zoekmachine-optimalisatie-wauw floating-mockup

Van content naar conversie

Gepubliceerd op 05-04-2019

Goed inmiddels heb je de content redelijk op de rit. Het is uniek, relevant en je gebruikt voor je belangrijkste zoekwoorden nieuwe invalshoeken en synoniemen. Google begrijpt jouw teksten als geen ander, waardoor er aardig wat bezoekers richting je website komen. En nu? Natuurlijk wil je dat deze bezoekers ook wat gaan doen. Ze moeten gaan converteren. Maar hoe zorg je ervoor dat de content op jouw website ook daadwerkelijk je bezoekers activeert?

Laten we beginnen bij het begin. Op je website heb je meerdere doelgroepen. Je hebt bezoekers die nog niet bekend zijn met je product/dienst en je hebt bezoekers die dit mogelijk al wel zijn. Wat resulteert in een ander zoekgedrag. Belangrijk voor het schrijven van content gebaseerd op een bepaald zoekwoord is dat je in je achterhoofd houdt in welke fase van de salesfunnel jouw potentiële klant zich bevindt.

Bij een informatief artikel zal jouw bezoeker aan het begin van de salesfunnel staan of terwijl je bent awareness aan het creëeren voor je product. Deze bezoeker gaat misschien niet direct over tot aankoop dus zorg ervoor dat je in de content een aantal herkenbare ‘problemen’ aankaart zodat je ze verder te salesfunnel in krijgt - ze nemen je producten in overweging. In het volgende content-onderdeel van je website kun je meer gaat vertellen over de oplossingen in vorm van jouw producten en/of diensten.

Het kan ook zijn dat iemand die al bekend is met het product het product al in overweging heeft genomen. Zij zijn op zoek naar bevestiging. Ook voor hen is het belangrijk dat er een uniek en relevant content-onderdeel op de website staat waarin je ze overtuigd tot aankoop.

Nu dat helder is komen we tot een andere belangrijke factor, namelijk zoekmachines. Nu zoekmachines steeds intelligenter worden krijgt ook de context van teksten, video’s en/of afbeeldingen een belangrijke rol. Het stelt zoekmachines in staat om door middel van kunstmatige intelligentie verbanden te leggen tussen alle informatie die jij toont op je website. Om vervolgens aan de hand van deze inzichten jouw website een waardering te geven op basis van relevantie.

Dus niet alleen je bezoekers willen door je website heen geleid worden, maar ook zoekmachines zoeken naar een houvast tussen alle losse content-elementen. Daarnaast is een ander gegeven dat conversie tevens een belangrijk punt van aandacht is om een hoger plekje te scoren tussen alle zoekresultaten. Wanneer jouw website goed converteert geven bezoekers een signaal af dat jouw website relevant is en voldoet aan de zoekverwachting.

En dat maakt dat we op het punt komen dat content en conversie samenkomen in een goede SEO strategie. Aan de hand van de salesfunnel of ook wel verkooptrechter creëer je een goede bundeling van content die potentiële klanten en zoekmachines vlekkeloos inzicht geeft in dat waarnaar ze op zoek zijn.

Wil je meer weten of een goede SEO strategie of heb je hulp nodig bij het goed neerzetten van de content op jouw website? Neem dan contact met ons op.

Meer informatie