Wij zoeken jou! Bekijk onze 6 vacatures
Great place to work

Het belang van een contentkalender

CONTENT
STRATEGIE

Gebruik jij al een contentkalender?

Dat de online wereld niet meer is weg te denken kunnen we wel stellen na dit afgelopen jaar. Ondernemers hebben door dat je met maar één communicatiekanaal de klant niet aan je kan binden. Een communicatiestrategie hebben is een must. Het is belangrijk dat je bij het plaatsen van je content kennis deelt en niet alleen een verkoopverhaal vertelt. Rekening houden met je doelgroep en plaatsen wat hen interesseert is key! Hoe zorg je er nu voor dat jouw content onder andere aansluit bij je doelgroep en op de juiste momenten wordt geplaatst? Maak een contentkalender!

De voordelen van een contentkalender

Een contentkalender helpt je om je content op het juiste moment, op de juiste plek en voor de juiste doelgroep te publiceren. Het verplicht je als het ware om goed na te denken over onder andere de kwaliteit van je content, maar ook over wat er de komende tijd gaat spelen binnen jouw organisatie. Er zitten dan ook meerdere voordelen aan een contentkalender, namelijk:

  1. je verhoogt de kwaliteit van je content doordat het een ondersteuning is van het creatieve proces;
  2. het wachten op inspiratie is verleden tijd;
  3. doordat je content op orde is en je regelmatig post komen bezoekers ook eerder terug;
  4. je krijgt minder stress doordat de deadlines van tevoren duidelijk zijn;
  5. het zorgt voor meer rust en structuur binnen je organisatie;
  6. je bouwt aan een goede relatie met jouw doelgroep.

Genoeg redenen dus om een contentkalender te maken! Maar hoe doe je dit?

blog-waarom-een-contentkalender-belangrijk-is

Hoe ziet een goede contentkalender eruit?

Begin bij het begin

Bij het maken van een contentkalender zijn er een aantal cruciale aspecten die aanwezig moeten zijn. Zo is het een beetje vanzelfsprekend, maar de datum en het tijdstip mogen zeker niet missen. Het is ook belangrijk om te achterhalen wanneer jouw doelgroep het meest actief is op social media. Op deze manier weet je namelijk wanneer je het beste iets kunt plaatsen op bijvoorbeeld Instagram en LinkedIn. 

Naast dat de tijd en de datum belangrijk zijn, zijn er nog een aantal aspecten van belang:

  • Het onderwerp en het doel van je content
  • Het type content (wordt het een video, afbeelding, story?)
  • In kaart brengen van je doelgroep (voor wie publiceer je jouw content?)
  • Het kanaal waar je content wordt gepost (denk aan Instagram, Facebook, Twitter, LinkedIn)
  • De verantwoordelijke en eindverantwoordelijke (wie schrijft/maakt de content, wie checkt het nog een keer en wie zorgt ervoor dat het online komt op het juiste kanaal?)

Begin vandaag nog met het maken van je contentkalender!

Contentkalenders komen in diverse vormen en maten. Zo kun je zelf je contentkalender ontwerpen in bijvoorbeeld Excel of Google Calendar. Online zijn er ook tal van mogelijkheden om een contentkalender te maken. Loop je toch vast bij het maken van jouw contentplanning? Neem dan gerust contact met ons op en vraag vrijblijvend advies! Bij WAUW helpen we  je graag.

Vrijblijvend contact