Maak jij als bedrijf nog geen gebruik van lokale marketing, omdat je het belang er niet van inziet of er weinig tijd voor vrij maakt? Het valt ons op dat veel bedrijven deze vorm van marketing onbenut laten, een gemiste kans vinden wij. Geef daarom jouw lokale marketing een boost door optimaal gebruik te maken van jouw Google Bedrijfsprofiel! Wij leggen je uit wat lokale marketing is, en delen 9 manieren waarop ook jouw bedrijf de functies van Google Bedrijfsprofiel optimaal kan inzetten.
Als bedrijf doe je er goed aan om lokale marketing in te zetten. Maar wat is nou lokale marketing? Lokale marketing bestaat uit geografische targeting waarbij je jouw marketingactiviteiten richt op de lokale en regionale doelgroep van je bedrijf. Er zijn verschillende manieren hoe de lokale marketing ingezet kan worden. Hier is het Google Bedrijfsprofiel er één van. Wij hebben de belangrijkste functies van Google Bedrijfsprofiel op een rijtje gezet en lichten ze toe.
Onschatbare SEO-voordelen. Dat is wat een goede Google Bedrijfsprofiel je oplevert. Misschien zegt ‘Google Mijn Bedrijf’ je meer, echter is eind 2021 de naam gewijzigd. Een goede Google Bedrijfsprofiel ‘’(Google My Business)’’ is de perfecte manier om indruk te maken in jouw regio. Wij lichten 9 functies van Google Bedrijfsprofiel toe zodat jouw bedrijf het maximale eruit kan halen:
Een belangrijke stap om met Google Bedrijfsprofiel te kunnen beginnen, is controleren of deze al bestaat. Mocht deze nog niet bestaan, kan jouw bedrijf deze aanmaken en anders zorgen dat je toegang krijgt tot het account. Hoe controleer je dit? Door in Google Maps te zoeken op de bedrijfsnaam.
In het kennisvenster van Google bestaat ook de optie ‘Vraag & Antwoord’. Vanuit het dashboard kun je rechtstreeks antwoord geven op de vragen van jouw (potentiële) klanten. Een belangrijk voordeel hiervan is, dat klanten zien dat je snel reageert en bereidt bent om te helpen. Om niks te missen is het daarom handig een email notificatie in te stellen. Dit doe je door in het hoofdmenu naar de instellingen te gaan en de melding van vraag en antwoorden over het bedrijf aan te zetten. Zo blijf jij up-to-date van de vragen die bij jouw (potentiële) klanten spelen! Handig toch?
Wist je dat maar liefst 64% van de consumenten ook kijkt naar de Google reviews van een bedrijf? Verzamel daarom positieve reviews in Google en zorg ervoor dat ze zowel in het kennisvenster als in Google Maps zichtbaar zijn. Deel een link met je klanten, zodat zij snel een review kunnen plaatsen die vervolgens verschijnt bij jouw bedrijfsvermelding.
Het is natuurlijk leuk al die Google Bedrijfsprofiel instellingen, maar je bent natuurlijk ook benieuwd naar de resultaten hiervan.. Wil jij er achter komen wat de bezoekers nu werkelijk doen op je website? Voeg dan UTM-tags toe aan de link van je website. Door dit te doen kun je in Google Analytics bij ‘Acquisitie’ precies zien wat bezoekers vanuit de Google Bedrijfspagina op jouw website doen. Een handige tool hiervoor is Campaign URL Builder van Google.
Sinds 2017 is het mogelijk om posts toe te voegen aan je Google Bedrijfsprofiel. Via het Dashboard is het mogelijk om relevante nieuwsberichten, evenementen, producten of aanbiedingen te delen. Het toevoegen hiervan doe bij ‘Posts’ waar vervolgens een pop-up verschijnt waar je het soort post kan kiezen en een bericht kan plaatsen.
De voordelen hiervan zijn dat (potentiële) klanten belangrijke bedrijfsinformatie en updates mee krijgen. Dit kan helpen bij het nemen van aankoopbeslissingen. Een handige manier om met (potentiële) klanten te communiceren en de klantbeleving te verbeteren.
Tip! Vergeet niet een call-to-action toe te voegen.
Om te voorkomen dat (potentiële) klanten voor een dichte deur staan, is het belangrijk om aangepaste openingstijden te vermelden tijdens speciale dagen. Speciale dagen kunnen feestdagen, koopzondagen of vakantieperiodes zijn. Dit kun je aanpassen in het dashboard van het Google Bedrijfsprofiel. Hiervoor ga je naar 'Informatie' waar je vervolgens naar ‘Voeg afwijkende openingstijden toe’ gaat. Easy toch?
Dit is een handige manier om (potentiële) klanten meer informatie aan Google te laten geven. Deze informatie wordt gebruikt in Google Maps wanneer (potentiële) klanten naar iets specifieks op zoek zijn. Door bij Google naar je eigen bedrijf te zoeken kun je in het kennisvenster bij ‘Ken je deze plaats’ en ‘Beantwoord korte vragen’ op de link klikken. Door deze vragen te beantwoorden geef je (potentiële) klanten belangrijke informatie. Dit zorgt ervoor dat Google snapt wat jouw bedrijf te bieden heeft. Je kunt denken aan vragen als: heeft dit restaurant een terras?, is er voldoende parkeergelegenheid? of wat zijn rustige momenten om de winkel te bezoeken?
Breng je bedrijf tot leven met Google 360 Street View. Zorg voor meerdere foto’s die van goede kwaliteit zijn om een mooie virtuele beleving te kunnen creëren.
In Google Bedrijfsprofiel kun je ook menu’s en services toevoegen. Dit geeft een duidelijk overzicht van je aanbod. Dit is handig wanneer je bedrijf een horecagelegenheid, kapper, schoonheidsspecialist of autogarages is. Dit stel je in bij ‘Informatie’ instellingen waarbij je vervolgens naar ‘Services’ gaat.
Met behulp van deze tips kan je aan de slag met jouw Google Bedrijfsprofiel om op te vallen in jouw regio! Wil je meer weten of heb je hulp nodig? Neem dan contact op! Wij helpen je graag bij het inzetten van lokale marketing. Één ding is zeker, een goed bedrijfsprofiel zal je zeker helpen met het opvallen in Google!
Neem contact op