online-marketing-wauw-analytics41585148649 floating-mockup

De 4 nieuwste Google updates

Gepubliceerd op 25-03-2020

En de effecten in de zoekresultaten...

Zoals we weten update Google regelmatig haar eigen algoritme. Vaak zijn dit kleine wijzigingen, soms wijzigingen met grote impact op de zoekresultaten. De kans is groot dat ook jouw website beïnvloed wordt door deze updates. Wij vertellen je graag meer over de vier grootste updates van de afgelopen maanden.

Zoekresultaten optimaliseren?

De meest recente kernupdate was in januari. Een core-update is nooit op specifieke websites gericht, maar vernieuwd het algemene algoritme. Google vergelijkt dit met je top 100 favoriete films, deze is ook af en toe aan vernieuwing toe.

Het belangrijkste punt uit deze update is de kwaliteit van de inhoud. Zorg ervoor dat jouw pagina’s kloppen en relevant zijn. Wat is dan een goede kwaliteit? Daar geeft Google hier een aantal handvaten voor. Deze update had een stuk minder impact dan de bekende update BERT.

Al eerder schreven wij over core-update BERT. Deze opvallende update was de grootste in 5 jaar! In hoofdlijnen heeft Google met BERT gekeken naar de context van je tekst en de relatie tussen woorden. Na de opkomst van voice search was deze update een logisch gevolg. Wat zijn dan logische stappen voor jou? Zorg ervoor dat de volgende punten in orde zijn:

  • De structuur van de website is logisch en de URL matcht;
  • Het toevoegen van een FAQ pagina is belangrijker, vanwege vragen als zoekopdracht;
  • Google adviseert je website als een spinnenweb van interne links op te bouwen. Zowel Google als de gebruiker klikt (of praat) dan gemakkelijk door je website heen.

Deze grote update was de voorganger van een wat minder bekende update.

Een niet bevestigde update is Maverick. Deze update is een kleinere verschuiving dan normaal en daardoor een update met een stuk minder impact. Een échte core-update kunnen we het niet noemen. Leuk weetje is dat er wordt gesproken over het rechttrekken van een eerdere update in juni, waarbij heel veel verkeer verloren ging…

Diversiteit in de zoekresultaten is waar Google halverwege 2019 voor wil gaan. De Site diversity-update zorgt voor meer verschillende domeinen in de zoekresultaten. Over het algemeen houdt Google per zoekopdracht maximaal twee resultaten van één domeinnaam aan. Dit geldt voor hoofd- en sub domeinen.

Wat betekent dit voor jou? Minder ruimte voor ‘spam’ tussen de zoekresultaten en meer ruimte voor jou. Relevantie en kwaliteit worden steeds belangrijker. Zorg dat je dit altijd aanhoudt op de website en scoor in de zoekresultaten. WAUW helpt je graag!

De beste vindbaarheid met WAUW