Gebruik de BYAF-methode om te overtuigen, maar voel je niet verplicht.

CONTENT

BYAF what?

Yes, het is me gelukt! Je leest mijn blog, zonder dat ik je hiertoe verplicht heb. Ik heb je, zonder dat je het doorhad, beïnvloed met de BYAF-methode. BYAF-what? Dat leg ik uit in deze blog. Op de marketingafdeling van WAUW is copywriting een van onze dagelijkse werkzaamheden. We schrijven teksten voor websites, whitepapers, vacatures, advertorials, social media en meer. Om met al deze teksten te zorgen voor de gewenste actie, is overtuiging nodig. Want als een tekst of afbeelding niet aanspreekt, zal er ook geen conversie plaatsvinden. 

Door gebruik te maken van de BYAF-methode beïnvloeden we de consument op een positieve manier, en wordt de kans op de gewenste actie groter! BYAF staat voor ‘but-you-are-free’. Door een paar korte woorden te verwerken in je tekst zoals: ‘… maar voel je vrij…’ geef je lezers het gevoel dat zij zelf de controle hebben. Door te werken met deze techniek, worden er betere resultaten behaald. Je geeft de lezer de macht om zelf een beslissing te maken. Hierdoor valt het ‘moet’ aspect weg, en wordt de weerstand die consumenten vaak ervaren weggehaald. Uit onderzoek blijkt deze manier van beïnvloeden kan zorgen voor een verdubbeling van je gewenste actie! 

Het inzetten van BYAF

Alles leuk en aardig natuurlijk, maar hoe zet je deze methode in te zetten binnen de marketing? Dat leg ik je uit!

Zet de methode succesvol in binnen je social media strategie en advertenties. Door in de inleidende tekst BYAF te gebruiken, geef je mensen zelf de keuze om door te klikken naar je bestemmingspagina. Probeer de techniek eens uit in een A/B test binnen je campagne of zet verschillende soorten tekst in. Op deze manier ontdek je wat het best voor jouw publiek werkt, en heb je een goede variatie aan content. Als je weet wat werkt, kun je deze manieren inzetten voor een volgende campagne. 

Zet de methode ook in voor content op je website, zoals blogs en nieuwsberichten. Wanneer mensen zich vrij voelen om iets te lezen, zullen ze dat sneller doen dan wanneer het ‘moet’. De bezoeker is ‘vrij om jouw blog te lezen’. 

Gebruik BYAF ook eens thuis of privé! Wil je wat hulp krijgen bij het organiseren van het buurtfeest?: ‘Ik zou het leuk vinden als iedereen wat zou willen bijdragen aan het buurtfeest, maar voel je niet verplicht!’ 

Wil je dat je partner helpt met de afwas?: ‘Ik zou het fijn vinden als je helpt met het doen van de afwas, maar de keuze is aan jou

Voorbeelden van de BYAF-methode

De BYAF-methode kan op verschillende manieren worden ingezet. De woorden hoeven namelijk niet precies overeen te komen met de exacte betekenis van BYAF, als de essentie van de methode maar duidelijk is. Om je opweg te helpen met het gebruik van de methode, zetten we hier een aantal voorbeelden op een rij:

  1. … maar voel je niet verplicht
  2. … maar dat mag je natuurlijk zelf bepalen
  3. … de keuze is aan jou
  4. … voel je vrij om mee te doen
  5. … voel uiteraard vrij om zelf een beslissing te maken 

Waar ga jij de BYAF-methode als eerst inzetten?

Mocht je meer impact willen maken met je content of advertentieteksten? Neem gerust contact op, maar die beslissing is uiteraard aan jou ;) 

Neem contact op