Wij zoeken jou! Bekijk onze 3 vacatures
Great place to work

Conversie en Black Friday

CRO

Ben jij al voorbereid op Black Friday?

In de aanloop naar Black Friday op 27 november stijgt het zoekverkeer in Nederland gemiddeld met bijna 50%. Dit betekent een grote kans op meer bezoekers naar je webshop. Maar hoe goed ben je voorbereid? Wat heb je al gedaan om deze golf aan extra bezoekers om te zetten naar extra verkoop? In deze blog nemen we je mee door middel van een aantal praktische conversie tips!

Tip 1: Duik de data in van vorig jaar

Als je vorig jaar ook al mee deed in de Black Friday gekte, dan heb je in die periode waarschijnlijk al erg veel relevante data verzameld. Op welke aanbiedingen kwamen de meeste bezoekers binnen? Wat waren de meest effectieve marketingkanalen?
En welke aanbiedingen zorgde voor de meeste verkoop? De antwoorden op dit soort vragen zijn erg relevant voor het bepalen van je Black Friday 2020 strategie.

Tip 2: Zet één of twee producten volledig in de kijker

Als je het doet, doe het dan goed. Tijdens Black Friday zitten consumenten niet te wachten op net-niet deals. Om in de Black Friday drukte toch de aandacht te trekken, adviseren we één of twee producten volledig in de kijker te zetten. Hiermee bedoelen we het promoten van aanbiedingen waar jouw doelgroep eigenlijk niet omheen kan. Scherpe Black Friday deals verhogen de conversie binnen je webshop en trekken veel extra bezoekers aan. Nu deze bezoekers op je site zijn, is de kans groot dat zij een aankoop doen. En wellicht kopen zij wel meer dan alleen die specifieke aanbieding waarvoor zij je webshop binnenkwamen. 

Zorg voor voldoende voorraad

Alleen met voldoende voorraad haal je alles uit Black Friday. Tenzij je het júist inzet om van je voorraad af te komen. Zorg ervoor dat je de veel voorraad hebt van de producten waar je het meest van verwacht te verkopen. En probeer dit zoveel mogelijk te baseren op historische data. Bespreek eventueel met je leverancier de mogelijkheid om overtollige voorraad te retourneren.

blog-black-friday

Tip 3: Doe nog een laatste check van je website met focus op mobiel

Bezoekers omzetten naar conversie is van ongekend belang voor een succesvolle Black Friday. Een van de belangrijkste factoren hierin is de sitesnelheid, in het bijzonder voor mobiele devices. Daarom is het van belang om regelmatig een controle te doen voor verschillende type pagina’s: de homepagina, een categoriepagina en een productpagina. Met de Page Speed Insights kun je nagaan hoe snel de pagina is, maar krijg je ook al direct concrete tips hoe je de snelheid kunt verbeteren. 

Tip 4: Publiceer tijdig een pagina voor de Black Friday deals

Wanneer je ruim van te voren een pagina publiceert waar bezoekers de aanbiedingen kunnen vinden, heeft dit twee voordelen. Op deze manier kun je bezoekers op voorhand al een “sneak peak” geven en er zo voor zorgen dat zij terugkomen voor de aanbiedingen die je hebt. Daarbij ben je er zo zeker van dat wanneer er binnen Google gezocht wordt op een term als “black friday” in combinatie met je bedrijfsnaam, je goed vindbaar bent.

Tip 5: Zet in op after sales marketing

Onze ervaring is dat Black Friday zorgt voor veel nieuwe klanten. Klanten die nog niet eerder bij je besteld hebben. Om deze klanten aan je webshop te binden en/of meer verkoop te realiseren, raden wij aan in te zetten op after sales marketing. Een mooi voorbeeld hiervan is een email-campagne waarbij klanten gerelateerde producten aangeboden krijgen. Dit kunnen bijvoorbeeld accessoires zijn bijpassend bij het product dat de klant eerder gekocht heeft. De relevantie van deze producten is erg hoog en daarmee ook de kans op verkoop.

Last but not least

Zet je schrap!

Lees meer over CRO