Wij zoeken jou! Bekijk onze 3 vacatures
Great place to work

Het LIFT model inzetten voor conversie optimalisatie

CRO

Wat is het LIFT Model?

Het LIFT-model is zo’n 12 jaar geleden in het leven geroepen door Chris Goward. LIFT staat voor: Landing Page Influence Function for Tests. Dit model is ontwikkeld voor conversie optimalisatie. Je gebruikt het voor het analyseren van web en mobiele ervaringen en het ontwikkelen van A/B-test hypothesen. Het bestaat uit zes belangrijke factoren, die ervoor zorgen dat jouw bezoeker overgaat tot conversie. De factoren zijn opgespiltst in 'conversie drivers' en 'conversie killers'. Wij leggen de zes factoren in deze blog uit.

blog_lift_model_wauw

De kern van het LIFT Model

De belangrijkste factor met de meeste impact is je ‘Value Proposition’ oftewel je waardepropositie. Waarom kopen mensen bij jou? Waardepropositie is de kern van het LIFT model. Als jouw voordelen opwegen tegen de kosten zal de bezoeker gemotiveerd zijn om te handelen. Dus hoe sterker je jouw waardepropositie kunt maken, hoe groter de potentiële conversieratio. De andere vijf factoren van het LIFT model zijn conversie-drivers en conversie remmers, die de waardepropositie versterken of verzwakken en dus ook de conversie.

De conversie drivers

Dit zijn de drie factoren die de waardepropositie versterken. De ‘drivers’ hebben een positieve invloed op jouw bezoeker. Als deze factoren goed staan, heb je kans op meer conversies.

  • Relevantie (relevance)
    Toont de landingspagina de informatie die de bezoeker verwacht te zien? De pagina moet relevante content en informatie bevatten voor de bezoeker om over te gaan tot een conversie
  • Helderheid (clarity)
    Is de waardepropositie duidelijk op de pagina? En is er een duidelijke call to action aanwezig voor je bezoeker? Zorg dat alles duidelijk is voor je bezoeker.
  • Urgentie (urgency) 
    Staat er wat op de pagina dat de bezoeker overtuigt om direct actie te ondernemen? Urgentie kan je in twee soorten opsplitsen:
    • Interne urgentie: Dit is vanuit de bezoeker zelf, dus hoe hoog is de nood om actie te ondernemen? Hier heb je zelf geen invloed op, maar de juiste content kan daar wel aan bijdragen.
    • Externe urgentie: Hier heb je wel invloed op zoals schaarste, reviews, tijdslimieten. Hiermee overtuig je de bezoeker om direct actie te ondernemen.

De conversie killers

Dit zijn de twee factoren van het LIFT Model die je wil vermijden. Beide zorgen ervoor dat jouw bezoeker gaat twijfelen, dus niet overgaat tot conversie. Ze verzwakken als het ware jouw waardepropositie. 

  • Angst (anxiety)
    Wat zijn de mogelijke twijfels die jouw bezoeker zou kunnen hebben over het uitvoeren van de conversie actie? Neem deze angst weg!
  • Afleiding (distraction)
    Zijn er elementen op de pagina die jouw bezoeker kunnen weerhouden van het ondernemen van zijn doel? Het minimaliseren van afleiding zoals onnodige productopties, links en externe informatie kunnen de conversieratio verhogen.

Verhoog je conversie!

Door rekening te houden met deze zes factoren van het LIFT Model, kan jij ‘gemakkelijk’ jouw conversie al verhogen. Krijg nieuwe inzichten en ontwikkel relevante A/B test hypothesen. Je conversies naar een next level brengen? Bij WAUW weten wij hoe dat moet. Wij helpen jou hier graag mee verder. Neem vrijblijvend contact met ons op!

Neem contact op