Wij zoeken jou! Bekijk onze 6 vacatures
Great place to work

De 7 principes voor een hogere conversie op je website

CRO

7 principes voor een hogere conversie op je website

Laatste update: 15 augustus 2022

In een eerdere blog zijn we ingegaan hoe je door middel van personalisatie je conversie op je website kan verhogen. In deze blogpost gaan we dieper in op de psychologie van de mens en de 7 overtuigingsprincipes van Robert Cialidini. Robert Cialidini is een oud-hoogleraar psychologie en marketeer. Cialdini heeft op basis van de psychologie van de mens een aantal overtuigingsprincipes beschreven, over hoe mensen (online) beïnvloed worden. In deze blog lees je over de inzet van de principes op je website en geven voorbeelden van ons eigen website.

webshop-optimalisatie

1. Social proof

Koop jij ook wel eens producten die je vrienden of kennisen aanraden? Wij wel. Hetzelfde gebeurt op verschillende websites door reviews en feedback van klanten. Als velen jou voor zijn gegaan, dan moet het product of dienst wel goed zijn, toch? Zorg er daarom voor dat je op het juiste moment (bijvoorbeeld onder een knop “Koop nu”) het aantal sterren toont van je reviews. Bij WAUW laten we zien met welke partijen we samen werken.  

klanten-met-wauw-factor

2. Autoriteit

Je bent een autoriteit op een bepaald gebied, wanneer bezoekers vertrouwen hebben in je product of dienst. Awards, keurmerken of aanprijzingen van andere autoriteiten laat zien dat bezoekers op je kan vertrouwen. Beschik je over awards of keurmerken? Laat ze vooral zien op je website! Op onze website laten we onder andere in de footer zien dat we een officiele Google Partner zijn!

schermafbeelding2021-07-01om16.36.24

3. Schaarste

Deze vorm van overtuiging zie je vaak terug op websites als booking.com of Amazon. Door aan te geven dat er nog maar een paar plekken over zijn, geeft je de bezoeker een bepaalde druk om snel een keuze te maken. Woorden als "beperkte voorraad" of "tijdelijk beschikbaar" zijn daar voorbeelden van. Dit soort woorden kunnen zorgen voor een stijgende conversie.

schermafbeelding2021-07-01om15.48.481

4. Sympathie

Je hebt toch meer over voor een sympathiek persoon dan een onsympathiek persoon? Hoe zorg je voor meer sympathie bij je bezoekers? Laat jezelf zien! Door bijvoorbeeld foto’s te tonen van collega’s krijgt de organisatie ook een gezicht en creëer je sympathie bij je bezoekers. Ook wij passen dit toe. Ons team check je op deze pagina. 

5. Wederkerigheid

Typisch Nederlands: doe je iets voor mij, dan voel ik mij verplicht om iets terug te geven. Geef af en toe iets weg, zorg voor persoonlijk contact met je klanten of feliciteer ze op een verjaardag. Met dit soort kleine attenties, zorg je voor wederkerigheid en herhaalaankopen. 

6. Consistentie en commitment

Niks is een fijner voor een bezoeker als er een bepaalde logica op je website terug te vinden is. Zorg voor een consistente look and feel op je website. Denk bijvoorbeeld aan het consistent gebruik maken van dezelfde soort knoppen op je website. Ook het gebruik maken van de jusite heading elementen kan bijdragen. 

7. Eenheid

Ergens bij willen horen levert meer commitment op. Mensen in het algemeen willen voorkomen dat ze ergens worden buitgesloten en willen graag bij een bepaalde groep horen. Zorg ervoor dat je website een bepaalde eenheid uitstraalt waar de bezoeker bij wilt horen. Denk aan bepaalde visie van je organisatie waar een bezoeker zich aangetrokken bij kan voelen. 

conversie-verhogen-door-website-personalisatie

Hoe nu verder?

Per principe hebben we je aantal voorbeelden gegeven hoe je deze kan toepassen op je website. Hou er wel rekening mee dat elke website en doelgroep anders is. Er is geen standaard wat bepaald hoe je conversie kan laten stijgen. Conversieoptimalisatie is dan ook testen, testen en testen. Je kunt eenvoudig zelf testen opzetten met behulp van Google Optimize. Google Optimize is een gratis tool van Google die je kunt gebruiken om zelf eenvoudig AB testen op te zetten op je website! 

Conversieoptimalisatie voor jouw bedrijf?

Deze 7 principes kun je terugvinden in het boek “Invloed” van Robert Cialdini. Zeker een aanrader als je al over een website beschikt of wanneer je gaat starten met je onderneming! Mocht je eens willen sparren over conversieoptimalisatie of wil je het hebben over deze 7 principes? Neem dan vrijblijvend contact met ons op en wellicht kunnen we jou helpen om de conversie op je website te doen laten toenemen. 

vrijblijvend contact