Wij zoeken jou! Bekijk onze 3 vacatures
Great place to work

6 handvatten voor het schrijven van een begrijpelijke tekst

SEO
Content

Een begrijpelijke tekst schrijven? Dat doe je zo!

“Omdat het aantal klanten snel groeide na de fusie van de organisatie en er behoefte was aan meer expertise op het gebied van online marketing, besloot de head of marketing twee nieuwe medewerkers aan te nemen.” Ben jij al afgehaakt? Lange zinnen, helaas staan veel artikelen er vol mee. Aan elkaar geknoopt met komma’s om ze nog enigszins behapbaar te maken. Maar hoe schrijf je eigenlijk een tekst die voor iedereen te begrijpen is? Wij leggen het uit. 

1. Keep it simple, stupid

Schrijven op B1-niveau. Deze tip kreeg ik vaak mee. Het zou voor iedereen begrijpelijk zijn, ook voor laaggeletterden. B1 is één van de zes taalniveaus die in 2002 zijn geïntroduceerd door BureauTaal. A1 is het laagste niveau, te vergelijken met een starter in een vreemde taal. C2 is het hoogste niveau. Mensen die C2 teksten begrijpen, begrijpen alle teksten, hoe moeilijk en abstract ook. Veel communicatiespecialisten, tekstschrijvers en zelfs de overheid adviseren teksten op B1-niveau te schrijven omdat dit voor de gemiddelde Nederlander het meest begrijpelijk schijnt te zijn.

Er is ook kritiek op het gebruik van B1-taal. Het is te simpel voor vakliteratuur en gaat niet over teksten. Bovendien heeft ruim 60% van de Nederlandse bevolking geen B1-niveau, maar lager. Zo stelt Carel Jansen, hoogleraar communicatie- en informatiewetenschappen. 

Maar wat B1-niveau nou precies inhoudt? Dat is niet bekend. Het is eenvoudig Nederlands dat voor de overgrote meerderheid van de bevolking te begrijpen is. Als kenmerken van een ‘eenvoudige tekst’ noemt de overheid:

  • ​​Korte en duidelijke zinnen
  • Eenvoudige woorden die iedereen kent
  • Een actieve schrijfstijl met voorbeelden
  • Duidelijke titels en tussenkoppen

Dus B1-niveau of niet; keep it simple. 

Taalniveaus Nederlandse Teksten - Blog WAUW

2. Knip lange zinnen op

Gebruik dus korte en duidelijke zinnen. Mijn stelregel is dan ook; maximaal 15-20 woorden per zin en knip zinnen, waar mogelijk, op. Het opknippen van lange zinnen is een goede manier om je tekst begrijpelijker te maken. Een voorbeeld: “Vorig jaar zijn we gestart met online marketing met als doel de producten in onze webshop bij een breder publiek onder de aandacht te brengen en uiteraard om meer omzet te realiseren.” Deze zin telt maar liefst 32 woorden. Ruim 2x meer dan voor ons, de gemiddelde Nederlander, begrijpelijk is. Deze zin is vrij eenvoudig op te knippen in 3 losse zinnen, namelijk:

1. Vorig jaar zijn we gestart met online marketing. 
2. Het doel is om de producten bij meer mensen onder de aandacht te brengen.
3. Er werd meer omzet behaald. 

Door deze 3 zinnen te maken is het leesgemak al sterk verbeterd. Wanneer we nu de samenhang tussen de zinnen aanbrengen wordt het nóg beter. De zin wordt dan als volgt: “Vorig jaar zijn we gestart met online marketing. Het doel daarvan is om de producten bij meer mensen onder de aandacht te brengen. Tegelijkertijd zorgt dit voor meer omzet.

3. Vermijd moeilijke woorden

Zeg nou zelf, waarom zou je moeilijke woorden willen gebruiken? Je wil toch niet het risico lopen dat mensen jouw tekst niet begrijpen doordat je onnodig moeilijke woorden of lange zinnen gebruikt? Er bestaat voor elk moeilijk woord een makkelijk alternatief. Kun jij het makkelijker alternatief niet bedenken? Ook voor jou, als C2 schrijver (en denker), bestaat er een tooltje om het leven een stukje makkelijker te maken ;). Je vult een moeilijk woord in via www.ishetb1.nl, en er rolt een makkelijk alternatief uit. 

4. Schrijf actief

Actief schrijven is hét geheim van een lekker lopende tekst. Bij actief schrijven, schrijf je zinnen met zo weinig mogelijk hulpwerkwoorden. Een voorbeeld van een passieve zin:

“Jouw organisatie kan door WAUW geholpen worden met het opzetten van een online marketing strategie”. En dan de actieve variant: “WAUW helpt jouw organisatie met het opzetten van een online marketing strategie”.

Het verschil tussen bovenstaande zinnen zijn de twee hulpwerkwoorden ‘kan’ en ‘worden’. Dit maakt de zin onnodig lang. Bovendien klinkt de actieve zin veel overtuigender. Het woord ‘kan’ is erg vrijblijvend. Probeer dat woord dus te vermijden

Handvatten voor het schrijven van een begrijpelijke tekst - blog WAUW

5. Duidelijke titels en tussenkoppen

Het gebruik van titels en tussenkoppen brengt structuur aan in je tekst. Wel zo fijn, vooral als de tekst wat langer is. Mijn advies: schrijf eerst de tekst, in verschillende alinea’s, en voeg daarna de tussenkoppen toe. Deze koppen leiden de lezer door de tekst heen en helpen ‘koppensnellers’ jouw verhaal te begrijpen zonder de tekst letter voor letter te lezen.

6. Vergeet het slot niet!

Nu jij een goede tekst op papier hebt staan, wil je deze ook goed afsluiten. Elk artikel heeft een tenslotte een begin en een eind. Een slot mag dus niet ontbreken. Vaak is het nuttig om in het slot een korte samenvatting of conclusie te geven, of terug te komen op een vraag die je hebt gesteld in de inleiding. Hiermee wordt het verhaal rond gemaakt. Mijn voorkeur heeft het om af te sluiten met een duidelijke call-to-action die de lezer aanzet tot actie. 

Dus, heb jij hulp nodig bij het schrijven van een goede tekst? Laat het mij weten, ik help je graag verder. Of neem een kijkje op onze pagina over copywriting.

Neem contact op met Kim