Contact

Werken met de juiste data in Google Analytics

Data
Analytics

Werken met de juiste data in Google Analytics

Tegenwoordig word je constant bericht over de data die bedrijven inzetten voor hun marketing. Zo bijzonder is dit niet, want het inzetten van de juiste data heeft een grote impact op alle marketingactiviteiten.

In dit blog lees je meer over de verschillende onderdelen die impact hebben op jou Google Analytics resultaten!

blog-data-binnen-google-analytics

De inzet van Google Analytics

Data van Google Analytics wordt ingezet om website optimalisaties door te voeren door het websiteverkeer te analyseren op basis van behaalde doelen, het aantal bezoekers en het gedrag op de website.

Diverse marketing campagnes worden bijgestuurd op basis van resultaten binnen Google Analytics. Hierdoor is het van groot belang dat de verzamelde data op orde is. Bekijk hier drie belangrijkste punten om rekening mee te houden:

blog-schone-data-binnen-google-analytics

1. De verkeerde bezoekers

Google Analytics wordt voornamelijk ingezet om de website bezoeken te meten en op basis hiervan optimalisaties door te sturen. Naast klanten en geïnteresseerde bezoekers die wél relevant zijn komen er ook bezoekers die niet relevant zijn om te meten:

  • Interne medewerkers
  • Externe partners
  • Marketeers

Als het IP-adres van deze partijen bekend is, kan je deze uitfilteren:

universal-analytics-ip-filters

2. Spamverkeer binnen Google Analytics

Naast het verkeer dat je niet wilt meten bestaat er ook nep verkeer (lees: spamverkeer.) Hierbij worden bezoeken op de website gemeten zonder dat deze daadwerkelijk bestaan. Dit gebeurt doorgaans op 2 manieren:

Crawlers:
Crawler spam vindt plaats door zogeheten bots die door de hele website navigeren en informatie vastleggen door geautomatiseerde taken op websites uit te voeren. Spammers doen het om hun gegevens achter te laten in je GA account. 

Measurement protocol:

Via het Measurement protocol, beter bekend als de API van Google Analytics, kunnen spammers data naar Google Analytics sturen zonder dat de website hierbij wordt bezocht. Door het Measurement Protocol in te zetten kunnen spammers neppe bezoekers en paginaweergaven verzenden naar jouw Google Analytics property.

Dit is dus spamverkeer op je website. Dit zijn geen relevante websitebezoekers en het zijn geen echte bezoekers. Dit zijn nepverzoeken die verzonden worden door iemand anders. Ze worden wel weergegeven in je Google Analytics account als echte bezoekers.

spamverkeer-in-google-analytics

Ook dit type verkeer kan uitgesloten zodat het de gegevens binnen Google Analytics niet vervuilt. De methode waarop dit gebeurt kan variëren van een simpel filter tot het inschieten van aangepaste dimensies. 

3. De verkeerde bronnen

Wanneer een bezoeker op de website komt wordt er ook gemeten hoe zij op de website zijn gekomen. Komt de bezoeker uit Google, Social Media of vanaf een andere website? Wanneer een bezoeker vanaf een andere website naar jouw website navigeert wordt dit gezien als een verwijzing (lees: referral)

Dit creëert een bijzondere situatie wanneer bezoekers aankopen doen op de website. Hierbij wordt de bezoeker naar de betaalomgeving van de banken gestuurd. Bij een succesvolle betaling komen zij terug op de website waardoor de bank wordt gezien als bron van de aankoop.

Gelukkig is hier een eenvoudige oplossing voor:

Met een simpele toevoeging kan je voorkomen dat er verkeerde bronnen worden gemeten. Binnen Google Analytics kan je met een paar klikken verwijzingsuitsluitingen toevoegen. Elke uitsluiting zorgt ervoor dat het specifieke domein niet wordt meegenomen bij de bronnen:

universal-analytics-verwijzingsuitsluitingen

Vragen over schone data binnen Google Analytics?

Bij WAUW helpen we je graag! Met onze jarenlange ervaring kunnen we er samen met jou voor zorgen dat je meer omzet gaat genereren. Lees hier meer over onze Data & Analytics dienst. Onze specialisten staan voor je klaar om jouw business verder te helpen. Heb je nog specifieke vragen over dataverkeer binnen Google Analytics? Neem vrijblijvend contact met ons op, dan kijken we samen naar de mogelijkheden. 

Vrijblijvend contact