Wij zoeken jou! Bekijk onze 3 vacatures
Great place to work

Een IP-adres, wat is dat eigenlijk?

Online traffic
TRAFFIC

Privacy, het is een onderwerp waar we de laatste jaren veel mee te maken hebben gehad. Sinds de AVG, die we vanaf mei 2018 kennen, lijkt het steeds lastiger om hier goed mee om te gaan. We nemen je mee met een stukje IP, ITP, cookies en anonimiseren. Zo zorgen we er samen voor dat onze resultaten zo min mogelijk beïnvloed worden door nieuwe wetten en technieken!

In het kort?

Letterlijk gezien staat IP voor Internet Protocol. Dat zegt nog niet zoveel. Het is een communicatietechniek, een code die uniek is voor jouw digitale activiteiten. Deze code wordt vaak gekoppeld door een internetaanbieder, waardoor ook anderen op dat netwerk hetzelfde IP-adres gebruiken.

De unieke code, jouw IP-adres, is de code die gebruikt wordt om de welbekende cookies te meten. Echter zijn ook de cookies niet meer wat ze waren…  

De ontwikkelingen rondom jouw resultaten

Sinds juni 2017 spelen er een aantal dingen die belangrijk zijn om te weten voor de juiste resultaten. Op dat moment werd namelijk de eerste versie van ITP in het leven geroepen: ITP 1.0. De afkorting staat voor Intelligent Tracking Prevention en is vooral bedoeld om de privacy van internetgebruikers te beschermen.

Deze ITP versie zorgde ervoor dat alle cookies van derden werden uitgesloten. Dit zodat bezoekers niet meer over verschillende websites gevolgd konden worden. Dat was de bedoeling, maar het bleek dat adverteerders hier toch onderuit konden komen. Zij gebruikten de zogenoemde first-party cookies (lees: een cookie welke eigendom is van het domein waar hij ook staat) als basis.

Inmiddels is, na meer dan twee jaar, daarom de meest recente versie: ITP 2.2 ontwikkeld. Deze versie beperkt niet alleen de cookies van derden, maar ook de first-party cookies voor een groot deel. In de vorige ITP versie is er voor de cookies van derden één belangrijke aanpassing al doorgevoerd. Waar de gegevens van deze cookie altijd twee jaar in Google Analytics bleven staan, is dat nu beperkt tot slechts 7 (!) dagen, een groot verschil. Naast deze aanpassing gooit de meest recente ITP versie er ook nog overheen dat alle first-party cookies na 1 dag, 24 uur, worden verwijderd. Beide aanpassingen beperken jouw metingen enorm!

Wat zijn dan de gevolgen?

Grote aanpassingen, dat is duidelijk. Het gevolg van deze ITP versies is dat we alert moeten blijven met meten. Hebben jouw klanten een langere weg nodig voordat zij een product kopen, dan kan dit een vertekend beeld geven voor jouw conversies. Na 7 dagen geen activiteit, wordt de klant van dag 1 namelijk opnieuw als nieuwe bezoeker gezien.

Gevolgen van de Google Chrome gebruikers is minder groot. Dit is tot nu toe de enige internetbrowser die nog geen gebruik maakt van ITP 2.1 of 2.2. Google heeft al aangegeven dat er ook voor Google Chrome veranderingen rondom het cookiegebruik aankomen.

Hoe jij het effect kan beperken

Met alle veranderingen rondom de privacy en cookies vinden wij het nog belangrijker om het meten van de resultaten op een eerlijke manier te doen. Om te beginnen willen wij daarom geen activiteiten meten die wij zelf uitvoeren. Het uitsluiten van jouw eigen IP-adres is daarom noodzakelijk. Zijn er meer mensen bezig met jouw website, sluit ook hun IP-adressen dan uit.

Door de nieuwe privacywet (AVG) moet jouw bezoeker altijd toestemming geven, voordat jij persoonsgegevens mag meten. Dit kan ervoor zorgen dat bezoekers jouw pagina vroegtijdig verlaten, zonder een conversie te doen. Na de nieuwe ITP regelingen willen we voorkomen dat conversiepercentages lager uitpakken dan nodig.

Door de gegevens van jouw bezoekers te anonimiseren in Google Analytics, hoef jij de bezoeker geen toestemming meer te vragen. Dit doe je door een stukje code toe te voegen aan de trackingscode van Google Analytics. Hoe je dit doet? Dat leggen onze technische SEO specialisten je graag uit. Google Analytics zorgt ervoor dat de laatste drie cijfers van alle IP-adressen worden veranderd in een 0. Dit heeft als effect dat de nauwkeurigheid in geografische data minder wordt. We kunnen de bezoekers minder ver volgen online.
 
Door dit allemaal toe te passen voldoe je aan de AVG, maak jij jouw site gebruiksvriendelijker en kan je een groot deel van de metingen gewoon blijven inzien. Een win-win-win situatie dus!

Neem eens contact op