Contact

Deze ondernemers komen sterker uit de crisis!

Digital strategie
STRATEGIE

Hoe overleef ik... de crisis

In de economie wisselen hoogconjunctuur en laagconjunctuur met elkaar af. Er zijn tijden van groei maar ook tijden van recessie. Hoe groot de impact van de corona crisis gaat zijn is nog de vraag.

Er zijn ondernemers die deze crisis overleven of er zelfs beter van worden. Het type branche waarin je fungeert en/of de voorbereiding heeft hier alles mee te maken. Maar bovenal geldt: veerkracht is iets wat je helpt te overleven.

1. Branche

In diverse segmenten is er juist een online omzetgroei. Zo zijn er zelfs ondernemingen als Coolblue en JBC die hun fysieke winkels hebben gesloten om aan de online vraag te kunnen blijven voldoen.

Volgens Thuiswinkel.org gaat het om deze goed lopende segmenten:

Eten en drinken bestellen (Thuisbezorgd.nl)
“Honderden restaurants hebben zich in de 1e week aangemeld bij Thuisbezorgd” (Bron: Emerce)

Gezondheids- en verzorgingsproducten (L’Oréal)
"Daling van slechts 7%, t.o.v. de daling van 11,6% van de Parijse index CAC40. Uit onderzoek blijkt dat 37% het verbruik verminderd, maar 35% geeft aan juist meer cosmetica te gebruiken.” (Bron: Oblis)

Producten in thuiswerken en -educatie en ‘thuis zijn (Belgisch ICT-leverancier AXS Guard)
“Niet iedere werkgever heeft voor alle werknemers laptops beschikbaar. Er is veel vraag naar oplossingen voor veilig remote of thuiswerken” (Bron: Computable)
“Meer populariteit naar vriezers om de gehamsterde boodschappen in op te kunnen slaan.” (Bron: Tweakers)

Sportartikelen
“Sinds bekend is dat de sportscholen hun deuren moesten sluiten vliegt de voorraad van fitness- en krachtapparatuur de deur uit bij Decathlon.” (Bron: ED)

Doe-het-zelf producten en speelgoed
“Nu mensen zich thuis vervelen wordt er flink meer tijd besteedt aan ouderwets tijdverdrijf als puzzelen en andere DIY-projecten” (Bron: BNdeStem)

Platformen als Bol.com en Amazon
“Amazon is op zoek naar meer dan 100.000 extra medewerkers en op Bol.com is de verkoop flink gestegen” (Bron: Retaildetail)

2. Veerkracht, voorbereiding en besluitvaardigheid

Ook al valt jouw onderneming onder 1 van de branches die het lastig heeft, ook jouw onderneming kan het overleven. Volgens onderzoek van Adviesbureau McKinsey ligt dit voor een groot deel aan het type retailorganisatie dat jij bent:

  1. Retailorganisatie met weinig veerkracht die genadeloos tijdens een economische crisis omvalt..
  2. Retailorganisatie die meebeweegt met onvoorziene omstandigheden en daardoor niet alleen overleeft, maar er zelfs meer voordeel uit haalt. 
wees-voorbereid-en-besluitvaardig-en-bereik-de-top

Hierbij zijn kasreserves de sleutel tot succes.

Door eerder al je kasreserves te verhogen, is er meer kapitaal vrij in moeilijkere tijden. Dit vereist een goede voorbereiding en moed voor besluitvaardigheid.

Door eerder al kosten te besparen kan je zelfs investeren in groei wanneer de economie verzwakt en de concurrentie hier niet de middelen voor heeft. Zo betrad de Zara in 2009 28 nieuwe winkels door retailers die winkels moesten sluiten.

Coolblue ontsloeg niet massaal alle medewerkers maar investeerden juist in een goede klantafhandeling waardoor meer groei werd gerealiseerd.

Tot slot blijkt uit het onderzoek dat alle succesvolle retailers tijdens de crisis hun marketinguitgaven te hebben gehandhaafd of verhoogd om het marktaandeel te vergroten.

Wees voorbereid

Ben jij 1 van de gelukkigen die het juist getroffen heeft qua online omzet? Of zit het bij jou enorm tegen?

Onthoud: na regen komt zonneschijn.
Maar ook: Corona is zeker niet de laatste crisis.

Wees altijd voorbereid op economische ontwikkelingen. Denk maar eens aan uitdagingen als de digitalisering, vergrijzing en nood om te verduurzamen. 

Wat nu?

Dus, stel jezelf de vraag: hoe veerkrachtig is jouw organisatie? Marketing kan hier aan bijdragen, want er is veel mogelijk. Doe inspiratie op in 1 van onze whitepapers of plan een gratis sparringsessie in met 1 van onze online marketeers. 

Bekijk hier de toolkit