Wij zoeken jou! Bekijk onze 6 vacatures
Great place to work

Met animatie onderscheid je jezelf van de rest

Content marketing
CONTENT

3 redenen om te kiezen voor animatie

Cheeeeeese! Een foto zegt meer dan duizend woorden, laat staan een video! Tot zover niets nieuws, toch? Het valt ons op dat we nog steeds massaal kiezen voor tekst. Lange teksten, korte teksten, complex of juist makkelijk. Over de meest uiteenlopende onderwerpen. Logisch, want een goede tekst draagt bij aan de organische vindbaarheid van jouw product of dienst. Maar of jouw doelgroep ook echt zit te wachten op tekst? Zeker niet in alle gevallen! Vaak een animatie de oplossing. Wij leggen uit wat een animatie is, en geven 3 redenen waarom ook jij animaties zou moeten inzetten.

Wat is een animatie?

Animaties worden steeds populairder, bij zowel kleine als grote organisaties. Maar wat is nou een animatie? Een animatie is een manier om van stilstaand beeld -zoals tekeningen, illustraties of foto’s- bewegend beeld te maken. Met een animatie breng je beeld tot leven door stilstaande beelden achter elkaar af te spelen. Binnen de animatie kennen we verschillende soorten. Wij hebben er een paar voor je op een rijtje gezet:

  • 2D animaties
  • 3D animaties
  • Lijn animaties
  • Logo animatie
  • Character animaties
  • Animaties gecombineerd met film

Je kunt animatie inzetten ter verduidelijking van onderwerpen op je website, van een infographic, storytelling of bedrijfsvideo. Een korte video of instructiefilm die geanimeerd is wordt ook wel een explanimation genoemd. Hierin wordt een complexe boodschap op een duidelijke manier uitgelegd. Oftewel: een uitleganimatie. Een handige manier om al beeldend informatie te delen met jouw doelgroep. Alle creaties die door middel van Adobe After Effects worden gemaakt kun je zien als animatie. Twijfel jij of animatie iets is voor jouw bedrijf? Na het lezen van deze 3 redenen niet meer!

#1 Val op

Mensen spenderen meer dan 4 uur per dag op een mobile device, maar kijken nog geen 3 seconden naar één post. Het is dus ontzettend belangrijk om in die korte tijd de aandacht van jouw doelgroep te trekken, en vast te houden. En ondanks de honderduizenden berichten en afbeeldingen die dagelijks online verschijnen, komen animaties nog maar weinig voor. Een mooi kans dus! Spring jij in dit gat? Een ding weet je zeker; opvallen zul je zeker! 

#2 Maak een saai onderwerp luchtig...

Een animatie heeft als voordeel dat je met het beeldmateriaal invloed uitoefent op de boodschap. Hiermee kun je taaie stof behapbaar, luchtig en zelfs grappig maken met als gevolg dat de boodschap meer bekeken en beter begrepen wordt. Zo heeft Gemeente Harderwijk eind 2021 een campagne gedraaid om de inwoners van de stad op de hoogte te brengen van de wijzigingen in de tarieven van afvalinzameling. Een saai, maar heel belangrijk, onderwerp. Afvalinzameling, en scheiding, draagt tenslotte bij aan de verbetering van het milieu. Wij hebben een animatie gemaakt waarin met beeld en korte teksten duidelijk werd wat er ging veranderen. 

...en een complex onderwerp makkelijk

Een animatie is hét middel om complexe informatie duidelijk en begrijpelijk te maken. Denk bijvoorbeeld aan de jaarlijkse belastingaangifte. Stof die niemand in woorden of tekst uitgelegd en overgedragen krijgt, wordt in een klap duidelijk met een fraaie animatie. 

#3 Ideaal voor storytelling of een werkwijze

Een animatie is een ideale manier voor storytelling of het uitleggen van een werkwijze. Het ondersteunt je verhaal met een illustratie waardoor je duidelijk uitlegt wat je met een tekst bedoelt. Animaties worden voornamelijk op websites, maar ook op social media gebruikt. Een platte website is saai, maar wanneer de website op scroll animerend wordt gemaakt, vertel je door middel van animatie echt een verhaal tijdens het scrollen.

Tegenwoordig worden logo’s ook animerend gemaakt. Dit zie je veelal terug op een website of aan het begin/einde van een video. Hiermee voorkom je onder andere een statische website of logo. Het toevoegen van een animatie zorgt namelijk voor een dynamische look & feel. Hiermee trek je de aandacht van jouw doelgroep.

Wil jij ook leven geven aan een project en ben je benieuwd wat een animatie video voor jouw organisatie kan betekenen? Wij helpen je graag met het bedenken en maken van een animatie die past bij jouw doelgroep. 

Neem contact op