De contentmarketing-trends van 2022

CONTENT

Dit zijn de 8 contentmarketing-trends van 2022

Dinsdag 15 maart organiseerde Frankwatching een webinar over contentmarketing. Cor Hospes (oprichter Merkjournalisten, schrijver van de Contentbijbel) en Koen Denolf (BOCA Content Marketing Professional of the Year 2021) namen ons mee in de contentmarketing-trends en -ontwikkelingen voor 2022. Dit konden wij natuurlijk niet missen en zijn met volle aandacht aangeschoven. In dit blog delen wij de trends met jullie.

Wat is contentmarketing?

Voordat we de trends bespreken, is het belangrijk dat je weet wat contentmarketing is. Veel mensen verwarren contentmarketing en content creatie met elkaar. ​​Het verschil tussen contentcreatie en contentmarketing: zit in het woord. Creatie = iets maken. contentmarketing = content inzetten voor je marketing. 

Bij contentmarketing gaat het om de achterliggende strategie van de content en hoe deze ingezet kan worden, zodat de consument zal gaan converteren. Daarnaast wordt er met contentmarketing een merkverhaal verteld en wordt de bestaansreden van je organisatie duidelijk. 

Trend 1: Van achterkamertje naar de boardroom.

Contentmarketing was binnen veel organisaties lange tijd een ondergeschoven kindje. Nieuwe content nodig? Dan werd dit er ‘wel even’ bij gedaan. Vaak zonder dat er werd nagedacht over de verdere strategie. Gelukkig zien we hier grote verschuiving in, en beginnen bedrijven de meerwaarde van contentmarketing steeds meer in te zien. Terecht, als je het ons vraagt. Contentmarketing gaat tenslotte over de identiteit en het merkverhaal van jouw bedrijf. 

digital-marketing-autoriteit

Trend 2: Meer dan digital first.

Elke organisatie wil opvallen. Iets dat tegenwoordig -vooral online- knap lastig is. “Papier is het nieuwe chique”, aldus Cor. Júist omdat we minder brieven versturen en post ontvangen, is dit dé kans om op te vallen met een magazine, brochure of flyer en je te onderscheiden van de kudde en alle online advertenties. 


Met gedrukte media breng je het verhaal bij iemand thuis tot leven. Bovendien worden uitingen op print geloofwaardiger bevonden. Mensen zullen je verhaal dus sneller onthouden. Zorg er wel voor dat het papier dat je laat bedrukken een meerwaarde biedt voor de ontvanger en ook bewaar functie heeft. Zo zal jouw verhaal ergens blijven liggen en gelezen worden. Een goed voorbeeld hiervan is de allerhande van Albert Heijn, of de brochure van Intertoys.

Conclusie: schrap niet alle print en kijk naar de waardevolle, geprinte content. 

Ontwikkeling Magazine - WAUW

Trend 3: Van data terug naar human.

Om een écht verhaal te kunnen maken, zijn er échte mensen nodig. Verhalen die terugkomen in alle uitingen. Van webteksten tot aan de advertenties. We zien vaak dat beslissingen worden genomen op basis van data. Logisch, want je wil bepaalde beslissingen kunnen verantwoorden. Maar deze data vertelt weinig over de behoefte en wensen van de consument. Luister dus meer en beter naar jouw doelgroep en zorg dat jouw content wordt gemaakt vanuit het verhaal en de essentie. Hiermee raak je jouw doelgroep en worden zij fan van jouw product of dienst. Natuurlijk, data zal nooit verdwijnen en is hard nodig om de effectiviteit van de campagnes te blijven meten. 

Conclusie: gebruik data als optimalisatie tool, maar laat het achterwege bij het bepalen van de inhoud van jouw verhaal. 

Trend 4: Social is niet de motor van het bedrijf.

Bedrijven besteden veel tijd aan het opbouwen en onderhouden van hun merk via social media. Heel begrijpelijk, want via deze kanalen is het mogelijk gericht te targetten. Bovendien bevindt de doelgroep zich vaak hier. “Je kunt wel 100.000 volgers hebben, maar wat we massaal vergeten is dat jouw fans eigenlijk vooral fan zijn van Mark Zuckerberg.” aldus Cor. Daarom het advies: gebruik de sociale media voor wat ze waard zijn, maar houd als focus om klanten naar je eigen platform te brengen. Start je eigen kanaal, contentplatform of verstuur nieuwsbrieven. Deze content kun je zelf controleren en reguleren, zonder dat je de regels van een social media account moet handhaven. 

Conclusie: gebruik social media en influencers, maar investeer vooral in de lange termijn (eigen kanaal).

Trend 5: Employer branding is hot.

B2E, oftewel Employer branding, wordt steeds belangrijker. Vooral nu het lastiger dan ooit is om goede mensen te vinden, en vast te houden. Het is super belangrijk dat je als bedrijf zijnde weet wat jouw verhaal en identiteit is. Natuurlijk kun je spammen met vacatures of headhunters inzetten, maar dit lost de kern van het probleem niet op.

Werknemers willen zingeving en dat los je niet op met een lekkere lunch of pingpongtafel. Hoe je communiceert naar (toekomstige) werknemers, straalt ook af op jouw klanten. Je kunt geen verhaal naar buiten uitdragen als de mensen binnen de organisatie dat niet voelen.

Conclusie: Buiten winnen, is binnen beginnen.

populariteit-wauw

Trend 6: Geen TOFU, maar BOFU.

Ik hoor je denken.. Wat? TOFU staat voor top of funnel en BOFU voor bottom of funnel. 

Een veelgemaakte fout is campagnematig denken: mooie hero content creëren, maar de potentiële klant vervolgens naar een afgrijselijke website sturen. Zonde! Het hele verhaal moet kloppen, in elke schakel. Alles hangt aan elkaar. Vergelijk het met een fysieke winkel die billboards gebruikt om mensen in de winkel te krijgen. Het bezoek aan de winkel is stap één, maar je wil ook dat ze kopen. Je winkel moet er dus mooi uitzien, de producten goed vindbaar en het personeel vriendelijk. Zo werkt het ook online. Bottom of funnel klinkt misschien niet sexy, maar het heeft echt de aandacht nodig die het verdient. 

Conclusie: begin met de content op je eigen website of webshop, voordat je aan de content op andere kanalen begint. 

Trend 7: Audio blijft.

Afgelopen jaren is de populariteit van audio flink toegenomen. Waar ClubHouse snel weer instortte, winnen podcasts nog elke dag terrein. Ook dit jaar zullen we nog geen afscheid nemen van audio. Wil jij hier ook op inzetten? Denk na over een concept en doe research. Het is van groot belang dat er een goede opbouw in het verhaal zit. Hierdoor trek je mensen mee. Dit geldt eigenlijk voor elke vorm van content marketing maar gebeurt -ook bij audio- nog veel te weinig. Met audio kun je letterlijk bij mensen tussen de oren komen, dus maak hier gebruik van! 

Conclusie: audio is een krachtig en sterk instrument om mensen lang vast te houden. Bovendien is audio heel visueel. Maar onthoud: wees origineel en doe research.

contentmarketing-audio

Trend 8: Empower je publiek.

Het valt op dat de doelstelling van bedrijven, niet meer uniek is. Het doel van jouw organisatie, is niet hetzelfde als het verhaal dat je wil vertellen. Zorg er daarom voor dat je relevant bent en je richt op de waarde die je voor hen toevoegt. Verkoop je gitaren? Zorg dan ook dat mensen jouw gitaren kunnen proberen. Het gaat over relevantie. 

Hoe nu verder…?

Met deze 8 trends kunnen we dus voorlopig wel vooruit. Er zijn nog veel kansen binnen bedrijven onbenut, vooral als het gaat om de contentmarketing. Om hier uit het niets mee te beginnen kan lastig zijn, maar ook wanneer je al eerder een strategie hebt ontwikkeld is de goede weg volgen lastig. Ga je wel de goede kant op? Wij helpen je met de contentmarketing strategie, maar ook met het ontwerpen en maken hiervan. Kan jij hulp gebruiken of heb je vragen? Neem dan contact met ons op. 

Neem contact op