Advertentie Shopping Gmail floating-mockup

Dé Google for Jobs Checklist

Gepubliceerd op 03-03-2020

Afgelopen maand kwam onder andere Emerce met het bericht dat Google for Jobs live zou zijn in Nederland. Na wat Googelen kwamen wij via de zoekterm ‘vacatures verzekeringen’, ook terecht op één van de eerste zoekresultaten met Google for Jobs in Nederland. Zie de foto met bewijs hieronder.

Een goede ontwikkeling voor werkgevers en recruiters. Met Google for Jobs maak je je vacatures nog beter vindbaar onder werkzoekenden. 73 procent, zou volgens CareerBuilder beginnen op Google met de zoektocht naar een nieuwe baan. Maar is jouw website klaar voor Google for Jobs? Lees deze 4-stappen checklist en je weet het!

Hulp nodig met Google for Jobs?

Heel simpel gezegd is Google for Jobs de Google Shopping of Google Nieuws voor vacatures. Er verschijnt een widget in de zoekresultaten, net als bij nieuwsartikelen. Alleen zie je nu de vacatures. 


Nu is de vraag, word ik ook vindbaar? Daarvoor moet je website bepaalde gegevens bevatten. Wij hebben de belangrijkste stappen voor je op een rijtje gezet. 

Om je vacatures zichtbaar te maken op Google for Jobs, is het van belang dat er op je website diverse gegevens over je vacature bekend zijn. Deze gegevens dienen in losse velden in het CMS te worden ingevuld. Veel websites maken hier gebruik van, dus dan is het eventueel aanvullen van de gegevens heel eenvoudig. 


Op de website van Google vind je alle informatie over de verplichte en aanbevolen gegevens. De belangrijkste gegevens, zijn de plaatsingsdatum, omschrijving, organisatie, locatie en titel van de vacature. 

Google moet duidelijk hebben dat je website over de benodigde gegevens beschikt, om de vacatures zichtbaar te krijgen in Jobs. Zo is hiervoor een stukje code nodig, zoals het aangeven van een telefoonnummer of een adres. Dit kan namelijk bij elke website anders zijn, de ene gebruikt een streepje in het telefoonnummer, de ander weer niet. Voor Google is het dan niet duidelijk wat dan het telefoonnummer is. Er zijn dus nog een aantal aanpassingen in de websitecode nodig.


Google ziet graag structured data: oftewel een HTML-opmaak. Hiermee kan dat telefoonnumer zichtbaar worden, maar ook gezorgd worden dat de vacature leesbaar is op Google Jobs. Als je zelf geen kennis hebt van programmeren, kun je dit beter overlaten aan de websitebouwer. Er is hiervoor ook een handleiding te vinden op de website https://schema.org/JobPosting.

Om te controleren of de vacatures ook daadwerkelijk goed in je Google account staan. Volg dan deze stappen: 

  1. Log in bij Google Search Console, aan de rechterkant in het menu staat ‘vacatures’.
  2. Klik hier op, vervolgens staan er allerlei fouten en waarschuwingen. 
  3. Staat er in beide kolommen een ‘0’ en bij ‘geldig’ het totale aantal vacatures?
  4. Dan kun je door naar de volgende stap. 

Zijn er toch fouten of waarschuwingen? Controleer dan het CMS of ATS systeem.

Het is natuurlijk belangrijk dat de vacature van goede kwaliteit is. Dit bepaalt Google o.a. door de gemiddelde tijd waarop iemand op de vacaturepagina is. Ook hoe vaak er wordt doorgeklikt of de website wordt verlaten. Gebeurt dit te snel? Dan ervaart Google dit als een signaal dat de tekst niet goed aansluit bij de zoekopdracht of dat de tekst niet aantrekkelijk geschreven is. Als dit zo is, daalt de positie van de vacature in toekomstige zoekresultaten. Goede kwaliteit van de tekst is dus zeer belangrijk, niet alleen voor de lezer maar ook voor de zoekmachine.

Weten hoe je Google Jobs in kunt zetten voor het vertonen van jouw vacatures? WAUW kijkt graag samen met jou naar de mogelijkheden hiervoor!

Interesse?

Neem contact op!