Contact

De nieuwste versie van Analytics: Google Analytics 4

De voor- en nadelen

GOOGLE
ANALYTICS

De voor- en nadelen van Google Analytics 4

Een tijdje geleden heeft het Analytics programma van Google een grote update gekregen naar Google Analytics 4. Met de komst van deze nieuwe versie zijn er een hoop dingen veranderd binnen het analyseprogramma. Veel van deze veranderingen brengen voordelen met zich mee, maar ook nadelen. In deze blog lichten we deze voor- en nadelen toe!

Google Analytics 4

De voordelen

Als je de resultaten van zoekmachine optimalisaties campagnes in kaart wil brengen is het goed om te beginnen met Google Analytics en dan al helemaal om alvast aan de slag te gaan met Google Analytics 4 (GA4). Dit is de vernieuwde versie van Google Universal Analytics. Voor nu staat het nog in de kinderschoenen, want het programma is nog volop in ontwikkeling. Je zal dan ook in de komende maanden nog een hoop bugs kunnen tegenkomen. De oude versie van Analytics en GA4 zullen daarom nog wel een tijdje “naast elkaar” blijven draaien. Dit betekent wel dat er al een aantal voordelen zitten aan GA4 die we hieronder graag even behandelen!

Een nieuw datacollectie model

GA4 komt met een nieuwe manier van het verzamelen van data. Je bent hierbij veel minder verbonden aan hoe de gegevens binnen Google Analytics aan elkaar zitten. Twee aspecten zijn hierin het belangrijkst: events en parameters.

Events
In Google Analytics 4 wordt in feite iedere interactie van de bezoeker gemeten als een losstaand event. Al deze events samen vormen vervolgens de data die kan worden geanalyseerd. Dit houdt verder in dat de verschillende scopes (data containers), waardoor onder andere dimensies en metrics niet in een tabel konden staan, geschiedenis zijn. Custom events zijn nu bovendien veel eenvoudiger te combineren met events in GA4!

Parameters
Met de bijkomende functie van events verdwijnen er ook gelijk weer een aantal dingen. De optie om events in te delen in action, categorie en label verdwijnen bijvoorbeeld. Hier staat natuurlijk wel iets tegenover, want alle events kunnen nu worden voorzien van zogenoemde parameters. Zo wordt bijvoorbeeld een scroll door een pagina gemeten als event en de bijbehorende parameter is dan: percent scrolled (door hoeveel procent van de pagina is er gescrold?). Google biedt de mogelijkheid tot 25 parameters per event te verzamelen.

blog-voor-en-nadelen-ga4

Minder rapporten met grafische data

Het is eenvoudiger om een account in te stellen en het menu in de rapportagetool is meer geordend. Zo staan in de oude Analytics zo’n 150 rapporten waar je data uit kunt halen. In GA4 staan er echter nog maar 30 waarin je minder tabellen ziet en juist meer grafieken. Google gaat nadrukkelijker op de grafische toer en wil op deze manier makkelijker inzichtelijk maken wat er uit de data kan worden gehaald.

Doelgroepen aanmaken en beheren

Het aanmaken en beheren van doelgroepen is eenvoudiger geworden. Je kan nu namelijk een stuk makkelijker doelgroepen aanmaken op basis van wat de gebruikers hebben gedaan op jouw website. Hierdoor kun je met de verzamelde data bezoekers automatisch laten groeperen in bezoekers die waarschijnlijk binnen 7 dagen terugkeren op je website. Tevens kun je dan ook weer bezoekers groeperen waarbij dit juist onwaarschijnlijk is.

Machine learning

GA4 gaat meer gebruik maken van het zogenaamde machine learning. Zo kan het vanaf heden meldingen geven als er iets opvallends gebeurt in de data (bijvoorbeeld wanneer je bezoekersaantallen ineens heel erg dalen of als een product ineens goed verkoopt).

Naast deze meldingen kan GA4 ook een voorspelling doen voor het koopgedrag van bepaalde doelgroepen. Hierbij geeft het aan hoeveel je omzet zou kunnen groeien wanneer je meer investeert in deze bepaalde doelgroep.

Inzicht in de waarde van je app

Vanaf heden kun je, naast de data van je website, ook de data van je app in GA4 terug laten komen. Hiermee krijg je niet alleen meer inzicht in de waarde van je website, maar nu ook in de waarde van je app.

voor-en-nadelen-google-analytics-4

De nadelen van Google Analytics 4

Bij veel nieuwe updates zitten er vaak wat nadelen aan. Bij Google Analytics 4 lijken er voor nu een aantal functies te ontbreken en of deze functies terugkomen is (nog) niet duidelijk.

De nadelen sommen we graag even voor je op:

  • Het aanmaken van eigen doelen in GA4, zonder Google Tag Manager is niet mogelijk. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een doel voor de bedankpagina na het invullen van een offerteformulier.
  • Er zijn een aantal statistieken verdwenen of deze hebben een andere functie gekregen. Zo is onder andere het bouncepercentage uit de rapporten gehaald. Er is nu echter wel de statistiek engaged sessions. Deze sessie laat zien of de gebruiker langer dan tien seconden op jouw website is geweest of bijvoorbeeld een conversie heeft gedaan.
  • Je kan helaas niet je historische data uit de oude Analytics meenemen naar GA4 (zorg er dus voor dat je GA4 eerst naast je oude versie installeert).
  • Er kunnen in GA4 nog geen weergaven worden aangemaakt om bijvoorbeeld de IP-adressen te filteren. Tevens is het nog niet mogelijk om zelf filters aan te maken. Het is voor nu alleen mogelijk om IP-adressen aan te geven waardoor dit verkeer wordt gezien als intern verkeer.

Vragen over Google Analytics 4?

Er zitten dus een hoop voordelen aan Google Analytics 4 maar ook een aantal nadelen. Het beste wat je kunt gaan doen is Google Analytics 4 zoveel mogelijk gebruiken. Zo zorg je ervoor dat je het al meer onder die knie krijgt en ben je voorbereid op wanneer de oude versie helemaal verdwijnt. 

Vind jij het lastig om te werken in Google Analytics 4 of kan je wel wat advies hierbij gebruiken? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op. Bij WAUW helpen we je graag!

Vrijblijvend contact opnemen