Nu het einde van 2019 met rasse schreden nadert, is het tijd om uit te kijken naar 2020. In 2019 bracht Google maar liefst drie core updates uit. De laatste was in september 2019. Het belangrijkste doel van de updates dit jaar: ervoor zorgen dat de zoekresultaten nog beter aansluiten op de zoekintentie. De afgelopen jaren zijn er al meerdere updates gedaan. De rode draad in de veranderingen is dat de zoekmachine kwaliteit en autoriteit van content meer en meer beloont. Tijd om de belangrijkste trends op een rij te zetten. Wat kunnen we verwachten en waar moeten we op letten in 2020? We zetten 3 trends in de spotlights:
Google brengt constant veranderingen aan in hun algoritme. Eens in de zoveel tijd komt er een ‘core update’ voorbij die de wereld van online marketing in rep en roer gooit. Dit keer was dat BERT: de grootste Google-update in vijf jaar. Nee, geen referentie naar de beste vriend van Ernie, maar een afkorting van: Bidirectional Encoder Representations from Transformers. Dit klinkt enorm ingewikkeld. Het komt er op neer dat Google de context van zinnen beter kan begrijpen door de relatie tussen woorden te zien. Combinaties als ‘kabelbaan ijzer’ kunnen nu gewoon verwoord worden als ‘ijzeren kabelbaan’. Google begrijpt nu dat deze combinaties dezelfde betekenis hebben. Dit zorgt ervoor dat teksten meer geschreven worden voor de gebruikerservaring, en niet voor de erkenning van Google. Deze update is al uitgerold in de Verenigde Staten, en zal in 2020 zijn intrede maken in Nederland.
Op een website staat vaak veel verschillende informatie. Google moet dit allemaal indexeren om erachter te komen welke websites en welke informatie vertoond moet worden. Dit kan Google niet helemaal zelfstandig. Structured data helpt om duidelijk te maken wat wordt bedoeld met bepaalde informatie. Dit gebeurt in de vorm van een stukje code op een pagina. Hiermee kan duidelijk worden gemaakt wat een adres of een telefoonnummer is, maar ook of een pagina bijvoorbeeld een tekstpagina of een productpagina is. Dit maakt het voor Google makkelijker om relevante informatie te laten zien aan gebruikers. Deze structured data gebruikt Google steeds meer om in de zoekresultaten een antwoord op je vraag te geven. Zo is er een nieuwe toevoeging in de pijplijn: een complete FAQ in de zoekresultaten verwerken. Als de structured data juist wordt ingesteld, zal de ruimte van één zoekresultaat al snel verdubbelen en dus een stuk opvallender zijn!
Google heeft enkele maanden geleden laten weten dat er tegenwoordig 350 keer zoveel wordt gezocht op termen als ‘near me’ en ‘local’, in combinatie met andere woorden. Een groot deel hiervan is te danken aan toename in mobiel gebruik, waarbij mensen op zoek zijn naar bijvoorbeeld winkels in de buurt terwijl ze een uitstapje aan het maken zijn. Het is daarom erg belangrijk om adresgegevens toe te voegen aan een website. Niet alleen voor bezoekers, maar ook zodat Google weet wanneer de website in aanmerking komt voor de resultaten van lokale zoekopdrachten. Het maken van content waarin je dienst of product in combinatie met een plaatsnaam naar voren komt is heel zinvol. Dit zal in 2020 alleen nog maar belangrijker worden.
Dit waren drie interessante SEO-ontwikkelingen die in 2020 zullen verschijnen of meer naar voren zullen komen. Er zitten nog vele andere ontwikkelingen aan te komen, en deze zullen we op de voet volgen om van 2020 een online zichtbaar en succesvol jaar te maken voor ons en natuurlijk voor onze klanten. Wilt u ook alle online kansen benutten? Laat ons u helpen om hoog te scoren binnen de zoekresultaten van Google!
Neem contact op