Contact

3 belangrijke tips voor de Off-Page SEO

Zoekmachineoptimalisatie
SEO
Door Remco Maters / Digital Marketeer

Wat is Off-Page SEO?

Vaak spreken wij over optimalisatiemogelijkheden voor SEO. Hierbij gaat het vrijwel altijd over de Techniek en Content op de website. Dit wordt ook wel On-Page SEO genoemd. Bij Off-Page SEO draait alles om activiteiten die buiten de eigen website plaatsvinden

Wat is het belang van Off-Page SEO?

Met Off-Page SEO probeer je Google en bezoekers te overtuigen van je betrouwbaarheid, relevantie en autoriteit. Belangrijke onderdelen die invloed hebben op jouw online vindbaarheid. Met off-page SEO activiteiten speel je hier op in. Wanneer diverse partijen over jouw website of merk spreken laat je zien dat je waardevol bent. 

Doordat kwalitatieve en relevante websites naar jou linken, over jou spreken of wellicht zelfs posten. Zal je beter in de zoekresultaten lijst van Google naar voren komen, maar het verkrijgen van links is niet het enige aandachtspunt voor Off-Page SEO.

 Off-Page SEO bestaat uit diverse factoren, hieronder vallen bijvoorbeeld:

  1. Het verkrijgen van backlinks
  2. Merk gerelateerde zoekopdrachten
  3. Social Media Posts
  4. Googles E-A-T
  5. En nog veel meer

In dit artikel lichten wij 3 belangrijke factoren toe die jou helpen beter gevonden te worden.

1. kwalitatieve backlinks

 Bij Off-Page SEO heeft het verkrijgen van backlinks de hoogste prioriteit. Het verkrijgen van zoveel mogelijk links is echter niet de oplossing. Bij het verkrijgen van links ligt de focus op de kwaliteit en relevantie.

Dus hoe verkrijg je links van hoge kwaliteit? Het antwoord: “Relevante content”

Relevante content is de belangrijkste methode voor het verkrijgen van links. Stel dat je gevonden wilt worden op de term “Zoekmachine adverteren”. De eerste stap is het opzetten van een pagina, specifiek voor deze term.

Ten tweede kijk je naar de wensen van je doelgroep. Wat vindt men interessant aan zoekmachine adverteren? Wat willen zij weten? Welke vragen worden hierover gesteld? 

Deze vragen werk je uit tot blogartikelen of kennisdocumenten. Hiermee laat je zien dat jouw website belangrijke en relevante informatie heeft dat aansluit bij de doelgroep. Voorbeelden hiervan zijn: “3 belangrijke factoren voor de kwaliteitsscore” en “Gratis Google Ads advertentietegoed

In het kort: Zorg ervoor dat men jouw website bezoekt voor relevante informatie. Op den duur zal men ook naar de website verwijzen met links om hun bezoekers te voorzien van deze inhoud.

2. Merk gerelateerde zoekopdrachten

Merk gerelateerde zoekopdrachten zijn een indicatie voor Google dat jouw merknaam relevantie heeft. Hoe meer mensen op jouw merknaam zoeken, hoe bekender en dus relevanter de site.

Controleer in de Google Search Console hoe vaak er wordt gezocht op je merknaam:

Het schrijven van kwalitatieve content biedt ook hier een bijdrage, echter zijn er meerdere manieren om het merk te promoten:

  1. Adverteer op YouTube
  2. Post regelmatig op Social Media
  3. Creëer display advertenties om je merk te promoten

3. Googles E-A-T

Om de waarde van een website te bepalen maakt Google gebruikt van de E-A-T. Dit staat voor Expertise, Authoritativeness en Trusworthiness. In het Nederlands dus Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid. 

Expertise:
Laat zien dat je een expert bent op eigen vakgebied. Dit onderdeel heeft dus weer betrekking op de kwaliteit en relevantie van de content. Laat zien dat je een expert bent en begin met het schrijven van blogs of voeg een kennisbank toe aan de website.

Autoriteit:
Google wilt zien dat jij, als auteur van de website, over voldoende kennis beschikt. Voeg je functie en naam toe aan de geplaatste artikelen of link naar een pagina met meer informatie over de auteur. 

De reputatie van de auteur is ook te versterken door te gastbloggen op externe websites.

Betrouwbaarheid:
Zorg ervoor dat bezoekers jouw website kunnen vertrouwen. Dit kan door zelf informatie over het bedrijf te schrijven, teamfoto’s te delen en contactinformatie duidelijk zichtbaar te maken. Maar dit kan ook via de gebruikers. 

  • Vraag klanten of bezoekers om reviews over het bedrijf achter te laten.
  • Laat men reacties schrijven over de geplaatste blogartikelen

Aan de slag met de Off-Page SEO

Met de 3 tips in dit artikel kan je al een goed begin maken aan de Off-Page SEO. Echter zijn er naast deze optimalisatiepunten nog veel meer factoren die bepalen welke waarde Google aan de website toekent.

Wij helpen graag zowel On- als Off-Page voor een betere vindbaarheid van de website.

Schakel ons in!