Dagelijks gebruiken meer dan een miljard mensen de zoekbalk in Google, ook wel Google Search genoemd. Search is ervoor gemaakt om informatie te geven en te laten zien op een manier die voor iedereen toegankelijk en bruikbaar is. Google Search is een “never-ending story”, het is namelijk nooit klaar met het perfect maken van de manier waarop je resultaten kunt vinden in Google. Echter, in deze reis naar het perfect maken van de resultaten, zijn er laatst een aantal updates gekomen om nog sneller en specifieker zoekresultaten weer te geven. In deze blog lichten wij een aantal updates toe!
Al de hele dag zit dat ene deuntje, van dat ene liedje in je hoofd, maar kom je niet op de naam of de tekst. Het ligt op het puntje van je tong en… niks. Herken je dat vervelende fenomeen? Vaak proberen mensen dan het deuntje toch op te zoeken in Google en helaas, zonder resultaat. Maar ja, kunnen we dat Google dan ook verwijten? Als jij het zelf niet weet, hoe moet Google het dan weten?
Dit is vanaf nu toch echt verleden tijd! Google is namelijk gekomen met de functie die ook wel bekend staat als: Hum to Search. Vanaf heden kun je gaan “neuriën” naar Google, die op basis daarvan het lied kan vinden. Je hoeft er dus nooit meer bang voor te zijn dat je het deuntje, na dagen lang hmm mmm mm intikken in Google, pas vindt.
In oktober 2019 lanceerde Google een nieuwe technologie, genaamd: BERT (Bidirectional Encoder Representations from Transformers). BERT is een unieke functie die naar elk onderdeel van je zoekopdracht kijkt en de relatie tussen de diverse woorden probeert te begrijpen. Google wil hiermee steeds meer inzicht krijgen in zijn gebruikers. Op deze manier kan Google het antwoord geven op je vraag en niet alleen maar de resultaten tonen van de pagina’s waar je zélf het antwoord kunt vinden. BERT is vanaf heden te gebruiken voor (bijna) elke zoekopdracht in de Engelse taal en vele talen zullen volgen.
Naast BERT introduceerde Google de grootste verbetering van hun spellingsalgoritme in de laatste vijf jaar. Google heeft vanaf heden namelijk een diep neuraal netwerk gebouwd wat ervoor zorgt dat complexe spellingsfouten ontcijferd worden in recordtijd. Wanneer je snel iets intikt in Google, waardoor je nog wel eens wat spelfouten kan maken, zal Google begrijpen wat je bedoeld.
Voorbeeld:
Nog een nieuwe ontwikkeling in search is dat Google stappen onderneemt om hun zoektocht naar de echte wereld te brengen. Dit doet Google door de augmented reality in Google Maps. Als je bijvoorbeeld een adres intikt in Google kan je (door te klikken op live view) je telefoon richten op de gebouwen om je heen en zo de route bewandelen. Je hoeft hierdoor niet meer op een kaart te kijken op je telefoon, maar naar de wereld om je heen.
Zoals eerder is verteld: het optimaliseren van de zoekresultaten in Google is een never-ending story. Google zal zijn functies blijven optimaliseren, wat alleen maar fijn is voor zijn gebruikers, maar dit kan overweldigend zijn. Soms zie je door de bomen het bos niet meer. Als je daarom vragen hebt over de diverse nieuwe updates kun je altijd vrijblijvend contact met ons opnemen. Onze specialisten bij WAUW vertellen je graag hoe het zit!
Vrijblijvend contact opnemen