?

Dit zijn een aantal voorbeelden waarmee je de CTR van je display advertenties kan verbeteren. Lukt dit je nu niet of blijf je het lastig vinden? Of ben je benieuwd wat in jouw branche de gemiddelde prestaties zijn? Neem gerust contact op. Wij analyseren graag je display campagne, waarbij - naast de CTR - alle aspecten aan bod komen. 

Neem contact op!