Wij zoeken jou! Bekijk onze 6 vacatures
Great place to work

Conversieratio en Bouncepercentage komen toch naar GA4?

Google

Nieuwe dimensies en statistieken in GA4

GA4 bestaat nu een paar jaar en hoewel het platform volledig inzetbaar is, voegt Google maandelijkse nieuwe mogelijkheden toe aan haar platform. Met het naderende einde van Universal Analytics, werd het steeds spannender of de belangrijkste statistieken nog wel inzichtelijk zouden worden gemaakt. Op 11 juli heeft Google eindelijk medegedeeld dat deze toch nog toegevoegd worden. We zetten de belangrijkste punten op een rijtje:

Conversieratio

De conversieratio is één van de belangrijkste statistieken in GA. Ondanks dat wij niet meer verwachtte dat deze alsnog toegevoegd zou worden, gebeurt dit nu toch! Wanneer precies, is nog even de vraag, maar dat het er komt staat vast. De conversieratio is niet hetzelfde als binnen Universal Analytics, er komen nu namelijk statistieken voor zowel gebruikers als sessies:

  • Gebruiker conversieratio
  • Sessie conversieratio

  

Bouncepercentage

Ook het bouncepercentage wordt toegevoegd aan GA4. Hoewel het bouncepercentage een leuke toevoeging is, is het eigenlijk overbodig. Het bouncepercentage kijkt naar de hoeveelheid bezoekers die niet geïnteresseerd zijn in de website. Belangrijke informatie, zij het niet dat Google met het betrokkenheidspercentage al een alternatief heeft. Dit percentage laat juist zien hoeveel bezoekers wel geïnteresseerd zijn in de website.

Waar de bounceratio in Universal Analytics berekend wordt zonder te kijken naar de tijd die een bezoeker op een pagina heeft doorgebracht, wordt een bezoeker in GA4 niet meer gemeten wanneer hij de pagina langer dan 10 seconde bezoekt. Dit is voor nieuwssites of blogartikelen een gigantische verbetering.  

 

UTM Term en UTM content

Google voegt ook nieuwe dimensies toe zoals "utm_term" en "utm_content." Een belangrijke toevoeging. Met deze wijziging wordt het namelijk mogelijk om de resultaten van verschillende campagnes inzichtelijker te maken. Met UTM term wordt bijvoorbeeld inzichtelijk welke zoektermen hebben geleid tot een bezoek aan de website.  

Geïnteresseerd in de volledige update? Bekijk hier de mededeling van Google.

Lees ook: Inhoudsgroepen instellen voor GA4