Het LIFT-model is zo’n 12 jaar geleden in het leven geroepen door Chris Goward. LIFT staat voor: Landing Page Influence Function for Tests. Dit model is ontwikkeld voor conversie optimalisatie. Je gebruikt het voor het analyseren van web en mobiele ervaringen en het ontwikkelen van A/B-test hypothesen. Het bestaat uit zes belangrijke factoren, die ervoor zorgen dat jouw bezoeker overgaat tot conversie. De factoren zijn opgespiltst in 'conversie drivers' en 'conversie killers'. Wij leggen de zes factoren in deze blog uit.
De belangrijkste factor met de meeste impact is je ‘Value Proposition’ oftewel je waardepropositie. Waarom kopen mensen bij jou? Waardepropositie is de kern van het LIFT model. Als jouw voordelen opwegen tegen de kosten zal de bezoeker gemotiveerd zijn om te handelen. Dus hoe sterker je jouw waardepropositie kunt maken, hoe groter de potentiële conversieratio. De andere vijf factoren van het LIFT model zijn conversie-drivers en conversie remmers, die de waardepropositie versterken of verzwakken en dus ook de conversie.
Dit zijn de drie factoren die de waardepropositie versterken. De ‘drivers’ hebben een positieve invloed op jouw bezoeker. Als deze factoren goed staan, heb je kans op meer conversies.
Dit zijn de twee factoren van het LIFT Model die je wil vermijden. Beide zorgen ervoor dat jouw bezoeker gaat twijfelen, dus niet overgaat tot conversie. Ze verzwakken als het ware jouw waardepropositie.
Door rekening te houden met deze zes factoren van het LIFT Model, kan jij ‘gemakkelijk’ jouw conversie al verhogen. Krijg nieuwe inzichten en ontwikkel relevante A/B test hypothesen. Je conversies naar een next level brengen? Bij WAUW weten wij hoe dat moet. Wij helpen jou hier graag mee verder. Neem vrijblijvend contact met ons op!
Neem contact op