Wij zoeken jou! Bekijk onze 6 vacatures
Great place to work

Google's Mobile-First Indexing

SEO
GOOGLE
MOBIEL

Google introduceerde enkele jaren geleden het Mobile-First Indexing principe. Waar in het verleden overwegend de desktop-versie van een pagina leidend was, wordt tegenwoordig vrijwel uitsluitend de mobiele pagina gebruikt voor indexatie. Met de recente uitrol van de Page Experience-updates, waarin de mobiele pagina-ervaring centraal staat, is het interessant ook te kijken naar hoe het project Mobile-First Indexing ervoor staat.

Wat is Mobile-First Indexing?

Sinds juli 2019 wordt Mobile-First Indexing standaard toegepast voor alle nieuwe websites. Hierbij wordt voor het indexeren en het bepalen van de relevantie van een zoekvraag hoofdzakelijk gekeken naar de content op pagina’s van de mobiele site (en niet die op de desktop site). Hoewel de volledige afronding van dit enorme project door Google al diverse keren is uitgesteld, zijn ook oudere/bestaande websites gestaag overgezet naar deze indexatie-methode, waardoor de kans groot is dat ook voor het indexeren van jouw pagina’s inmiddels de mobiele variant leidend is.

Op den duur kijkt Google alleen nog naar mobiele pagina’s: dit zal er toe leiden dat wanneer je afwijkende content op je mobiele- en desktop-site hebt staan, alleen de content van de mobiele site nog door Google wordt geïndexeerd.

mobile-first-indexing

Relatie Page Experience Update

Er is een interessante vergelijking te maken met de eerder genoemde Page Experience Updates. Voor zowel Mobile-First Indexing als de nieuwe experience updates wordt namelijk gekeken naar de prestaties van pagina’s op een mobiel apparaat. De Page Experience Update doet dit in de vorm van de Core Web Vitals en focust expliciet op zaken als de laadtijd van een pagina, hoe snel interactie kan plaatsvinden en hoe lang het duurt voordat elementen op een pagina niet meer verspringen. De Page Experience Updates zijn vooralsnog alleen uitgerold voor mobiele pagina’s.

Accelerated Mobile Pages

Aanvullend hierop beschikken nieuwere websites in toenemende mate over Accelerated Mobile Pages (AMP). Dit zijn pagina’s die expliciet voor mobiele gebruikers worden gemaakt. AMP-pagina’s zijn een simpelere variant van de standaard pagina’s: zo bevatten AMP pagina’s geen zware codes of uitgebreide opmaak die de laadtijd vertragen. Beschikt je pagina over een mobiele variant en een AMP-variant? Dan kiest Google er standaard voor om de mobiele pagina te indexeren. AMP-pagina’s worden uitsluitend geïndexeerd wanneer er geen mobiele pagina beschikbaar is. Wanneer er een AMP-pagina beschikbaar is, houdt Google deze echter wel aan voor het beoordelen van de Page Experience.

Mobile-First Indexing en mobiele bruikbaarheid

De bruikbaarheid van een mobiele pagina is van groot belang: eerdere updates van Google hebben hier in het (recente) verleden rankingfactoren van gemaakt. Er is echter geen directe relatie tussen Mobile-First Indexing en mobiele bruikbaarheid. Sterker nog: deze staan volledig los van elkaar. Wanneer de gebruiksvriendelijkheid van een pagina slecht is op een mobiel apparaat maar de pagina wél mobiel kan worden geïndexeerd, kan (en zal uiteindelijk) dit nog steeds leiden tot Mobile Indexing. Mobiele bruikbaarheid en responsive websites zijn hiervoor geen vereisten; Mobile-First Indexing maakt het in die zin dus nóg relevanter de gebruikservaring van je pagina’s te verbeteren. Je kunt je nu voorstellen wat een slechte gebruikservaring - of erger: geen mobiele site - voor je rankings doet.

google-mobile-first-indexing

Mobile-first indexing best practices

Als je weet dat jouw potentiële bezoekers je mobiele pagina’s voorgeschoteld krijgen en Google hier ook primair naar kijkt, is het van belang deze te optimaliseren om beiden de best mogelijke ervaring te bezorgen. Google heeft sinds de aankondiging en introductie hiervan gaandeweg diverse best practices gedeeld, die we je natuurlijk niet willen onthouden:

  • Google crawlt de pagina’s van je website met een eigen crawler, Googlebot geheten. Zorg ervoor dat Googlebot toegang heeft tot je content en deze ook kan weergeven;
  • Zorg ervoor dat de content op zowel je desktopsite als je mobiele site gelijk is aan elkaar;
  • Gebruik dezelfde headings op de mobiele en desktop-pagina;
  • Zorg dat de structured data die je gebruikt op zowel mobiel als desktop gelijk is;
  • Zorg ervoor dat Google je lazy loaded content kan zien;
  • Zorg ervoor dat je op de mobiele en desktop site dezelfde meta robots tags gebruikt.

Op zoek naar kansen voor je mobiele site?

Kun je met jouw mobiele pagina’s nog wel wat hulp gebruiken? Bij WAUW staan we voor je klaar en denken we graag met je mee. Neem gerust vrijblijvend contact op!

Neem contact op