Contact

De effecten van covid-19 en hoe moet je hierop reageren?

Zoekmachine optimalisatie
SEO
Zoekmachine adverteren
SEA

Er zijn helaas vele bedrijfstakken die door de moeilijkste periode gaan die ze ooit hebben gehad, dit leidt helaas tot veel verliezen of zelfs faillisementen. Wij leggen in deze blogs uit wat de ontwikkelingen zijn in het zoekgedrag in de verschillende branches en wat je hieraan kan doen om er toch zoveel mogelijk uit te halen.

Effecten op de branches

Reisbranche

De reisbranche is toch wel de hardst getroffen branche tijdens deze pandemie, doordat veel landen hun grenzen sluiten, in een lockdown zitten en al het vliegverkeer stil ligt kun je de zomervakantie in het buitenland, dit jaar wel vergeten. Daarbij is het in bepaalde landen verplicht om 2 weken in quarantaine te gaan op de bestemming of bij thuiskomst. Deze onzekerheid in de reisbranche zorgt voor een daling in de zoekopdrachten van tot wel 90% minder dan vorig jaar.

Hierdoor kiezen mensen liever om in eigen land op vakantie te gaan of slechts dagjes weg.

Retail

De retail is een sterkere branche tijdens deze crisis. Doordat mensen veel thuis zitten, zullen zij online inspiratie opdoen en meer online bestellen. Producten waar vooral meer opgezocht wordt zijn persoonlijke verzorgingsproducten zoals tandenbleeksets, wax- en haarproducten. Ook worden er meer bestellingen gedaan in huidverzorging en haarverzorging.

Zo is er een toename van 36% in zoekopdrachten naar haarkleurmiddelen en zijn er 118% meer klikken. Bij persoonlijke verzorgingsproducten zijn dit 79% meer zoekopdrachten en maar liefst 146% meer klikken.

Autobranche

Er werden een tijdje veel minder auto’s verkocht, door het lage consumentenvertrouwen. Toch is er te zien dat consumenten online kijken naar auto’s, ook al zitten het maken van proefritten er niet in, stegen de aankoop aanvragen in maart en april toch. Echter blijft er veel onzekerheid en ontstaat er meer werkloosheid, grote investeringen zoals auto’s zullen er toch niet bij iedereen in zitten.

Zoektermen met de intentie om nu te kopen of te leasen neemt toch wat toe omdat er nu veel aantrekkelijke aanbiedingen zijn. Zo worden consumenten nu meer getriggerd, ook wennen mensen eraan dat zij auto’s waarschijnlijk online moeten kopen. Er is dan ook 59% stijging te zien in zoektermen als online aankopen van een auto.

Een aantal trends in de auto-industrie:

  • Duidelijkheid scheppen aan de klanten wordt steeds belangrijker. Zeker als de showroom geopend is
  • Mensen zijn meer op zoek naar dealers of specifieke modellen auto’s in de buurt
  • Klanten zijn op zoek naar betaalbare voertuigen, zoekopdrachten stegen met 85%
  • Vragen over leasing met 51% gestegen

Niet alleen de verkoop van auto’s heeft een verschuiving gezien, ook de autoverzekeringen zagen een verandering in de mogelijkheid om hun premie te verlagen. Zo is het nu het juiste moment voor verzekeraars om goedkopere verzekeringen aan te bieden.

Gezondheid

Veel mensen zijn dagelijks op zoek naar informatie over het virus en over een vaccin.

Daarnaast wordt er veel gezocht op: 

  • Symptomen
  • Behandeling
  • Vragen over de effecten op aandoeningen als astma en roken.

Ook was er een grote stijging te zien in de verkoop van maskers, desinfectiemiddelen en handgels.
Aan zoekopdrachten is te zien dat er bij de zoekopdracht naar een vaccin bij 21% een coronavirus geretardeerde term bevatte. Daarnaast wordt er 3 keer meer gezocht op depressie en 2x meer op angsten.

4 tips om erop te reageren

Het is natuurlijk belangrijk om deze trends te volgen en wat te doen aan de zoekwoorden. Wij geven je wat tips om toch zichtbaar te zijn.

  1. Wees zichtbaar
    Juist in deze tijd wanneer consumenten zich meer online oriënteren, is het belangrijk om zichtbaar te zijn. Zo nemen de zoekopdrachten in bepaalde branches veel toe. Wel is goed om rekening te houden met het aankoopproces die langer duurt, er wordt beter vergeleken tussen meerdere opties.
  2. Pas je KPI’s aan
    Je gestelde kpi zullen in de afgelopen maanden erg veranderd zijn, dit kan negatief maar ook positief uitpakken.
    Toch is het goed om na te denken over of de huidige methoden, de organisatie verder schaden of misschien toch helpen. Het feit dat consumenten niet meteen op aankoop over gaan is een belangrijke. Daarbij kun je beter richten op bezoekers die al verder in het proces zijn en zich daarbij optimaliseert richting meer directe conversies. Dit kan door de voordelen die jouw bedrijf biedt nog meer te benadrukken.
  3. Update je berichten
    Zorg ervoor dat je berichten up-to-date zijn, zo heeft iedereen wel stress en het is juist nu belangrijk om na te denken over de berichten in advertenties en afbeeldingen.
    Zo kun je jezelf een aantal vragen stellen:
    - Komen de berichten over met de huidige situatie?
    - Is de advertentie relevant?
    - Controleer de call to actions op relevantie
    - Gebruik highlight extensies om jouw aanpak als bedrijf te benadrukken, denk aan contactloze levering of extra aanpassingen in de winkel.
  4. Verander de aanpak
    Denk na over de aanpak van jouw bedrijf in het ‘’nieuwe normaal’’. Wat zijn de ontwikkelingen in jouw branche, openen zij de winkel bijvoorbeeld weer?

    Weten wat de beste aanpak voor jouw bedrijf is?

    Het is belangrijk om in deze tijd juist te reageren op deze ontwikkelen, omdat het toch in alle bedrijven wel speelt. Wie weet liggen er toch kansen, wij weten zeker dat er op online gebied nog genoeg te behalen valt.

    Weten hoe? Neem contact met ons op!

    Neem contact op