Lokale SEO: Hoe realiseer je waardevolle reviews?

SEO

Wat is lokale SEO?

Lokale SEO (Search Engine Optimization) gaat voornamelijk over ‘dichtbij mij’ of ‘bij mij in de buurt’ zoekopdrachten. Stel je voor je loopt in een onbekende stad en je vraagt je af waar je een flesje water kan kopen, je voert “supermarkt dichtbij mij” in op de Google zoekmachine en vindt zo de dichtstbijzijnde supermarkt.

97% van alle consumenten gebruiken online zoekmachines om lokale bedrijven of diensten op te zoeken. Daarom is het zo van belang om hier tijd en aandacht aan te besteden.

Google is niet erg open over hoe ze lokale zoekresultaten ranken, maar als we kijken naar de richtlijnen van Google zijn er drie belangrijke factoren:

Relevantie
Dit gaat over de juiste vragen met de juiste zoekresultaten te verbinden. Hiervoor is het van belang dat je website up to date is met de juiste foto’s en informatie. Op die manier herkent Google wat je aanbiedt en verbindt zo de juiste consumenten met jouw service.

Afstand
Hoe dichtbij of ver weg de consument zich van jou winkel bevindt.

Onderscheidend
Hoe onderscheidend je bent van je concurrenten? Wat is je online reputatie, welke reviews heb je, hoe hoog scoren consumenten jouw service?

lokale seo

6 veel voorkomende mythes over lokale SEO

  1. Organische SEO en lokale SEO zijn hetzelfde principe.
    Organische SEO verwijst naar zoekwoorden en concurreren op een nationaal level, terwijl lokale SEO alleen focust op concurreren op een lokaal niveau. Organische SEO is gebaseerd op de relevantie van de zoekterm, lokale SEO is gebaseerd op locatie gerelateerde signalen. Bij WAUW werken we met verschillende vormen van SEO, hier vind je daar uitgebreidere informatie over. 


  2. "Reviews zijn ‘leuk om te hebben".
    Nee, reviews zijn van groot belang. Het belang van reviews en hoe groot de invloed is die ze hebben wordt steeds groter in de ogen van de consument.


  3. De manier waarop consumenten bedrijven ontdekken is niet veel veranderd door de jaren heen”
    Dit klopt niet, het verandert sneller dan ooit en daar moet jij je als bedrijf ook op aanpassen. 87% van online zoekopdrachten resulteren in een offline aankoop.


  4. “Consumenten willen het beste van het beste en zijn bereid daarvoor te reizen.”
    Dit klopt niet, consumenten willen wel het beste, maar ze willen ook het makkelijkste, iets wat dicht in de buurt zit en waar ze niet teveel moeite voor hoeven te doen. Zoektermen zoals ‘dichtbij mij’ zijn met meer dan 900% gegroeid in de afgelopen 2 jaar.


  5. “Posters, flyers en online advertenties zorgen voor meer fysieke klantbezoeken.”
    Dit klopt niet. Als je een klein marketingbudget hebt kun je dit het beste investeren in lokale SEO. Als een consument in de buurt, online zoekt naar jouw product of dienst en jij door middel van zoekmachine optimalisatie bovenaan in de zoekresultaten verschijnt, dan adverteer je goed en trek je klanten aan. Wanneer kwaliteit en gemak hoge prioriteiten van de consument zijn, spreken je online reviews 1000 woorden.


  6. “Google prioriteert de best scorende bedrijven en let er daarbij niet op of dit bedrijf lokaal is of niet.”
    Nee, dit klopt niet. Google wordt steeds slimmer en prioriteert lokale bedrijven in de zoekresultaten van lokale zoekopdrachten, daarom is het zo belangrijk om je bedrijf te optimaliseren voor lokale SEO. 

Het belang van reviews

Manage en reageer op reviews. Het is heel belangrijk om interactie te hebben met je klanten, ook als het om negatieve reviews gaat. Uit onderzoek zijn de volgende bevindingen gebleken:

  • 88% van de consumenten zeggen dat reviews invloed hebben op het ontdekken van een lokaal bedrijf.
  • Zo’n 50% van de consumenten hebben het er voor over langer te reizen en meer geld te betalen voor een bedrijf met hogere reviews.
  • 83% van de consumenten vindt dat reviews recent moeten zijn, om relevant te zijn.

Hoe verhoog je de kwaliteit van je reviews?
Je moet actief op zoek gaan naar reviews, dit kun je op een aantal manieren doen. Eén van die manieren is een review platform gebruiken, op dit platform start je een actieve campagne om reviews te verzamelen. Een andere manier is een sms of e-mail verzenden naar klanten. Stel je voor, je bent een tandarts en je stuurt 30 minuten na de afspraak met een klant een automatische sms, grote kans dat je klant dit geen probleem vindt en een review achter laat. Dit komt doordat je het de klant heel makkelijk maakt een review achter te laten.

smiley-gff8efe223_6401

Google Bedrijfsprofiel en keywords

Als je een groter bedrijf hebt met meerdere locaties is het van belang dat je al deze locaties verifieert. Meer dan 70% van de zoekopdrachten wordt gedaan via Google en Google plaatst geverifieerde zoekresultaten hoger dan degene waarvan ze niet zeker weten of de locaties kloppen.

Foto's
Bedrijven die gebruik maken van foto’s hebben een click through rate (CTR) van 35% hoger dan bedrijven die hier geen gebruik van maken.  Daarnaast ontvangen bedrijven met foto’s 42% meer aanvragen voor de routebeschrijving. Zorg er ook voor dat de foto’s die je gebruikt, van hoge kwaliteit zijn. 

Up-to-date
Zorg ervoor dat je Google Bedrijfsprofiel (GBP) up to date is. Voeg complete informatie aan je locatie toe. Wie ben je, wat doe je en wanneer kunnen consumenten je winkel bezoeken. 31% van de consumenten laten weten dat ze eerst naar het GBP van een bedrijf kijken voordat ze er heen gaan. Dit aantal is verhoogd na de Corona epidemie. Het vertrouwen in online data is verhoogd.  


De laatste tip gaat over het gebruik van de juiste zoekwoorden, op de juiste manier. 72% van de consumenten zouden sneller een bedrijf bezoeken die binnen 8 km van hun huidige locatie ligt. Gebruik zoekwoorden in je beschrijving maar let er wel op dat dit er natuurlijk uitziet, Google herkent spam.

pexels-andrea-piacquadio-7879291

Aan de slag met lokale marketing

Nu je heel wat wijzer bent over waar je precies op moet letten als het gaat om lokale marketing, kan ik me voorstellen dat je hier graag mee aan de slag wilt. Als je hulp nodig hebt of graag meer wil weten, neem dan contact met ons op. Wij helpen je hier graag mee!