online-marketing-wauw-analytics4 floating-mockup

YouTube beperkt het gebruik van cookies en pixels

Gepubliceerd op 02-02-2017

“To do this, we’re announcing changes today..”, Met deze woorden kondigt Google de aanpassingen in YouTube aan in hun blog: Inside Adwords, op vrijdag 20 januari 2017. YouTube gaat het gebruik van pixels en cookies beperken, wat zowel voordelen treft voor adverteerders als gebruikers. Adverteerders kunnen relevantere advertenties vertonen en gebruikers hebben de controle over welke advertenties ze juist wel of niet willen zien. Maar hoe is Google tot deze aanpassingen gekomen, wat is hier aan vooraf gegaan?

De belangrijkste veranderingen:

  • Alle data en activiteiten zijn gebaseerd op Google-gebruikers in plaats van cookies. YouTube-adverteerders kunnen nu inspelen op de demografische gegevens en het historische zoekgedrag van gebruikers in Google;
  • Er komen meer gedetailleerde inzichten in YouTube-campagnes;
  • De gebruiker krijgt controle over de advertentie-ervaring. Als zij een advertentie dempen in het Google Search-netwerk, worden de advertenties van deze adverteerder ook niet getoond in YouTube.

In het Nationale Social Media Onderzoek 2017 van Newcom is gebleken dat het dagelijkse gebruik van YouTube is toegenomen met 31% ten opzichte van 2016. Ruim 7,5 miljoen mensen over de hele wereld spenderen dagelijks honderden miljoenen uren aan het bekijken van video’s. Het social media platform is het op twee na grootste platform, alleen WhatsApp en Facebook zijn groter.

Het gebruikersgedrag ligt tegenwoordig verdeeld over verschillende apparaten. Waar vroeger enkel desktop gebruikt werd om keuzes te maken en informatie op te zoeken, is het vandaag de dag steeds meer de trend om het dichtstbijzijnde apparaat te gebruiken. Vaker dan ooit zijn dit mobiele gebruikers die voornamelijk Google en YouTube gebruiken. Meer dan 50% van de gebruikers komt van mobiele apparaten.

Door de toename van cross device gebruik is het gebruik van cookies steeds minder effectief. Met cookies wordt informatie opgeslagen over het internetgedrag van de bezoeker. Echter sluit de huidige technologie niet meer aan bij de diverse apparaten die gebruikt worden. Gebruikers krijgen dubbele advertenties te zien, doordat zij bijvoorbeeld op desktop, tablet én mobiel actief zijn.

Google, als eigenaar van YouTube, heeft daarom aanpassingen aangebracht zodat adverteerders hun advertenties kunnen optimaliseren door de verbeterde inzichten en gebruikers meer controle krijgen over hun advertentie-ervaring. Naast de beperking van cookies wordt namelijk ook het zoekgedrag van gebruikers meegenomen in het proces.

 

Mede door deze verandering en de stijging van de populariteit is het voor bedrijven steeds aantrekkelijker om te adverteren in YouTube. Zoals op ieder platform is het bij het aanbieden van producten of diensten belangrijk om te erkennen en te overwegen in welke stadium van het koopproces het publiek zich bevindt. Vele gebruikers in YouTube zijn nog in de ontdekkingsfase. Adverteren op YouTube is zeker een slimme zet, maar voor een goede online marketingstrategie is het ontzettend belangrijk hier rekening mee te houden.
 

Laat u helpen!