Wij zoeken jou! Bekijk onze 6 vacatures
Great place to work

Benieuwd of je nieuwsbrief werkt?

Doe een A/B test!

TEST
MARKETING

A/B testen op je nieuwsbrief

Waarom is het belangrijk?

Ieder bedrijf loopt wel eens tegen de vraag aan: wordt mijn nieuwsbrief gelezen? Gelukkig hebben we al eerder ondervonden dat mensen (sinds de coronacrisis nog meer) tijd hebben voor het lezen van je nieuwsbrief! Maar dit betekent niet dat elke nieuwsbrief zomaar geopend wordt. Het is belangrijk dat je de lezer van je nieuwsbrief triggert om hem te openen en vasthoudt om verder te lezen. Hoe kun je er nu zeker van zijn dat jouw titel, onderwerp en inhoud de lezer aanspreekt? Voer een A/B test uit! 

A/B test in het kort

Bij een A/B test worden er twee varianten met elkaar vergeleken om te kijken welke van deze twee varianten het meeste effect heeft. De groep waar je op wil testen wordt als het ware in tweeën gehakt. 50% van de groep krijg de eerste variant (versie A) te zien en de 50% van de groep de tweede variant (versie B). Versie A is altijd de controle versie en versie B is altijd de versie waarop je de variaties test. 

Het is belangrijk dat er van tevoren een doel wordt opgesteld om er op deze manier achter te komen bij welke variant dit doel is behaald en welke variant er dus voortaan wordt ingezet. Denk hier bijvoorbeeld aan hoe vaak je zou willen dat je nieuwsbrief geopend wordt. Een A/B test kan voor diverse aspecten worden ingezet. Denk hierbij aan een homepagina of een contactformulier op je website, een nieuwsbrief, verschillende landingspagina’s, etc.

blog-a-b-test-nieuwsbrief

Waarom een A/B test op een nieuwsbrief uitvoeren?

Je voert een A/B test uit op een nieuwsbrief om te achterhalen op welke variant van de nieuwsbrief er het meest wordt geklikt of welke afbeeldingen, teksten en call-to-actions het beste werken. Zoals eerder gezegd: de nieuwsbrief wordt dus naar twee groepen verzonden en elke groep krijgt een iets andere variant te zien. De nieuwsbrief die dan bijvoorbeeld het meest wordt geopend of waar het meest in wordt doorgeklikt, is de nieuwsbrief die je voortaan kunt sturen naar jouw leden!

Je kunt bij een A/B test van een nieuwsbrief op veel dingen testen. Echter moet je er wel opletten dat je niet op te veel gaat testen. Wanneer er namelijk op te veel wordt getest (en de versies dus te verschillend zijn),  zijn de resultaten uit de A/B test niet bruikbaar, omdat ze simpelweg niet meer vergelijkbaar zijn. 

Aspecten waarop getest kan worden:

Open-ratio
Bij het testen van de open-ratio, test je op hoe vaak de mail wordt geopend. Je kunt bij de twee versies van je nieuwsbrief een ander onderwerp kiezen, een andere afzender (naam), een andere preheader en een ander tijdstip wanneer de nieuwsbrief wordt verstuurd. Op deze manier kun je erachter komen op welk tijdstip bijvoorbeeld jouw nieuwsbrief het meest werd geopend. 

Klikratio
Om de klikratio te testen kan je de tekst van de buttons in de nieuwsbrieven aanpassen. Ook het aanpassen van de kleur van de buttons kan helpen bij het testen op de klikratio. Er wordt dan gekeken in welke nieuwsbrief er het meest wordt geklikt op de diverse buttons die leiden naar bijvoorbeeld  jouw website.

Vragen over een A/B test?

Een A/b test is dus een handige methode om erachter te komen wat voor nieuwsbrief het beste scoort bij jouw leden. Heb je vragen over deze methode in e-mailmarketing? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op. De marketeers beantwoorden je vragen graag!  

Vrijblijvend contact opnemen