Contact

5 mobiele marketing trends voor 2021

Mobiele
Marketing

5 mobiele marketing trends voor 2021

Mobiele marketing wordt steeds belangrijk. Tegenwoordig heeft bijna iedereen een smartphone en de manier waarop we informatie verzamelen verandert snel. Sinds 2015 worden er meer zoekopdrachten gedaan via mobiele apparaten. Daarom is mobiele marketing iets wat jouw bedrijf mee moet nemen in zijn marketingmix. Lees hieronder welke mobiele marketingtrends belangrijk zijn in 2021 en hoe je hierop kan inspelen. Hoe je jouw doelgroep beter kan bereiken door in te spelen op de volgende trends!

desktop-versus-mobiel-nederland

Trend 1: M-commerce groeit

Het aandeel mobiele commerce (m-commerce) ten opzichte van het totale aantal e-commerce aankopen neemt al jaren toe. In 2020 werd zelfs voorspeld dat m-commerce voor het eerst in de geschiedenis het grootste deel van de e-commerce verkoop zal uitmaken. Hoewel een groot deel van m-commerce plaatsvindt in apps, vinden de meeste transacties nog steeds plaats buiten apps in de mobiele browser.

Het coronavirus vergroot e-commerce in 2020 en daarna
 
Als gevolg van het coronavirus is de vraag naar e-commerce aanzienlijk toegenomen. Veel consumenten werden gedwongen om online aankopen te doen toen fysieke winkels tijdens de lockdown moesten sluiten. Zoals je hebt kunnen lezen in onze blog over de SEO trends in 2021, hebben steeds meer winkels de overstap gemaakt naar de onlinewereld. 

Wist je dat er in januari 2021 voor het eerst meer betalingen zijn verricht via iDEAL dan met pin? Lees hier het artikel op NU.nl

m-commercegroeit

Trend 2: Klantervaring marketing

Nieuwe bezoekers en klanten aantrekken is moeilijker geworden door de toegenomen concurrentie. Daarnaast blijven meer mensen thuis door het coronavirus. Deze trend zal zich in 2021 voortzetten, waardoor het voor bedrijven nog belangrijker wordt om in te zien dat ze de relatie met bestaande klanten moeten versterken. Personalisatie is een goede manier om daarmee te beginnen.

Gepersonaliseerde marketing
Organisaties die de klantervaring serieus nemen, zullen zich onderscheiden van de rest en trouwe klanten voor zich winnen. Er is veel onzekerheid over het begin van 2021, maar één ding is zeker: om een positieve ervaring te leveren, moet je beter dan ooit weten wie je klanten zijn. In de vorige blog hebben we beschreven hoe je sociale media verbindt aan je website. Ideaal om de klantervaring van jouw bedrijf te verhogen.

Trend 3: Privacy en beveiliging als topprioriteit

Met nieuwe technologieën komen er ook nieuwe veiligheidsrisico’s. Deze incidenten hebben ernstige gevolgen voor het vertrouwen van de consument met betrekking tot dataprivacy. Zorg ervoor dat de gegevens die je verzamelt overeenkomen met de ervaring die je jouw klanten biedt. Een kloof tussen deze aspecten wekt wantrouwen op, wat leidt tot het verliezen van klanten. De uitdaging voor marketeers in 2021 is het echt begrijpen van klanten om zo de beste customer experience te creëren. 

Geverifieerde oproepen en afzenders
Bedrijven bellen miljoenen potentiële klanten per dag. Veel mensen nemen echter geen telefoontjes meer aan van onbekende bellers. Tegenwoordig is er een nieuwe ontwikkeling genaamd ‘Verified Calls’ van Google. In plaats van een onbekend nummer wordt je bedrijfsnaam, verificatie badge, bedrijfslogo en de reden van de oproep getoond zodat er meer contact kan worden gelegd. Hetzelfde gebeurt met de ontwikkeling ‘Verified SMS’ van Google. Tot slot worden ook de messaging kanalen betrouwbaarder. Verificatie in Apple Business Chat, RCS, WhatsApp en Viber zijn musthaves voor bedrijven in 2021. Op deze manier bereik je meer potentiële klanten en schrik je ze niet meer af.

Trend 4: Marketing Automation via Messaging en Chatbots

In 2019 gaf al 75% van de consumenten de voorkeur aan communicatie met een bedrijf via messaging kanalen in plaats van via traditionele kanalen. Omdat bedrijven pas in 2021 via meer kanalen zullen communiceren, zullen ze verder profiteren van marketingautomatisering. Bedrijven moeten de kracht van messaging kanalen en automatisering gebruiken om proactief met hun klanten te communiceren. Dit resulteert in gelukkigere klanten en gelukkige klanten zijn terugkerende klanten. 

Chatbots faciliteren consumenten
Chatbots zijn de afgelopen jaren enorm populair geworden bij bedrijven en consumenten. Chatbots hebben vele voordelen: 

  • 24 uursservice
  • Directe reacties
  • Antwoorden op eenvoudige vragen en gemakkelijke communicatie.

Chatbots zijn voorbij de hype-fase. Ze worden elk jaar beter, wat vooral te danken is aan artificiële intelligentie (AI). AI-technologie maakt chatbots menselijker waardoor ze slimmer en beter communiceren. 

Juniper Research voorspelt zelfs dat chatbots tegen 2024 een bedrag van 142 miljard dollar aan consumentenbestedingen zullen faciliteren in de retail sector. Dat is een stijging van gemiddeld meer dan 400% per jaar ten opzichte van 2,8 miljard dollar in 2019. Met andere woorden: chatbots bieden een enorme potentie voor het verhogen van de omzet.

marketing-automation-via-messaging-en-chatbots

Trend 5: 5G staat centraal

5G belooft de komende jaren een van de belangrijkste mobiele marketingtrends te worden. 2020 was het jaar dat werken op afstand meer een norm werd dan een uitzondering, of je het nu leuk vond of niet. Mede door deze ontwikkeling is de uitrol van 5G cruciaal geworden. Hierdoor zijn er meer activiteiten online gaan plaatsvinden, waardoor 5G-snelheden meer dan welkom zijn. Dit biedt kansen voor een verbonden toekomst met meer flexibiliteit, groei en productiviteit.

Vragen over mobiele klantervaring?

De uitdaging voor marketeers is om de beste mobiele klantervaring te realiseren en te implementeren. Bij Wauw helpen wij u graag investeren in online marketing. Gebaseerd op je doelstellingen en doelgroep bepalen de marketeers van WAUW de perfecte digital marketing strategie voor jouw bedrijf.

Vrijblijvend contact