zoekmachineoptimalisatie-wauw1493125444 floating-mockup

De vier belangrijkste updates van Google AdWords

Gepubliceerd op 11-08-2017

De zomermaanden, juni, juli en augustus worden in de media wereld vaak de komkommertijd genoemd. In deze periode is vaak weinig nieuws te melden omdat politici en vele anderen op vakantie zijn. In de online marketing-wereld is dat wel anders. De online business ligt in de zomer niet stil, voornamelijk websites en webshops afkomstig uit de reis- of speelgoedbranche profiteren van de zomertijd. En... Google ligt zeker niet stil. 
Mocht je onze blogs op de voet volgen, dan weet je dat wij in juli nog een blog hebben geplaatst over de nieuwste AdWords updates. Nu, vier weken later, plaatsen wij opnieuw een blog over de vier belangrijkste updates, als aanvulling op onze eerdere blog.

Adverteer ook via AdWords

1. Exact match, niet meer zo exact

Als fervent AdWords-adverteerder zijn wij dagelijks in de weer met zoekwoorden. Op welke zoekwoorden willen we vertoond worden, op welke juist niet en waar liggen nog kansen?

Bij het selecteren van zoekwoorden heb je de keuze uit vier zoektypen.
Bij exact match wordt de advertentie alleen vertoond bij de zoekopdracht dat exact overeenkomt met het ingestelde zoekwoord. Dat betekent dat je de volledige controle hebt over waar je op gevonden wilt worden. In 2014 is er een grote update geweest waardoor misspelling, enkelvoud- en meervoudsvormen ook gematcht werden met exact zoekwoorden.

In september 2017 vind er opnieuw een verandering plaats:

  • Functiewoorden kunnen worden genegeerd, toegevoegd of veranderd worden.
  • Zoekopdrachten met een andere woordvolgorde worden ook vertoond.

De filosofie van Google achter deze ontwikkeling is:
“ Spread a wider net, and then filter out what you don’t want, rather than build a net that might not be big enough to catch everything you want. Better to waste money on some bad keywords than to miss out on some potentially good ones. “

Het voordeel is dus dat je ‘nieuwe’ zoekwoorden tegen kan komen, die je wellicht zelf nog niet bedacht had. Het nadeel is dat je advertentie ook wordt vertoond bij woorden die een andere betekenis hebben dan het exact ingesteld zoekwoord. Bijvoorbeeld: Ingesteld: [glasvezel voor bedrijven], gevonden op: glasvezel bedrijven.

Het wordt dus nog belangrijker om frequent de uitsluitingszoekwoorden te optimaliseren en nog beter na te denken over de eventuele gevolgen van een zoekwoord.

 

2. Instore visits data mogelijk voor meer adverteerders

Met instore visits krijg je inzicht in welke mate klikken op de advertentie invloed hebben op het aantal bezoeken naar de winkel. De belangrijke update is dat het meten van de instore visits nu beschikbaar is voor meerdere bedrijven. Google heeft de voorwaarden aangepast en daarnaast zijn de metingen verbeterd.

Voorwaarden:

  1. 2 of meer winkellocaties
  2. Duizenden advertentieklikken
  3. Het Google Mijn Bedrijf-account is gekoppeld aan het AdWords-account
  4. Alle winkellocaties zijn aangemaakt in het Google Mijn Bedrijf-account

Hogere precisie:

  • Vergroten van de precisie van de geografie en geometrie van zakelijke locaties
  • Betere prioriteit voor locatiesignalen
  • Extra verificatie door de bezoeker via de smartphone te vragen of zij de winkel bezocht hebben

Dit is vooral aantrekkelijk voor adverteerders die een campagne draaien voor een winkel. Je krijgt inzicht in het ROI, maar er kan (nog) niet gemeten worden welke actie de bezoeker in de winkel heeft uitgevoerd. Heeft zij alleen rond gekeken, informatie opgevraagd of ook daadwerkelijk iets gekocht? En dan is nog de vraag, welk product? Echter kondigde Google aan dat zij dit in de toekomst wel mogelijk gaat maken met instore sales measurement.


3. AMP technologie voor Search en Display-advertenties

AMP-pagina’s oftewel snelle webpagina’s kunnen nu ook als landingspagina ingesteld worden voor Search advertenties. Google gebruikt de AMP technologie ook voor display-advertenties waardoor advertenties sneller vertoond worden in het Displaynetwerk.
Dit is een gunstige ontwikkeling voor een betere positie, de paginasnelheid van de landingspagina is namelijk een van de factoren voor een hogere advertentiepositie.


4. Interactieve sitelink extensies op mobiel

Vanaf nu zijn alle ingestelde sitelinks zichtbaar voor mobiele gebruikers en is het mogelijk om naar links en rechts te scrollen.
De reden dat dit is veranderd is omdat de sitelink extensie voor mobiele gebruikers vaak werd afgeknipt.
Uit de eerste test resultaten van Google blijkt dat mobiele gebruikers nu twee keer zo vaak op de sitelink extensie klikken dan zij daarvoor deden.

Behaal een hoger ROI

WAUW gaat dagelijks aan de slag om een maximaal rendement te behalen. Het nauwlettend in de gaten houden van de nieuwste updates om deze vervolgens door te voeren, geeft onze klanten vaak een voorsprong op haar concurrentie. Wilt u ook meer uit uw AdWords campagnes halen? Neem gerust contact met ons op!

Neem contact op