Lokale SEO: Hoe realiseer je waardevolle reviews?

SEO

Wat is lokale SEO?

Op zoek naar een winkel of bedrijf bij jou in de buurt? Dan is de kans groot dat je gebruik maakt van Lokale SEO (Search Engine Optimization). Lokale SEO gaat namelijk vooral over zoekopdrachten 'in de buurt'. 97% van alle consumenten gebruikt online zoekmachines wel eens om lokale bedrijven of diensten op te zoeken. Zo zijn de openingstijden, het aanbod en de reistijd meteen duidelijk. Omdat veel mensen gebruik maken van deze functie is het ook belangrijk om hier tijd en aandacht aan te besteden bij jouw eigen SEO werkzaamheden.

Zoals we gewend zijn van Google zijn aardig wat zaken een raadsel. Dat geldt ook voor hoe de lokale zoekresultaten worden gerankt. Als we kijken naar de richtlijnen die Google hanteert zijn er drie belangrijke factoren:

Relevantie
Zorg dat je website up to date is met de juiste foto’s en informatie. Op die manier herkent Google wat je aanbiedt en verbindt zo de juiste consumenten met jouw service.

Afstand
Hoe ver weg bevindt de consument zich van jouw locatie.

Onderscheidend
Hoe onderscheidend ben je t.o.v je concurrenten? Wat is je online reputatie, hoe beoordelen consumenten jouw service?

lokale seo

6 veel voorkomende mythes over lokale SEO

Over lokale SEO valt heel veel te zeggen, en er gaan bijna net zoveel mythes over dit onderwerp rond. Een paar op een rij:

  1. Organische SEO en lokale SEO zijn hetzelfde.
    Organische SEO verwijst naar zoekwoorden en concurreren op een nationaal niveau, terwijl lokale SEO focust op een lokaal niveau. Organische SEO is gebaseerd op de relevantie van de zoekterm, lokale SEO is gebaseerd op locatie gerelateerde signalen. Bij WAUW werken we met verschillende vormen van SEO. 

  2. "Reviews zijn leuk om te hebben".
    Goede reviews van jouw bedrijf zijn natuulijk leuk, maar ze zijn ook van groot belang! Het belang en de impact die ze hebben wordt steeds groter in de ogen van de consument. Reviews zijn dus onmisbaar. 

  3. De manier waarop consumenten bedrijven ontdekken is niet veel veranderd door de jaren heen”
    Dit klopt niet, het verandert sneller dan ooit en daar moet jij je als bedrijf ook op aanpassen. 87% van online zoekopdrachten resulteren in een offline aankoop.

  4. “Consumenten willen het beste van het beste en zijn bereid daarvoor te reizen.”
    Dit klopt niet, consumenten willen wel het beste, maar ze willen ook het makkelijkste. Iets dicht in de buurt, wat niet te veel moeite kost. Zoektermen zoals ‘in de buurt’ zijn niet voor niets met meer dan 900% gegroeid in de afgelopen 2 jaar.

  5. “Posters, flyers en online advertenties zorgen voor meer fysieke klantbezoeken.”
    Dit is niet waar. Als je een klein marketingbudget hebt is het verstandig dit in te zetten voor lokale SEO. Wanneer een consument in de buurt zoekt naar jouw producten of diensten, en je staat danzij SEO bovenaan in de zoekresultaten, dan trek je klanten aan! Zoekt jouw klant kwaliteit en gemak, dan zijn goede reviews cruciaal.

  6. “Google prioriteert de best scorende bedrijven en let niet op of dit bedrijf lokaal is of niet.”
    Ook dit is niet waar. Google wordt steeds slimmer en prioriteert lokale bedrijven in de zoekresultaten van zoekopdrachten in de buurt. Daarom is het zo belangrijk om je bedrijf te optimaliseren voor lokale SEO. 

Het belang van reviews

Interactie met je klanten is erg belangrijk. Niet door te reageren op de positieve reviews, maar ook van je te laten horen als het om negatieve reviews gaat. Hieronder geven wij de belangrijkste bevindingen:

  • 88% van de consumenten zeggen dat reviews invloed hebben op het ontdekken van een lokaal bedrijf.
  • Zo’n 50% van de consumenten heeft het er voor over om langer te reizen en meer geld te betalen wanneer een bedrijf met betere reviews heeft.
  • 83% van de consumenten vindt dat reviews recent moeten zijn om relevant te zijn.

Hoe verhoog je de kwaliteit van je reviews?

Dat reviews belangrijk zijn is nu wel duidelijk. Maar hoe verhoog je de kwaliteit van de reviews voor jouw bedrijf? Ga actief op zoek naar reviews. Dit kan je op een aantal manieren aanpakken. Eén van die manieren is een review platform gebruiken, op dit platform start je een actieve campagne om reviews te verzamelen. Een andere manier is een sms of e-mail verzenden naar klanten. Stel je voor, je bent een tandarts en je stuurt 30 minuten na de afspraak met een patiënt een automatische bericht met een reviewverzoek. Grote kans dat de patiënt een review achter laat. Het wordt de patiënt (of in andere gevallen de klant) makkelijk gemaakt en de beleving zit nog fris in het geheugen. 

Google Bedrijfsprofiel en keywords

Heb je een groot bedrijf, met meerdere locaties? Dan is het belangrijk dat al deze locaties worden geverifieerd. Google hecht veel waarde aan geverifieerde bedrijven en plaatst deze hoger in de zoekresultaten. Zorg dat jouw bedrijfsprofiel helemaal klopt, zodat Google dit kan gebruiken. Let daarbij ook op de volgende aspecten:

Foto's
Bedrijven die gebruik maken van foto’s hebben een hogere click through rate (ca. +35%) dan bedrijven die hier geen gebruik van maken. Daarnaast wordt voor bedrijven met foto’s vaker (ca. +42%) de routebeschrijving gebruikt. Zorg er ook voor dat de foto’s die je gebruikt van hoge kwaliteit zijn. 

Up-to-date
Wees zeker dat jouw Google Mijn Bedrijf profiel up-to-date is. Voeg complete informatie aan je locatie toe. Wie ben je? Wat doe je? En wanneer kunnen consumenten je winkel bezoeken? 31% van de consumenten laat weten dat ze eerst naar het bedrijfsprofiel op Google kijken, voordat ze er ook daadwerkelijk heen gaan. Dit aantal is zelfs nog verhoogd na de Corona epidemie. Het vertrouwen in online data is groter geworden.  


Tot slot, 72% van de consumenten zegt sneller een bedrijf te bezoeken dat binnen 8 km van hun huidige locatie ligt. Gebruik daarom zoekwoorden in je beschrijving, maar let op dat dit op een natuurlijke manier gebeurt.

lokale-seo-2

Aan de slag met lokale marketing

Na het lezen van deze blog heb je hopelijk een beter beeld van het belang van lokale SEO en reviews. Mogelijk wil je hier zelfs meteen mee aan de slag! Kun je hier hulp bij gebruiken, of wil je sparren met een expert? We helpen je graag verder.

Neem contact op!