remarketing-google floating-mockup

Friends of Search 2018: De toekomst van SEO

Gepubliceerd op 07-03-2018

De toekomst van SEO volgens de experts

Op 8 februari vond de jubileum editie van het Friends of Search evenement plaats. De beste sprekers van de afgelopen vijf jaar kwamen samen om hun verhaal te vertellen over de toekomst van SEO.

Hierbij enkele opvallende zaken

Het evenement begon gelijk goed. James Whittaker nam ons mee in een verhaal over de toekomst van het internet: “The Coming Disruption of Search” waarin meer gekeken wordt naar de intentie van de zoeker dan wat de zoeker daadwerkelijk intypt.

Denk eens aan Cortana en Siri, de spraakassistenten van Microsoft en Apple. Wanneer gebruikers een spraakopdracht invoeren bij deze spraakassistenten wordt er ook gekeken naar de interesses van de gebruiker.

Data van de gebruiker wordt steeds belangrijker en persoonlijker. Machine Learning en AI zijn al zo ver dat slimme apparaten, The Internet of Things, autonoom wordt. Alles wordt gemeten en data wordt veel belangrijker

“Stel u eens voor dat u een restaurant eigenaar bent. Uw concurrent heeft alle tafels al volzitten, maar u nog niet. Op dit moment maakt dat niets uit, maar in de toekomst dankzij "The Internet of Things" wordt dit gemeten, en wordt uw concurrent uit de zoekresultaten gehaald, deze zit toch al vol."

Search zal veranderen. Bereid u zich hierop voor?

De veranderingen die zullen komen zijn zeer belangrijk, maar wij moeten ook letten op de veranderingen die al plaats hebben gevonden. Sinds 2016 zijn een aantal wijzigingen doorgevoerd, Google wordt slimmer en content wordt weer belangrijker.

Statistieken 2017:

  • De gemiddelde pagina laadtijd is omlaag met 2 seconden sinds 2016;
  • Er zijn minder zoektermen in de titels door meer intelligentie Google;
  • Het totale aantal woorden per site zijn toegenomen;
  • 33% van alle websites heeft inmiddels een beveiligde verbinding (https).

Hoewel deze data zeer belangrijk is betekent dit niet altijd succes voor uw organisatie. Kijk wat voor uw branche relevant is. Analyseer de concurrenten en bekijk wat zij doen om hoog in de rankings te komen.

Voor websites omtrent sporten kunnen video’s belangrijk zijn en voor websites over medische behandelingen kan het aantal woorden belangrijk zijn. Onderzoek zelf wat voor uw branche relevant is.

Wij helpen graag!

Wat zijn chatbots?
Chatbos zijn de geautomatiseerde chats in Facebook, Whatsapp en soms op een website. Wanneer u een vraag invoert bij de chatbot worden geautomatiseerde antwoorden teruggegeven die van te voren zijn uitgedacht.

Purna Virji van Microsoft en Jes Scholz van Ringier AG spraken beide over de technologische ontwikkelingen op het gebied van chatbots en hun betekenis voor bedrijven. Volgens deze specialisten zullen 80% van alle bedrijven in 2020 een chatbot gebruiken.

De chatbots zijn in te zetten op social media accounts en websites maar ook op zoekmachines. In Bing bestaat bijvoorbeeld al een chatbot extensie.

Voordelen van bots:

  • Bots kunnen 24/7 interacteren met consumenten;
  • Bots hebben een lerend vermogen, resultaten worden steeds relevanter;
  • Bots kunnen inspringen op Voice Search.

Processen worden geautomatiseerd en dit neemt veel taken over van de online marketeers. Veel marketeers raken hierdoor bang dat zij hun banen kwijt zullen raken.
Echter krijgen wij hierdoor meer tijd om strategieën op te zetten en creatief bezig te zijn met de campagnes.

 

De kwaliteit gaat vooruit!

De focus van het evenement lag op de toekomst van SEO. De wereld gaat veranderen en wij moeten met zijn allen mee gaan in deze verandering. Het is nog afwachten wanneer deze veranderingen plaats zullen vinden, maar één ding is zeker. Het is tijd om ons voor te bereiden.

Laat ons u helpen