Wij zoeken jou! Bekijk onze 3 vacatures
Great place to work

3 belangrijke factoren voor de kwaliteitsscore

En de effecten hiervan.

Zoekmachine adverteren
SEA

De kwaliteitsscore zegt iets over jouw advertentie en is gebaseerd op de kwaliteit van de advertentie, zoekwoorden en de landingspagina. De positie die jouw advertentie krijgt wordt dan ook bepaald door de kwaliteitsscore x je bod. Dit is een score van 1 tot 10 (uitstekend)

Een goede kwaliteitsscore zorgt voor een optimaler rendement van het advertentiebudget. Oftewel, de tijd die je er in steekt zie je terug in de verlaging van kosten. Weten wat er allemaal meespeelt bij het bepalen van de kwaliteitsscore en hoe deze verbeterd wordt? Wij leggen het graag uit in deze blog.

1. Verwachte klikfrequentie (CTR)

Het is goed om in beeld te hebben of de kans dat er geklikt wordt wel aanwezig is. Hier kijkt Google naar prestaties in het verleden.

Zorg ervoor dat allereerst de verwachte CTR hoog is. Zoekwoorden en advertenties die een lage verwachte klikfrequentie hebben zullen niet goed presteren.

CTR kunnen verhoogd worden door:

  • Extensies gebruiken: valt meer op, doordat de advertentie groter is. Benoem hier bijv. gratis verzending, voor 23.59 uur besteld? Morgen geleverd. Enzovoort.
  • Hogere biedingen in het begin, hierdoor krijg je gelijk een hogere positie en heb je uiteindelijk met een lagere CPC dezelfde of een betere positie. Google kijkt veelal naar de historie.
  • Focus eerst op de belangrijkste zoektermen. Werken de branded zoekwoorden goed? Focus daar dan vooral op en schakel de zoekwoorden met een lage CTR tijdelijk uit. Deze halen het totale gemiddelde hiermee omhoog.
  • Schrijf een opvallende advertentie met een duidelijke call to action. Waarom moet iemand voor jou kiezen?
  • Onderscheid je van de concurrenten, d.m.v. USP's, voordelen voor de klant. Doe dit door de inzet van highlightextensies.
  • Test met het gebruik van uitroeptekens, hoofdletters en vraagtekens in je advertentie.
  • Wees creatief met de zichtbare URL: bijv. eerst merknaam en dan de naam van de organisatie.

2. Kwaliteit van de bestemmingspagina

De advertentie moet wel relevant zijn voor jouw zoekopdracht. Zoek je op een boxershort voor dames en kom je vervolgens op een site met onderbroeken voor mannen is deze pagina niet relevant. Ook staat de pagina-ervaring voor Google hoog in het vaandel. Denk aan de snelheid en structuur van de website.

Hoe pak ik dit aan?

  • Test de snelheid van de website: niet alleen voor de kwaliteitsscore maar zeker ook voor de gebruikservaring.
  • Maak de website mobielvriendelijk
  • Zorg dat de landingspagina relevant is: maak je waar wat je in de advertentie zegt? Zorg dat dit overeenkomt, als je zegt dat je 7 dagen per week levert, moet je dat ook met zekerheid kunnen.
  • Zorg dat de content / tekst op de landingspagina goed past bij hetgeen dat jij aanbiedt in de advertentie.

3. Advertentierelevantie

Kies een thema per advertentiegroep. Vooral de zoektermen die behoren tot hetzelfde thema. Bijvoorbeeld "Tommy Hilfiger" en "Tommy Hilfiger dames blouse". Door zoekwoorden onder te verdelen in meerdere advertentiegroepen, kan je relevantere advertenties maken. Bijvoorbeeld productgroepen als jeans, shirts of rokken, kan je het beste ieder een eigen advertentiegroep geven. 

Zijn jouw advertenties goed geoptimaliseerd op basis van deze punten? Dan is de kans groot dat je boven andere adverteerders komt te staan, terwijl je een lagere CPC biedt!

Effecten op de kwaliteitsscore

De kwaliteitsscore heeft een groot effect op kosten per klik (CPC). Met deze cijfers wordt dat wel duidelijk.

Stijging/daling kosten per klik CPC
10 uitstekend - 30% daling CPC
9 uitstekend - 22% daling CPC
8 goed - 12% daling CPC
7 goed - geen stijging/daling
6 zwak - 17% stijging CPC
5 zwak - 40% stijging CPC
4 zwak - 75% stijging CPC
3 ziek - 133% stijging CPC
2 ziek - 250% stijging CPC
1 Dood - 600% stijging CPC

De kwaliteitsscore heeft dus wel degelijk effect op het advertentiebudget. Het is dan ook goed om op de score van 7 of hoger te zitten om extra kosten te voorkomen.

Weten hoe jouw advertenties geoptimaliseerd kunnen worden? Schakel onze hulp in!

Neem contact op