Wij zoeken jou! Bekijk onze 6 vacatures
Great place to work

10 tips voor het schrijven op het web

Zoekmachine optimalisatie
SEO
Content marketing
CONTENT

10 tips voor het schrijven op het web

#CONTENTMARKETING #COPYWRITING
Wil jij goede webteksten schrijven die worden gelezen? 

In dit artikel geven we je 10 tips die je direct in de praktijk kan brengen. Om zo nog meer uit je websitebezoekers te halen. 

Lees hieronder meer! 

adena-wauw-00215

#1 Ontdenk wat leeft bij je doelgroep

Of het nu gaat om het schrijven van tekst van een artikel of een producttekst: denk vanuit je doelgroep. Ontdek welke informatie zij willen lezen.

- Kijk op nieuws sites en fora over welke onderwerpen veel gesproken wordt.
- Wat zijn de vragen die bij je (potentiële) klanten spelen?
- Versterk dit met een zoekwoordonderzoek om de juiste termen te bepalen.

P.S. Blijf schrijven voor de gebruikerservaring en niet voor Google.
Google begrijpt namelijk steeds beter de context. Lees hier meer.

#2 Bied waardevolle content

Creëer content voor de oplossing van het probleem.

En heel belangrijk, geef antwoord op de vraag!

Dit klinkt heel logisch, maar in de praktijk wordt dit vaak vergeten ...

#3 Geef antwoord op de 5W's en H

- Wie

- Wat

- Waar

- Waarom

- Wanneer

- Hoe 

#4 Wees uniek

Verkies kwaliteit boven kwantiteit
Schrijf geen content om de pagina te vullen, maar controleer of de content ook iets bijdraagt

Laat je onderscheidend vermogen terugkomen
Waarin ben jij anders dan de concurrent 

Controleer wat anderen over dit onderwerp schrijven
Gebruik dit als aanvulling

#5 Schrijf een goede kop

36% van de zoekresultaten die op positie 1 staan hebben een nummer in de kop: 
“10 tips voor schrijven op het web”

21%: persoonlijk
“Tips voor jou voor het schrijven op het web”

17%: hoe
“Hoe schrijf je voor het web?”

15%: normaal
“Tips voor het schrijven op het web”

11%: vraag
“Wat zijn tips voor het schrijven op het web?”

#6 Wees persoonlijk

Waar veel bedrijven de mist in gaan is de website als promopraatje in te zetten. Je kan zeggen wat je wil, dus hoe geloofwaardig is dat nog?

Laat je goede intenties zien:
Door allereerst je ‘menselijkheid aan te tonen’. Laat dus zien wie er achter het bedrijf zit. Dit hoeft niet moeilijk te zijn. Huur iemand in die mooie plaatjes kan schieten, vraag je medewerkers er op hun best uit te zien en leg ze vast op beeld. Uploaden op de site en klaar! 

Verdiep je in de doelgroep:
Wat is belangrijk voor hen? Speel in op de emoties. 

We gebruiken een voorbeeld van Apple:   

Niet: "IPod, MP3-speler, 1GB"

Maar: “Met een iPod heb je 1000 nummers in je broekzak”

#7 Zorg voor een goede opbouw

Kijk nog maar eens goed naar onze intro. #AIDA-model

Attention: Wil jij goede webteksten schrijven die worden gelezen? --> trek aandacht

Interest: In dit artikel geven we je 10 tips die je direct in de praktijk kan brengen. --> het positieve aspect

Desire: Om zo nog meer uit je websitebezoekers te halen --> wat het je oplevert

Action: Lees hieronder meer! --> tot actie aanzetten

#8 Ken je doelgroep

1) Competitieve bezoekers --> snelle lezer met weinig tijd, gaat om de feiten (5 - 10%)

2) Spontane bezoekers --> snelle lezer met weinig tijd, gericht op emoties en gevoel (30-35%)

3) Methodische bezoekers --> langzame lezer met veel tijd, gaat om de feiten (40 - 50%)

4) Humanistische bezoekers --> langzame lezer met veel tijd, gericht op emoties en gevoel (15-20%)

#9 Scanbare teksten

" Online leest men niet woord voor woord "

Een krant of een tijdschrift lees je met de intentie om te lezen, hier ga je echt voor zitten. Een productpagina of een informatiepagina wordt vaak scannend gelezen. Ook houden mensen er niet van continue door te blijven scrollen, dat is op mobiel al snel het geval.

Oftewel, informatie moet snel vindbaar zijn. Zo doe je dat: 

- Maak gebruik van tussenkopjes

- Gebruik opsommingslijsten

- Veel witregels (met name voor mobiel)

- Varieer de zinslengte, korte en lange zinnen

- Zorg dat de tekst oprolbaar is, als je 1 alinea leest, weet je dan ook voldoende?

#10 Wees actiegericht

Maak gebruik van call-to-actions.

Dit hoeft niet altijd een lead of verkoop te zijn.

Het kan ook het downloaden van een e-book of het bezoeken van een andere pagina zijn.