Adverteren op Instagram?

Social adverteren
SOCIAL

Bereik jouw doelgroep met deze 6 advertentievormen

Advertenties, je komt ze -misschien onbewust- dagelijks tegen op Instagram. Steeds meer bedrijven maken gebruik van deze mogelijkheid en het wordt steeds populairder om de etalage van jouw product of dienst via Instagram te delen in een advertentie. En wij snappen wel waarom. Wij leggen je uit wat Instagram adverteren is, wat de voordelen zijn en welke advertentievormen dit populaire social media platform kent. 

Wat is Instagram adverteren?

Instagram is een zeer geschikt platform om zakelijk in te zetten om de naamsbekendheid en populariteit van je bedrijf te vergroten. Maar wat houdt het nu precies in? Adverteren op Instagram biedt de mogelijkheid om mensen te bereiken die jou nog niet volgen. Dit kan met foto’s, video's of met reels, die tegen redelijk lage tarieven worden getoond aan je doelgroep. Een advertentie op Instagram herken je aan het woord 'gesponsord'. Er zijn verschillende soorten advertentie mogelijkheden op Instagram. Wij hebben ze alle 6 op een rijtje gezet. 

  • Foto-advertenties
  • Stories-advertenties
  • Video-advertenties
  • Carrousel-advertenties
  • Collectie-advertenties
  • Advertenties op de pagina “Verkennen” (Explore)

De keuze in advertenties is reuze. Het is vooral belangrijk dat je de advertentievorm kiest die past bij jouw doelgroep en doelstelling. Benieuwd welke vorm het best aansluit bij jou potentiele klant? We lichten ze allemaal toe. Lees snel verder.

1. Foto-advertenties

De naam zegt het al een foto-advertentie bestaat uit een foto. Dit is één van de makkelijkste manieren om op Instagram te adverteren. Waarom? Je hebt namelijk maar één afbeelding nodig. Het is natuurlijk wel belangrijk deze afbeelding zorgvuldig te kiezen. Je krijgt tenslotte maar één kans om een goede indruk te maken en de aandacht van je doelgroep te trekken.

instagramadverteren-fotoadvertentiewauw

2. Stories-advertenties

Een andere populaire advertentievorm is het adverteren op stories. Dit zijn advertenties die -zoals de naam al zegt- zichtbaar zijn in je Instagram Stories. De advertenties verschijnen automatisch op het moment dat je de verhalen van jouw volgers bekijkt. Een storie-advertentie kan een foto of video zijn, maar dit kunnen ook meer foto’s of video’s achter elkaar zijn, een carrouselindeling. Wist je dat er dagelijks meer dan 500 miljoen gebruikers kijken naar Instagram Stories? Belangrijk dus om op te vallen!

instagram-adverteren-stories-advertenties

3. Video-advertenties

Een video-advertentie valt op! Bovendien is het een aantrekkelijke manier om jouw product of dienst onder de aandacht te brengen bij jouw potentiele klant. Een video mag maximaal 60 seconde duren. Maar let op: hoe korter de video duurt, hoe groter de kans dat hij volledig bekeken wordt. Less is more!

4. Carrousel-advertenties

Een carrousel doet je misschien ook wel denken aan een draaimolen. In dit geval gaat het om een reeks afbeeldingen en/of video’s, minimaal 2 en maximaal 10. Je herkent deze advertentievorm door de puntjes onder de afbeelding. Bij een carrousel-advertentie is de swipe functie belangrijk. Gebruikers kunnen door te swipen de afbeeldingen en/of video’s één voor één bekijken. 

instagram-adverteren-carrousel-advertentie

5. Collectie-advertenties

Ideaal voor winkels en webshops: de collectie-advertentie! Deze vorm van advertenties lijkt veel op video-advertenties. Waarbij video-advertenties bewegend beeld wordt getoont is er hier sprake van stilstaande beelden. Een collectie-advertentie bestaat uit een serie aan afbeeldingen die achter elkaar worden getoond. Er is sprake van een indeling waarbij video's en productcatalogi worden gecombineerd. Voor e-commerce bedrijven is deze advertentievorm een geweldige kans om verkoop te stimuleren.

De collectie-advertentie komt voort vanuit Facebook, waar de advertentievorm al langer wordt aangeboden. Instagram wordt dan ook een steeds belangrijker platform voor Facebook. Waardoor het adverteerders steeds makkelijker wordt gemaakt om van het ene platform naar het andere platform te schakelen. Kortom collectie-advertenties zijn de visuele manier om je doelgroep kennis te laten maken met je diensten en/of producten, waarbij je ze kunt stimuleren tot aankoop.

6. Advertenties op de pagina “Verkennen” (Explore)

Last but not least: de Instagram Explore pagina. Oftewel de 'Verkennen' pagina op Instagram. Wist je dat 200 miljoen actieve accounts dagelijks deze pagina bezoeken? En 83% aangeeft er nieuwe producten of services te ontdekken? Gebruikers op Instagram krijgen op deze pagina content te zien die gebaseerd is op eerdere voorkeuren, interesses en engagement. De pagina laat gebruikers alleen accounts zien die zij nog niet volgen, de ideale kans dus om onder de aandacht te komen bij nieuw publiek. Je kunt ervoor kiezen om op een organische manier of doormiddel van advertenties op de pagina terecht komen. In dit geval vertellen we je graag hoe je advertenties op de Instagram Explore pagina terecht komt.

De Instagram Explore pagina vind je onder het vergrootglas onderaan de balk van Instagram. Belangrijk om te weten is dat je advertentie niet direct zichtbaar zijn in de Explore-rasterresultaten. Pas wanneer er op een foto of video wordt geklikt en vanuit daar door de vergelijkbare berichten wordt gescrold, zal de advertentie tussen de foto's en/of video's getoond worden. 

instagram-explore-pagina

De voordelen van Instagram adverteren

Zo, je bent helemaal bij, en kent de advertentievormen van Instagram. Toch nog twijfels of Instagram adverteren iets voor jouw bedrijf is? Na het lezen van deze voordelen ben jij zeker weten overtuigd:

  • Gericht bereiken van jouw doelgroep
  • Stuur aan op resultaat: bereik, verkeer en conversie
  • Zeer effectief voor het vergroten van de naamsbekendheid
  • Inzetbaar in elke fase van de customer journey
  • Een groot online bereik
  • Regionaal of zelfs lokaal adverteren
  • Meetbaar dankzij heldere rapportages

Aan de slag met lnstagram adverteren?

Je weet nu wat voor advertentie mogelijkheden Instagram biedt en welke voordelen jij hiermee kunt behalen. Tijd om aan de slag te gaan! Heb je hulp nodig of wil je meer weten over social media adverteren in het algemeen? Neem dan contact met ons op! Wij helpen je graag bij het inzetten van Instagram adverteren. 

Neem contact op